SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963

Startat av Gunnar D, 06 november 2008, 20:49:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Hallå där... Om du sitter på revisionsdatum, har du även för H21/H22?
Skulle vara mycket intressant att veta vilka som fick grått tak! Det går kanske även att läsa ut vilka som blev oxblodsröda och i vissa fall blev av med snibben...

Max W

Citat från: Mr G skrivet 20 november 2008, 17:56:09 PM
http://www.mrg1.de/images/DSC02143G.JPG

Den här bilden ur en Spårväg och Buss från sent 50-tal (tror jag) ........ Den 111:a det handlar om bör väl vara den korta, och kortlivade, mellan Hässelby Gård och Hässelby Strand.
Linje 111 till Hässelby Strand var faktiskt mer långlivad än så. Den gick från en mindre busstation på Ångermannagatan i Vällngby till Loviselundsvägen i Hässelby Gård (ganska exakt nuvarande entrén till t-banestationen). Jag vet inte exakt när den började, men fr.o.m november 1954 åkte jag varje tisdag med 119 från samma busstation i Vällingby.
När så bebyggelsen i Hässelby Strand började växa upp förlängdes linje 111 dit och som grabb tyckte jag det var märkligt att det fanns extravagnar skyltade "L" både på 111 och 119. 111 L gick bara till Loviselundsvägen och 119 L gick till Lövsta-Tvätten. När sedan t-banan kkom till "Gården" avkortades 111:an till att köra Hässelby Gård-Hässelby Strand

Gunnar D

Har bara dessa revdatum för H21/22:

H21 75242   630813
H22 75351   631024  (inkl omb till H21)

Den första H22 som reviderades och ombyggdes till H21 var 75366 under första halvåret 1963. Den nya oxblodsfärgen (Tor Hörlin) kom senare (1964?) medan snibben försvann på ett mindre antal (1966?).
/Gunnar

Mr H

Det var de sist ombyggda Capitolerna från H22 till H21 som blev oxblodsröda. Jag har en lista någonstans som jag ska rota fram men hinner inte just nu. Bara två vagnar förlorade snibbarna, vagnarna 5356 och 5361.

Sedan den intressanta utsättningslistan för Hornsbergs Metropoler. Var det inte så att morgonens 67T gick från Kronobergsgatan till Telefonplan via Hägerstensvägen, vagntransport till Hökmossen och i trafik som linje 67 Hökmossen ordinarie linjesträcka tillbaka till Kronobergsparken i ordinarie mest belastade riktning för linje 67 alltså. På em följaktligen tvärtom. Jag tror aldrig de skyltades med E trots att de hade turnummer i 80-serien. En Metropol som går på 67T kan alltså även gå på 67 i samma omlopp och tvärtom.

Mr H

Gunnar D

Har tyvärr bara lördagsturlistan för 67T (fr 601210) men den bekräftar din hypotes för upplägget för 67/67T fm/em med tillägget att även hpl Klensmedsvägen trafikerades. Således ej tomkörning Tfp-Kmv o v.v.
/Gunnar

Gunnar D

Apropå förlorade snibbar:
Åtminstone en H20 Volvo förlorade sin snibb
men behöll ursprungsfärgen: 75212