Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?

Startat av Stefan K, 27 januari 2009, 18:10:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 01 mars 2009, 01:58:40 AM
Från maj? Tror Du på det själv? Jag tvivlar på Västtrafiks tidtabeller i den frågan.

Västtrafik har gått ut med att systemet skall vara i drift från den 18 maj. Utifrån detta formulerade jag mitt svar. http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/Nyheter/Kontoladdning-ersatter-vardekorten-i-maj/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Det är ju du micke som pratar om hur stor stan är... Visst bor det många människor där, men geografiskt är det inte så stor.
Men varför ska inte enskilda kommuner få fastställa sina interkommunala taxor? Som man dessutom direktbetalar för!
Sen anser jag att hela landet borde ha ett nationellt betalssystem för kollektivtrafiken, framför allt nu när kontantstoppen äntligen kommer. Men det är en fråga för en annan tråd
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2009, 09:04:29 AM
Västtrafik har gått ut med att systemet skall vara i drift från den 18 maj. Utifrån detta formulerade jag mitt svar. http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/Nyheter/Kontoladdning-ersatter-vardekorten-i-maj/
Ja, och hela systemet skulle vara infört år 2003 med, påstod man. Jag anklagade inte Dig för att ljuga Staffan, men vi vet ju hur Västtrafik hållt tidtabellen än.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 01 mars 2009, 18:06:51 PM
Det är ju du micke som pratar om hur stor stan är... Visst bor det många människor där, men geografiskt är det inte så stor.
Men varför ska inte enskilda kommuner få fastställa sina interkommunala taxor? Som man dessutom direktbetalar för!
Sen anser jag att hela landet borde ha ett nationellt betalssystem för kollektivtrafiken, framför allt nu när kontantstoppen äntligen kommer. Men det är en fråga för en annan tråd
SLTF har väl tagit fram en standard för betalning nu i och med de nya korten som ska fungera på Hajen?

För att det inte skall uppstå missförstånd. Samma pris och biljetter inom hela Västtrafik.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Nja, samma biljettsystem och resandekort inom hela västtrafik, ett kilometerpris baserat på fågelvägen för de som reser med motsv dagens 100kort/värdekort, men säga samma pris är inte helt rätt.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 03 mars 2009, 12:22:21 PM
Nja, samma biljettsystem och resandekort inom hela västtrafik, ett kilometerpris baserat på fågelvägen för de som reser med motsv dagens 100kort/värdekort, men säga samma pris är inte helt rätt.
Jag vill mest se att Göteborgsregionen integreras i övriga Västtrafik.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 02:47:25 AM
Ja, och hela systemet skulle vara infört år 2003 med, påstod man. Jag anklagade inte Dig för att ljuga Staffan, men vi vet ju hur Västtrafik hållt tidtabellen än.

Det skulle ha varit infört tidigare än så. 2001 eller vad det nu var. Men det här är första gången man gått ut med ett bestämt datum. Så det är rätt mycket som tyder på att det nya biljettsystemet verkligen är fullt genomfört den 18 maj.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2009, 16:19:50 PM
Det skulle ha varit infört tidigare än så. 2001 eller vad det nu var. Men det här är första gången man gått ut med ett bestämt datum. Så det är rätt mycket som tyder på att det nya biljettsystemet verkligen är fullt genomfört den 18 maj.
Då mister vi ännu mer kundkontakt. :(
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 23:29:44 PM
Då mister vi ännu mer kundkontakt. :(

Vilken kontakt har föraren och kunden i dag när ett periodkort viseras eller ett värdekort sticks i kortläsaren. Jag brukar av vana säga hej till föraren. En gång av tio hejar föraren först. Och ytterligare en gång av tio besvarar föraren min hälsning.
Eftersom all kontanthantering skall bort vid BL i vilket fall som helst skulle ändå denna kundkontakt minska. Sedan beror det mycket på föraren vilken kundkontakt han vill ha.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2009, 08:52:29 AM
Vilken kontakt har föraren och kunden i dag när ett periodkort viseras eller ett värdekort sticks i kortläsaren. Jag brukar av vana säga hej till föraren. En gång av tio hejar föraren först. Och ytterligare en gång av tio besvarar föraren min hälsning.
Eftersom all kontanthantering skall bort vid BL i vilket fall som helst skulle ändå denna kundkontakt minska. Sedan beror det mycket på föraren vilken kundkontakt han vill ha.
Jag tycker det är ett bedrövligt sätt att se hur bussföraryrket utarmas just den charm som finns med yrket. De som inte tycker om att prata med passagerarna ska inte köra buss. Jag är emot kontanthanteringen. Den skyddar oss inte från de brott som faktiskt pågår nu i och med stenkastning, skadegörelse och liknande.

Frågan är hur yrket kommer te sig i framtiden i och med all minskad kundkontakt. Samtidigt pågår det certifiering av förarna för att de ska bli mer serviceinriktade. Tycker det är bättre att Västtrafik går denna certifiering då de minskar servicen mer och mer. Jag tycker inte det går ihop att neka passagerare att ladda kort på stadsbussarna och samtidigt kräva dem på 25 kr för resa ner till stan för att ladda på sitt periodkort. Det är inte service, det är utsugning.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johnny

Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 00:14:52 AM
Jag tycker det är ett bedrövligt sätt att se hur bussföraryrket utarmas just den charm som finns med yrket. De som inte tycker om att prata med passagerarna ska inte köra buss. Jag är emot kontanthanteringen. Den skyddar oss inte från de brott som faktiskt pågår nu i och med stenkastning, skadegörelse och liknande.

Frågan är hur yrket kommer te sig i framtiden i och med all minskad kundkontakt. Samtidigt pågår det certifiering av förarna för att de ska bli mer serviceinriktade. Tycker det är bättre att Västtrafik går denna certifiering då de minskar servicen mer och mer. Jag tycker inte det går ihop att neka passagerare att ladda kort på stadsbussarna och samtidigt kräva dem på 25 kr för resa ner till stan för att ladda på sitt periodkort. Det är inte service, det är utsugning.

Skyll inte på Västtrafik, eller något bussföretag för att kontanthanteringen försvinner. Det är Kommunal som har drivit den frågan.
8)


Johan B

Bara för att man inte säljer biljetter så betyder det ju inte att all kundkontakt försvinner. Man kan fortfarande kosta på sig ett hej eller välkommen ombord. I servicebegreppet ingår ju även saker som att efter bästa förmåga svara på kundernas frågor om taxor, byten och anslutningar samt hjälpa till med barnvagnar (på höggolvare). Det är ju också sådanna saker man vill göra förarna bättre på iom certifiering.

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 05 mars 2009, 19:44:52 PM
Bara för att man inte säljer biljetter så betyder det ju inte att all kundkontakt försvinner. Man kan fortfarande kosta på sig ett hej eller välkommen ombord. I servicebegreppet ingår ju även saker som att efter bästa förmåga svara på kundernas frågor om taxor, byten och anslutningar samt hjälpa till med barnvagnar (på höggolvare). Det är ju också sådanna saker man vill göra förarna bättre på iom certifiering.

Och allt du nämner ovan får man mer tid till när alla tidsödande kontanta enkelbiljetter försvinner. :)

Svemicke

Citat från: Johnny skrivet 05 mars 2009, 03:41:41 AM

Skyll inte på Västtrafik, eller något bussföretag för att kontanthanteringen försvinner. Det är Kommunal som har drivit den frågan.
8)


Ja, och Arbetsmiljöverket, men jag tycker ändå inte om det och jag har redogjort för varför på min blogg bland annat.

Skånetrafiken hade uttalat sig någonstans om att de inte tänker ta bort kontanterna på bussarna. Stämmer detta?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 21:57:57 PM
Skånetrafiken hade uttalat sig någonstans om att de inte tänker ta bort kontanterna på bussarna. Stämmer detta?

Det finns nog inget länsbolag som vill ta bort kontanthanteringen ombord på bussarna. Men efter föreläggande från Arbetsmiljöverket blir de så illa tvungna. Skånetrafiken kan ju knappast vara något undantag därvidlag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)