Huvudmeny

Sevärdheter längs E4

Startat av Magnus, 22 juli 2007, 21:04:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Jag ska åka en sväng i sommar och kommer bland annat åka E4an mellan Jönköping och Helsingborg, en sträcka som jag nästan aldrig har åkt tidigare. Finns det några roliga sevärdheter eller liknande längs den delen av E4an som kan vara värt ett stopp?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus skrivet 22 juli 2007, 21:04:16 PM
Jag ska åka en sväng i sommar och kommer bland annat åka E4an mellan Jönköping och Helsingborg, en sträcka som jag nästan aldrig har åkt tidigare. Finns det några roliga sevärdheter eller liknande längs den delen av E4an som kan vara värt ett stopp?

Vad är du intresserad av? Kyrkor, vattendrag, städer? I varje fall bör du nog planera in ett stopp i Ljungby, som är en trevlig småstad att vandra omkring i. Gör gärna också en avstickare till Värnamo, som också är en trevlig småstad.
Vid Lagan strax norr om Ljungby finns ett sevärt motormuseum och där finns också en omfattande souvenirshop.
I övrigt är väl E4-an Jönköping-Helsingborg tämligen tråkig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Lövgren

det som är sevärt är nog om man kör den gamla sträckningen av E4:an..
annars är den sträckan ganska tråkig. skog så långt ögat når..som att köra i en grön tunnel..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Niklas Bygdestam

Citat från: Magnus skrivet 22 juli 2007, 21:04:16 PM
Jag ska åka en sväng i sommar och kommer bland annat åka E4an mellan Jönköping och Helsingborg, en sträcka som jag nästan aldrig har åkt tidigare. Finns det några roliga sevärdheter eller liknande längs den delen av E4an som kan vara värt ett stopp?



Jag har kört på den här sträckan på E4 många gånger, och många fler gånger till lär det nog också bli... ;)

Jag vet ju inte vad du vill se. Staffan har redan tipsat dig om bra saker. Hur som helst så tycker jag att det är lite synd att du inte åker på den del som går norr om Jönköping för den delen tycker jag är mer omväxlande. Den del som går söder om Jönköping är väldigt monoton sträckning med en motorväg med bara skog och inget annat

Det finns mellan Markaryd och Vaggeryd en sorts turistväg som heter Riksettan och ska om jag förstått saken rätt i huvudsak vara den gamla Riksettan/E4 som den gick innan motorvägen byggdes. Den kanske kan vara ett alternativ för dig? Tyvärr har jag aldrig provkört den. Jag har många gånger funderat på att någon gång göra det men det har tyvärr blivit varje gång att jag tagit den vanliga motorvägen istället. I mitt fall beror det nog på att jag kör för lång sträcka i ett svep, jag börjar nämligen från Uppsala och kör på E4 därifrån så man fortsätter liksom bara vidare och blir inte upplagd för att prova en liten väg istället. Men i ditt fall kanske Riksettan kunde vara ett trevligt alternativ till motorvägen och säkert mer omväxlande. Om du gillar älgar så har jag sett norr om Markaryd att de på motorvägen skyltar om att det finns älgsafari i de trakterna. Jag har inte sett det heller mer än just skyltningen men även det kanske kunde vara något för dig att se. Vid Strömsnäsbruk finns det föresten en sorts älgstaty vid en avfart på motorvägen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.