På besök i Säffle 1988 (16 stora bilder)

Startat av Ersa, 10 november 2008, 15:09:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Slutleveransen av Säfflebussar till Umeå som sker just nu, oktober-november 2008, måste firas med några privata bilder tagna nästan exakt 20 år tidigare. Tack vare Rådeströms hemsida kunde jag identifiera fyra bussar på dessa gamla bilder från en resa till Säffle 1988 där man var i full färd att tillverka de nya 89:orna. Kan ni andra identifiera fler? Skriv då gärna en rad.

Bilderna är 1000 pix breda, så jag ber om ursäkt om de är alltför stora. Dock är det ju detaljerna man är ute efter, och i en bredd på 800 pix är det svårt att se helheten. Varsågoda:














Toalett på en Säffle! :)




Kunde man inte ha "vevat" fram bandet liiite till? :-\















yngrot

Vore ju kul om nån sitter på bilder på dessa när de är i trafik och visar dem..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bussgrabben

Citat från: Verspieder skrivet 10 november 2008, 15:09:07 PM


En gammal hederlig verktygslåda! Det var länge sedan jag såg en sådan.

Tack för väldigt trevliga bilder.

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 10 november 2008, 16:15:41 PM
Vore ju kul om nån sitter på bilder på dessa när de är i trafik och visar dem..

Senare ska jag leta fram någon mer fabriksbild på Skelleftebuss 116, men måste bara skära bort folk som kanske inte vill vara med på nätet. Hur som helst rullar denna väl än idag i Skellefteå?




Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 november 2008, 15:23:40 PM
Bild 7-11 är sannolikt blivande SJ Buss 2958-59 (ordernr 6418-19)

Dessa hittar jag dock inte alls på nätet. Har någon en bild? :)

yngrot

Man får bocka och tacka Erik för dit snabba svar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina


Simon Bertilsson

Intressant! :)
Men den där inredningen i mörkt träfanér... Att den var inne vid mitt födelseår känns väldans avlägset. Ful som stryk iaf!  ;)

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 12 november 2008, 12:58:31 PM
Intressant! :)
Men den där inredningen i mörkt träfanér... Att den var inne vid mitt födelseår känns väldans avlägset. Ful som stryk iaf!  ;)

Notera även den brun/oranga takmattan på många bilder, som kompletterades med stolar i samma färger. Det känns mera sent 70-tal än 1988! :-X Nåja, Skelleftebuss fick iaf ljusare väggar och blått tema på stolar/takmatta på sina Säfflevagnar under modellåret 1989:




Buss-Anders

Det här var bland det intressanaste jag har sett här på bussnack... att se en buss byggas.
Ser nästan ut som de Volvobussar som vi har skickat iväg  från Kalmar nu. Fast de är nog lite yngre. Kan det vara B10M.. säger en som inte vet så mycket och stoppar ut hakan.

Buss-Anders

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 12 november 2008, 14:05:29 PM




Hur vanliga var den här stolstypen? Då menar jag med de där som verkar användas som en sorts enklare nackstöd istället för den vanliga sorten som bara hade ett handtag upptill. EB brukade också ha just de här stolarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Buss-Anders skrivet 19 december 2008, 22:19:34 PM
Det här var bland det intressanaste jag har sett här på bussnack... att se en buss byggas.
Ser nästan ut som de Volvobussar som vi har skickat iväg  från Kalmar nu. Fast de är nog lite yngre. Kan det vara B10M.. säger en som inte vet så mycket och stoppar ut hakan.


Man tackar.
Och visst är det B10M. De färdiga bussarna syns ju i inläggen nedanför ursprungsinlägget. Linjebuss 1021, Skelleftebuss 116 m.fl.

Richard1250

Trevliga bilder tack för att du visar dom  :)