Den klassiska Metropollinjen...

Startat av Gunnar D, 24 november 2008, 19:16:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost


Gunnar D

Sommaren-67 inför dagen H kunde en del intressant också ses.
T.ex. H19 75157 på linje 36 (N:a Station-Söderhallen) den 31 aug-67 samt
H19 75138 på linje 96 (Fridhemspl-St Essingen) den 28 juli-67.

De klassiska Metropollinjerna 36 och 96!
/Gunnar

Mr H

Märkligt med linje 67T egentligen.
Spårvägslinje 14 gick ju parallellt precis hela vägen!
Jag har för stunden inte tillgång till mina gamla busslinjedata men inte var det väl så att linje 67T
tillkom först i början av 60-talet för att kompensera att slingan vid Telefonplan revs och att man inte
kunde köra 14E (i alla fall med enriktningsvagnar ex.vis A29) till Telefonplan p.g.a detta?
Kanske var huvudsyftet med bussarna att förstärka linje 67 i rusningsriktningen och 67T då ett alternativ
till tomkörning?

Mr H


Gunnar D

Vet ej riktigt hur SS resonerade ang motiven bakom 67T men det bör ha varit kapacitets/serviceskäl. Den fanns i alla fall dec-60 och då var slingan vid Tfp bruten enl vad jag minns.
/Gunnar

Mr G

#19
Ang linje 67T finns följande fakta att delge.

520218 - Inrättad med linjesträckning Fridhemsplan - Fridhemsplan (dvs ingen ändstation anges i Hägerstensmrådet)

fm - samma sträckning som blivande spårvägslinje 14 till Telefonplan, men sen (nyhet för mig) upp via backen i Pingstvägen (kul på vintern) till Bäckvägen, därefter har den vänt i en slinga Valutavägen - Lotterivägen innan den vänt åter mot stan i 67:ans ordinarie väg. (ej trafikerat ändhållplatsen Hökmossen således)

em - ordinarie väg för linje 67 Fhp - Hökmossen, sen Korpmossevägen - Telefonvägen och följt linje 14:s sträckning tillbaka till Fhp.

561112 - fm ändrad till em-sträckningen, fast åt andra hållet

570701 - Ny ändhållplats - Kronobergsparken

640404 - Nedlagd

Linje 14 ser förresten ut att ha inrättats 541122


4,5 vintrar uppför den här backen fick räcka
吉先生

Cero

Citat från: Mr G skrivet 15 december 2008, 19:56:41 PM


4,5 vintrar uppför den här backen fick räcka

Intressant information kring busslinjer i mina gamla hemtrakter. Den aktuella backen blev tillfälligt bussgata igen under tunnelbaneombyggnaden för två somrar sedan. Den gången som linje 14 och även då med Scaniabussar, fast denna gång Omnilink ledvagnar. Undrar om vi blir lika nostalgiska kring de bussarna om trettio år.... Känns måhända avlägset, men man ska aldrig säga aldrig!

Gunnar D

Tack för 67T-fakta!
Den 22 nov -54 minns jag väl när jag som femåring stod i morgonmökret vid Konsum Hägerstensv 98 för att se den nya linje 13 ffg. Glömmer aldrig när den kom med A11/A12+släp från Kilaberg mot Mäh! Fast det är ju spårvagn!
/Gunnar