Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?

Startat av Stefan K, 27 januari 2009, 18:10:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Tackar så mycket för bilderna! Uppskattas!

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2009, 18:41:13 PM
Det är svårt att sia, i synnerhet om framtiden, men på den senare frågan kan man nog även utan kristallkula svara ja.
Vad man vet är att nuvarande avtal går ut i december 2010. Sedan kommer buss- och tågtrafik inte att upphandlas tillsammans utan busstrafiken på linje 100 kommer att upphandlas separat. Det kommer alltså inte att bli en mellanhand i form av något tågbolag.
I samband med detta har det lagts ett antal förslag, som alla har det gemensamt att de innebär kraftigt utökad turtäthet och fast tidtabell. Det har till och med talats om 10-minuterstafik. Bussarna kommer alltså att leva sitt liv helt oberoende av tågen, både när det gäller tider och taxor.
Närmare detaljer är inte kända ännu. Upphandlingsunderlag kommer väl under hösten och då får vi veta mer om vilka förbättringar som planeras. Det har talats om allt från dubbeldäckade ledbussar via tvåledade bussar och vanliga dubbeldäckare till boggibussar av dagens typ.
Törs man sig på några gissningar så kan det nog bli dubbeldäckare à la Östergötland. Bussarna kommer inte att gå in i Bollebygd utan stanna vid en motorvägshållplats vid Kråktorp. Och kopplingen till Ulricehamn kommer i stort sett att försvinna. Borås-Ulricehamn kommer att betjänas av en förstärkt linje 200. Alla bussar på linje 100 kommer alltså att vända vid Sjukhuset i Borås. Jag tror också att de förstärkningsbussar som eventuellt kommer att köras kommer att gå mer mellan de ordinarie avgångarna. Alltså inte som nu att två eller tre bussar går så gott som samtidigt.
Förlänger man samtidigt linje 611 så att den varje gång går hela sin linjesträckning (till Bollebygd) så kan man i princip betjäna hela sträckan Borås <-> Göteborg med fler bussalternativ. Om linje 611 ansluter med linje 404 från Borås varje gång i Bollebygd, så kan den vägen vara en hjälp att avlasta både tåg och linje 100. Man kanske rentav kan slå ihop linje 404 och 611. Då får både Mölnlycke och Landvetter direktbussar till både Borås och Göteborg. Fast hur många härrydabor åker egentligen till Borås när de har närmare till Göteborg?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 06 februari 2009, 01:01:48 AM
Förlänger man samtidigt linje 611 så att den varje gång går hela sin linjesträckning (till Bollebygd) så kan man i princip betjäna hela sträckan Borås <-> Göteborg med fler bussalternativ. Om linje 611 ansluter med linje 404 från Borås varje gång i Bollebygd, så kan den vägen vara en hjälp att avlasta både tåg och linje 100. Man kanske rentav kan slå ihop linje 404 och 611. Då får både Mölnlycke och Landvetter direktbussar till både Borås och Göteborg. Fast hur många härrydabor åker egentligen till Borås när de har närmare till Göteborg?

Eftersom linje 611 skall passa knutarna i Landvetter och Mölnlycke och linje 404 dem i Borås är det svårt att få till en bra anslutning mellan dem i Bollebygd. Det blir minst en kvart, men det kanske är inom vad som kan accepteras. Eftersom linje 404 har 60-minuterstrafik och linje 611 till Bollebygd går mer sällan kan det ofta bli 45 minuter i stället. Det bästa vore alltså att varannan tur på linje 404 förlängs till Bollebygd.
Om detta skulle innebära någon avlastning för tågen och linje 100 är ytterst tveksamt. Restiden Göteborg-Bollebygd med byte i Landvetter blir mer än dubbelt så lång med linje 611. Däremot skulle en lösning med att kombinera 611-404 ge möjlighet till många andra nyttiga relationer.
För övrigt finns i förslaget också en alternativ linje till linje 100 som skulle gå Borås-Bollebygd (Kråkstorp)-Mölnlycke-Mölndalsbro-Västra Frölunda. Eventuellt slås denna samman med flygbussen Borås-Landvetter flygplats och skulle alltså då ta vägen via flygplatsen också. Detta skulle på köpet ju bussförbindelse Landvetter fp-Västra Frölunda.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Detta kanske är en tänkbar bussmodell för linje 100?




yngrot

Nackdelen är väl att de är dyra och lång leveranstid..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe


Jan

I branschen 37 år

Maven

Citat från: RoTe skrivet 08 februari 2009, 18:21:06 PM
Å bara 69 sittande...

Det är ändå 25% fler än Volvo B9S, som SL tycker är bra på motsvarande långlinjer.

RoTe

Citat från: Mattias Henriksson skrivet 12 februari 2009, 12:41:42 PM
Det är ändå 25% fler än Volvo B9S, som SL tycker är bra på motsvarande långlinjer.

Men bara 9 fler än en normalgolvsboggie.

Johan B

Citat från: RoTe skrivet 12 februari 2009, 23:51:34 PM
Men bara 9 fler än en normalgolvsboggie.

WC-krav på denna linje, så 53-56 tar boggievagnarna. Sedan är det ju mer ståplats i ledvagnen även om det inte är optimalt på en linje som denna men folk slipper iaf bli frånåkta när det skiter sig med extrabussar.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 februari 2009, 09:15:52 AM
Eftersom linje 611 skall passa knutarna i Landvetter och Mölnlycke och linje 404 dem i Borås är det svårt att få till en bra anslutning mellan dem i Bollebygd. Det blir minst en kvart, men det kanske är inom vad som kan accepteras. Eftersom linje 404 har 60-minuterstrafik och linje 611 till Bollebygd går mer sällan kan det ofta bli 45 minuter i stället. Det bästa vore alltså att varannan tur på linje 404 förlängs till Bollebygd.
Om detta skulle innebära någon avlastning för tågen och linje 100 är ytterst tveksamt. Restiden Göteborg-Bollebygd med byte i Landvetter blir mer än dubbelt så lång med linje 611. Däremot skulle en lösning med att kombinera 611-404 ge möjlighet till många andra nyttiga relationer.
För övrigt finns i förslaget också en alternativ linje till linje 100 som skulle gå Borås-Bollebygd (Kråkstorp)-Mölnlycke-Mölndalsbro-Västra Frölunda. Eventuellt slås denna samman med flygbussen Borås-Landvetter flygplats och skulle alltså då ta vägen via flygplatsen också. Detta skulle på köpet ju bussförbindelse Landvetter fp-Västra Frölunda.



Jag har hört rykten om att linje 100 i framtiden även ska gå in i Landvetter centrum. Eller om det skulle bli en påfartsrampshållplats ute vid motorvägen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 15:42:52 PM
Jag har hört rykten om att linje 100 i framtiden även ska gå in i Landvetter centrum. Eller om det skulle bli en påfartsrampshållplats ute vid motorvägen.

Det finns inget sådant  det politiska förslaget till linje 100. Däremot finns det ett förslag om en variant av linje 100 som skall gå via Landvetter flygplats och sedan fortsätta via Mölnlycke och Möldnalsbro till Västra Frölunda.
Vad skulle linje 100 för övrigt ha i Landvetters centrum att göra. Motsvarande trafikuppgifter Landvetter-Göteborg klaras ju av Röd Express och trafiken Borås/Bollebygd-Landvetter centrum torde vara marginell. Tågen har ju heller inte stannat i Landvetter på flera årtionden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 16:11:56 PM
Det finns inget sådant  det politiska förslaget till linje 100. Däremot finns det ett förslag om en variant av linje 100 som skall gå via Landvetter flygplats och sedan fortsätta via Mölnlycke och Möldnalsbro till Västra Frölunda.
Vad skulle linje 100 för övrigt ha i Landvetters centrum att göra. Motsvarande trafikuppgifter Landvetter-Göteborg klaras ju av Röd Express och trafiken Borås/Bollebygd-Landvetter centrum torde vara marginell. Tågen har ju heller inte stannat i Landvetter på flera årtionden.


Nu frågar Du mer än jag vet. Det var inte jag som sa att linje 100 ska gå in i Landvetter. Det var någon annan.

Vad ska linje 100 i Frölunda att göra?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 16:28:53 PM
Nu frågar Du mer än jag vet. Det var inte jag som sa att linje 100 ska gå in i Landvetter. Det var någon annan.

Vad ska linje 100 i Frölunda att göra?

Linje 100 har inget i Frölunda att göra. Det är en ny linje som skall gå Borås-Landvetter flygplats-Frölunda.
Frågan om vad linje 100 har vid Landvetters centrum att göra var rent retorisk. Men man måste ju inse att det är rätt ologiskt att köra in där och förlänga restiden med minst fem minuter. Så det "någon annan" sa är nog att hänföra till avdelning lösa rykten.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

dajo

Helt rätt, 89 platser är det i Östgötatrafikens dubbeldäckare. Både i Helmark o Vanhollerna.
Kommer ytter liger 4 spanska till Veolia under Mars månad.  Dessutom ytterligare 1 Vanholl till Orusttrafiken i Augusti.
Inte spec. trångt i bussarna, finns ju bl.a. ingen toa men mycket annart "godis"