Tidningsbil vid Tegelbacken 1976

Startat av Mr H, 16 april 2020, 17:43:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Detta är avknoppat från tråden »Tegelbacken 1976«

Citat från: Hobgoblin skrivet 15 april 2020, 15:18:33 PM

CWJ 383 - Leyland Atlantean /Park Royal 1967 - SL H35 4503.

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 15 april 2020, 17:09:22 PM
Tjusigt som alltid Hasse.
I detta fall så väcker nog tidningsbilen mer nostalgikänsla än det övriga på bilden :-)

Ja tidningsbilen är en klassiker också. Han kör trakt som det hette och är på väg till Aftonbladet (i Klara) för att hämta Aftonbladet i samdistributionens tidevarv. Nu är ju inte dåtidens kvällstidningar sådana idag men jag undrar ändå hur distributionen egentligen går till numera?

//Mr H

Niclas Wennerlid

Som regel körs dessa ut av budbilsföretag med skåpbilar.

// Niclas

Mr H

#2
Och kanske nattetid då? Man kan inte påstå att springarna i sin traktbrunn (som det hette längst bak) var så där säkert.
Man fick slira på kopplingen rejält när de stod där. Men en klassiker i stockholmstrafiken är det förstås!

//Mr H

Nico

Normalt sett nattetid ja. När jag jobbade extra helg för omkring 15-16 år sedan med att köra ut Metrobuntar så kom man till tryckeriet omkring kl. 22 för att lasta. Beroende på sidantal (tjockare tidning = högre vikt) så kunde man bli tvungen att komma tillbaka i halvtid för att lasta mera. Man var sedan färdig med sin tur till ungefär mellan kl. 5-6 på morgonen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

#4
Hjälpte min svåger med utkörning av DN en natt under 90-talet.
Tyvärr så pajade transportbandet vid lastkajen (tidningsbuntarna buntarna kom på transportband och tippades av vid "rätt" lastningsställe, lite som bagagehanteringen på flygplatser), så det var ett väntande utan dess like...Tror inte vi var klara förräns vid 7-tiden på morgonen även fast vi var två personer...:) Men vad har det med H35:an vid Tegelbacken att göra?
Jo vi levererade DN till både Pressbyrån på Centralstationen och Sheraton bl a den natten...

Mr H

#5
Som sagt lite utanför H35, men lite förhoppningsvis kul att veta i sammanfattning. Tidningsbilarna hade förstås ett linjenät i Stockholms innerstad precis som SL-trafiken. Jobbade själv extra på "Bladet" i många år. Bladet körde Södermalm, Gamla Stan, Karlberg och västra Kungsholmen. Distributionsordningen för hela Sverige var principen att tidningarna skulle nå återförsäljarna samtidigt. Detta innebar Stockholms skärgård (!!!) - Luleå/Kiruna flyg och flyg norrlandskusten ner till två varv i Stockholms innerstad. En exceptionell händelse var då flygplanet störtade i Kälvesta och Bladet hade tryckt klart och tidningarna var ute på stan. Det var en lördag och tidningarna togs tillbaka och makulerades! Tre timmar senare hade man tryckt nytt eller rättare sagt på förstasidan stog rubriken "Flygplan störtar i Kälvesta". Inget mer!

//Mr H