Dubbeldäckare fast under bro, Mörby centrum (Nobina 7419)

Startat av Olle, 01 mars 2020, 09:15:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


larslengberg

Är det så illa ställt med förarutbildningen - Eller sunda förnuftet? Man dundrar fram med en massa ton buss, fyra och nånting meter hög, rakt emot en 3,5 m bro - och det ringer inga varningsklockor alls i skallen..? Dessutom med passagerare ombord tycks det!!

homer

 :o fy h*****e va otäckte... hade de varit folk på övervåningen hade dom varit döda och vi hade troligen aldrig mer sett dubbeldäckare i SL trafiken. Föraren kommer väl aldrig mer få köra buss heller.

Årskort Guld SJ

Jag är osakkunnig inom området men är det smart att köra ersättningstrafik med dubbeldäckare då man då kör på "okända" färdvägar där man kan möta låga broar?
Eller är det den större kapaciteten som gör att man väljer dubbeldäckare.
/Jan-Erik

Walter

Föraren har klart ett ansvar men varför sätter trafikledningen ut en sån speciell buss på andra linjer än de bussarna är avsädda för?

Förarna som kör många olika bussar per pass borde få en buss som passar uppdraget och den sträckning som ska köras. För det antyds i artikeln inte att bussen körts fel väg.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Olle


larslengberg

Såna bussar behöver ett system för geozoner. Systemet är laddat med en "whitelist" var bussen får befinna sig - linjesträckningen, väg till depå, m.m.. Om den befinner sig en endaste meter utanför godkänt område ska systemet tjuta och blinka..! Är inte oöverstigligt rent tekniskt med ett sånt system.

Jan

Citat från: homer skrivet 01 mars 2020, 09:30:02 AM
:o fy h*****e va otäckte... hade de varit folk på övervåningen hade dom varit döda och vi hade troligen aldrig mer sett dubbeldäckare i SL trafiken. Föraren kommer väl aldrig mer få köra buss heller.
Det ligger inte på oss här i Forumet att diskutera vad som händer med föraren.
I branschen 37 år

HJP

Citat från: larslengberg skrivet 01 mars 2020, 09:27:01 AM
Är det så illa ställt med förarutbildningen - Eller sunda förnuftet? Man dundrar fram med en massa ton buss, fyra och nånting meter hög, rakt emot en 3,5 m bro - och det ringer inga varningsklockor alls i skallen..? Dessutom med passagerare ombord tycks det!!
****
Du tror väl inte att föraren medvetet åstadkommit olyckan? Har du aldrig begått ett misstag i trafiken, är du unik. Grattis!  >:(

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 01 mars 2020, 10:10:01 AM
Jag är osakkunnig inom området men är det smart att köra ersättningstrafik med dubbeldäckare då man då kör på "okända" färdvägar där man kan möta låga broar?
Eller är det den större kapaciteten som gör att man väljer dubbeldäckare.
/Jan-Erik
****
Du har en poäng där. Jag har ingen erfarenhet av moderna dubbeldäckare, men körde de som SL hade på 1970-talet. Dessa hade inte mycket större kapacitet än enkelvagnarna. Vill minnas att enkelvagnarna hade 32 sittplatser, och lika många ståplatser. Dubbeldeckarna var väl mest till för att erbjuda fler sittplatser, men hade mycket få ståplatser. De äldsta, H31, hade endast 4 ståplatser. H33 och H35 hade 14 ståplatser, om jag minns rätt.

igel

Jösses. Det sitter tre skyltar om höjdbegränsning, den första redan i mitten av backen upp, har för mig att den också har blinkljus. Sedan är just denna gångbro välkänd (borde vara det) eftersom den har haft ett antal påhälsningar av bussar förut.
  Att det är (bör vara) sträckan för ersättningstrafik är rimligt, däremot är det inte rimligt att man kör ersättningstrafik med bussar som inte kan komma fram.
  Men sist och slutligen bör man inte ha så dåliga förare, det var ingen okänd faropunkt. Det är en sträcka Nobina normalt inte kör, och då bör man vara extra uppmärksam när man kör där med buss och i synnerhet en extra hög buss.   

igel

Fråga: Finns det någon delsträcka på tunnelbanan, som kan köras med dubbeldäckare?
(nu menar jag en sträcka som är en faktisk ersättningssträcka)

DL

Varför i hela fridens namn använder man denna typ av buss för ersättningstrafik av tunnelbanan? Det måste väl ändå vara den absolut sämsta busstypen för ändamålet.

VincentJkpg

Citat från: HJP skrivet 01 mars 2020, 11:00:08 AM
****
Du tror väl inte att föraren medvetet åstadkommit olyckan? Har du aldrig begått ett misstag i trafiken, är du unik. Grattis!  >:(

Det finns en gräns när ett misstag är för allvarligt för att bara nonchalera. Föraren ska allitd veta hur stor hens fordon är och alltid vara uppmärksam på alla varningar för höjdbegränsningar som finns innan såna här broar. Alla begår misstag, men vissa misstag är direkt vårdslösa och kan få dödliga konsekvenser. I detta fall var det bara ren slump och tur att ingen satt på övervåningen för de hade med stor sannolik skadats allvarligt.

Trafikledningen som bestämde vilken buss som skulle användas för ersättningen har också stor skuld i detta så klart.

Lars_L

Det är ju inte första gången man ser Nobinas dubbeldäckare där och för den delen för höga lastbilar. Men det är ju konstigt i och för sig att samma bro har lägre höjd än på E18. Egentligen borde väl vägen sänkas. Tror väl det bidrar  till tankevurpan - även om det inte går att försvara ändå.

Men vad som är totalt obegripligt är ju att Nobina sätter ut dubbeldäckare på bussersättning. Det går ju inte förklara på något sätt.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Tyvärr händer olyckor vid platser som denna och som vid alla olyckor är det sällan en enda enskild faktor som är orsaken. Därför handlar det, som vanligt, om att avvakta vad utredningen säger. Det är sällan någon större idé att sitta likt karaktärerna Statler & Waldorf och kommentera lösryckt och subjektivt från ringside. I nuläget vet ingen här heller vad som hänt i detalj och medias uppgifter är även det något man [tyvärr] alltid måste ta med en stor nypa salt.

Sedan finns det flera märkligheter i det som rapporterats. Hur mycket direkt T-baneersättning körs t.ex. med en förare och en enda passagerare och hur ofta går ens vanliga blåbussar med endast en passagerare ombord?! Mig veterligt har dubbeldäckare heller aldrig använts i ersättningstrafik i SL-land då de är för klumpiga för det och skulle ha problem med att ta sig fram på flera håll. Vagnar med endast två dörrar tar dessutom även för lång tid att lasta/lossa. Vad gäller detta med påstådd T-baneersättning så tror jag personligen mera på att media missuppfattat något.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman