Nobina 2472 mot Dalarö - 4 juli 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 04 juli 2019, 12:53:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ks

Citat från: Nico skrivet 05 juli 2019, 17:02:42 PM
Nu har ju Nobina haft trafiken sedan 2015, men lite kan detta med att det tursätts fler ledvagnar nog ändå bero på entreprenör och upplägg. Ledvagn är visserligen en fördel vid många resande, men fordonstypen har onekligen även en del nackdelar jämfört med boggi- och normalvagn.

Ett stort aber här är att framkomligheten på Odinsvägen eller vid Hotellbryggan inte är den bästa. Speciellt inte sommartid med extra mycket trafik i detta trånga område. Det händer ju tyvärr att bussarna måste backa på olika håll, i vissa fall t.o.m. ner till och invid Kanalbron... så ur framkomlighets- och trafiksäkerhetshänseende kanske det skulle vara bättre med tätare turer med boggivagn. Å andra sidan så innebär flera bussar oxå trängsel så hur man än vrider och vänder på det så är det inte bra.

Nu trafikeras sträckan även av gammal hävd, men ifall 839 rent hypotetiskt inte hade funnits, och det hade uppstått en fråga om att dra trafik på Odinsvägen (och även Smådalarövägen), så hade det nog funnits stor risk för att det hade blivit ett nej. Det då dagens krav på vägbredd mm. är lite hårdare... i alla fall i teorin.
Jo, jag vet. Jag bor ju här så. Men förarna hit ut vill hellre ha led än boggivagn, eftersom de flesta tycker att det är svårare att vända med en boggivagn vid Hotellbryggan. Känner flera förare som bett om vagnbyte från boggi till ledvagn/kortvagn när de har 839/869 på sin tjänst.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

ks

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 juli 2019, 16:53:50 PM
Tack för era svar. Den senaste uppgiften jag hade gällande B9S i Södertörn var att 8-10 skulle stanna kvar. Men då är det alltså endast en kvar och som förmodligen är sommaravställd.
Den är inte sommaravställd. Den har stått en del på Handens verkstad senaste tiden. Men åkte den i tisdags på 807, och då hade den hyfsat bra AC.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Mikael T Nilsson

Tack för era svar. Då handlar det förmodligen om att man ökar tursättning med ledvagn på linje 839 sommartid.
Och så är alltså den enda kvarvarande B9S-vagnen i Södertörn i linjetrafik. Kul!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.