Norra Torget Kristinehamn 19....?

Startat av kraxmann, 16 november 2008, 13:15:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kraxmann

Lägger ut en gammal bild för betraktande, hoppas någon tycker om den.




//Kraxmann

Björn Forslund

Tjusigt! Bussen till vänster är väl en Säffle eller Arvikakaross. Omkring 1960 bör väl bilden vara tagen? Volvo PV o Opel Rekord är också trevligt.
Men vilken färg hade bussarna? Ser lite gråmurrigt ut på min skärm.

Mr G

Är det inte ett kolorerat vykort vi ser?

Kul hur som haver
吉先生

Björn Forslund

Brukade de kolorerade vara så avancerade så att de visade speglingar i lacken? Kolla koffertluckan på PV:n t ex.
Den blå himlen verkar dock vara kolorerad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 november 2008, 18:03:58 PM
Brukade de kolorerade vara så avancerade så att de visade speglingar i lacken? Kolla koffertluckan på PV:n t ex.
Den blå himlen verkar dock vara kolorerad.

Det kan vara så att PV-n har fått behålla sin färg från den svart-vita förlagan liksom P-skylten bredvid den. Om man tittar på bilarna till vänster se ser man rätt tydligt att de är kolorerade. Det vill säga att någon har målat på ett svart-vitt foto.
Huruvida bussarna är kolorerade eller "svart-vita" är svårt att avgöra. Det kan också vara så att den som gjort koloreringen inte känt till vilken den rätta färgen på bussarna skall vara. Det är således inte heller säkert att bilarna till vänster var blå resp röda i verkligheten.
Kolorerade vykort tycker jag var en styggelse. Lyckligtvis utvecklades färgfilmen bara ett par år efter tekniken att trycka vykort i färg, så den blev inte så långvarig.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

kraxmann

Jo det stämmer att bilden kommer från ett gammalt vykort! Dock inte ett vykort i min ägo tyvärr. Jag hade med min scanner och la in en del gamla kort på min dator och något årtal har jag inte heller således, synd. Bussarna på bilden ska vara blå, och lite gul dekor tror jag. Har någon bild på Kristinehamns bussar i den färgkombinationen.

bilomnibussen

Hej! Bussen till höger är en ASJ. Rätta färgen ska vara mörkblå med gul rand, troligen exakt samma nyanser som ASG-lastbilarna hade. Åtminstone var bussarna lackerade så 1967 när jag ryckte in på A9. Året därpå dök den första bussen i den nya lacken upp. Röd/grå/blå kanske något vitt också?? Den färgkombinationen var framtagen av en konstnär och jag tror att den första bussen i den lacken var en VBK.
Mvh Jan G

AL

Bara röd/grå/blå, inget vitt fält någonstans!   :D  Och VBK'n som fick den första av denna "nya" lack var vagn 06, (EDH232, Volvo B57-50T, VBK, 1967, 1-1-0)

kraxmann


AL

Såg den!   :)   Kommer ihåg att landsortsbussarna hos KOT fick en extra röd rand nedtill i det grå fältet som stadsbussarna aldrig fick!

Mr G



Ett annat exempel på den målningen tror jag.
吉先生

AL

Precis, och det är "designen" som användes just på bussar i stadstrafik!  Senare mot slutet fick några bussar dessutom den "grå" färgen utbytt mot en mer "silveraktig", bl a vagn 19, en Sc BR111M från -78 samt den sista levererade stadsbussen, (som inte heller var demo från början), en Volvo B10M. 

bilomnibussen

Hej! Som alla förstår var S325 blå/gul från början. Jag minns den väl. Det fanns en rad sådana nyboxer-Volvo samt en äldre boxer från omkring 1950, troligen enbart Volvo. Trots att de gick i stadstrafik hade de dörrställning som på bilden, alltså bara en dörr som på en landsortare. Däremot snappade jag aldrig att företaget även hade linjer på landet. Vilka var det?

Mvh jan g kraftigt förkyld och hemma från jobbet