Huvudmeny

Hjulet lossnade..

Startat av Brollan, 05 mars 2009, 18:24:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Roland Hn

Det är otrevligt. Har själv råkat ut för något liknande. Körde fram för att lasta vid Tekniska högskolan, när en kollega kom fram och sade att vad mitt högra bakhjul ser roligt ut. När jag tittade och kände på hjulmuttrarna kunde jag dra dom för hand. Vad hade kunnat hända om jag lastat och dragit ut på Roslagsvägen?
Roland.

Lung To

Förra veckan det var i Stockholm med Busslinks buss 5314 på linje 4 där bakhjulet lössnade mitt på Västerbron. Pinsamt Busslink.....bättre underhåll.... :( :(Tack!

Nupski

Verkar vara lätt hänt med vissa aluminium fälgar. Är det inte helt tight mellan hjulbult och fälg så blir det utnötning av hjulbultshålet, detta sker på drivaxeln pga kraften i navet. Efter ett tag så är hålet ovalt vilket gör att vibrationer uppstår och hjulbultarna lossnar. Har inget med bristande underhåll att göra och är extremt svårt att se. Man kan nästan se detta på hjulbultshålen på bilden.

BadTab

En ytterligare anledning till att detta sker, främst med stålfälgar, är att det inte rengörs ordentligt på anliggningsytorna mellan hjulen, och skiten som sitter där mals sakta ner, till det blir glapp, och sen glappar det upp, och så är det kört..


Mina erfarenheter av detta är dels som meck inom sl-trafiken, och dels som bärgare, som fått hämta bussar på stan som tappat hjulen.. Och det skulle så enkelt kunna avhjälpas om det kollades lite noga när det byts däck, ifall man måste skrapa rent..

Wetjo

Citat från: BadTab skrivet 15 mars 2009, 01:09:41 AM
En ytterligare anledning till att detta sker, främst med stålfälgar, är att det inte rengörs ordentligt på anliggningsytorna mellan hjulen, och skiten som sitter där mals sakta ner, till det blir glapp, och sen glappar det upp, och så är det kört..
Mina erfarenheter av detta är dels som meck inom sl-trafiken, och dels som bärgare, som fått hämta bussar på stan som tappat hjulen.. Och det skulle så enkelt kunna avhjälpas om det kollades lite noga när det byts däck, ifall man måste skrapa rent..

När det hette SL-Buss, kom skyddsombud och företag överens om att en form av låsbricka skulle bankas dit och låsa hjulbultarna.
Två stycken på varje hjul...  Brickan låste två bultar. Är det borta?

BadTab

Citat från: Wetjo skrivet 15 mars 2009, 12:32:57 PM
När det hette SL-Buss, kom skyddsombud och företag överens om att en form av låsbricka skulle bankas dit och låsa hjulbultarna.
Två stycken på varje hjul...  Brickan låste två bultar. Är det borta?

Det varierar lite mellan depåer och operatörer, men de gör ju ingen nytta när det kommer börja glappa ändå när man inte rengör.. för börjar det glappa, så kommer det tillslut skita sig ändå..