En särling hos Linjebuss - vagn 701 - Karlskrona 1992

Startat av Mikael T Nilsson, 09 november 2019, 10:09:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag hittade denna bild i arkivet föreställande en avställd Linjebuss i Östgötatrafikens färgsättning med inv.nr. 701. Linje 450 bör ha trafikerat sträckan Norrköping-Söderköpingstrakten.

Jag tror den exporterades till Polen strax efter det att fotografiet togs. Många bussar som exporterades till Polen ställdes upp i Karlskrona innan de skeppades över med färjan därifrån.

Jag har för mig att jag sett bild på 701 i linjebuss egen färgsättning, men minns inte var. Från början tillhörde bussen SL med littera H29 och var stationerad i Eriksberg/Botkyrka. Den ska ha varit provbuss hos SL.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Innan bussen hamnade i Östergötland gick den på linje 999 mellan Lund och Köpenhamn via Malmö. Den var då Linjebuss-lackerad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2019, 10:33:06 AM
Innan bussen hamnade i Östergötland gick den på linje 999 mellan Lund och Köpenhamn via Malmö. Den var då Linjebuss-lackerad.

Hej,

Just det, så var det. Tack! Det var linje 999 som delades mellan Linjebuss och Gråhundsbuss (Danmark).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 november 2019, 11:26:43 AM
Hej,

Just det, så var det. Tack! Det var linje 999 som delades mellan Linjebuss och Gråhundsbuss (Danmark).
Javisst fast det hette Ballerups Bybusser på den tiden. Linjebuss hade två bussar för denna linjen, en Volvo B10M Säffle och så Van Hool-en. Båda rena linjevagnar utan stolar med höga ryggstöd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Trevlig bild från Karlskrona. En bild från Huddinge sjukhus 1982, en av många bussar med nummer 4554. Sidofråga, hur länge försågs SL-bussar med den karakteristiska ingångspilen?


Ulf Berlin


AO

Vad var det som gjorde att den var en provbuss hos SL? Var det busstypen? Lacken?

Staffan Sävenfjord

Citat från: AO skrivet 09 november 2019, 14:13:54 PM
Vad var det som gjorde att den var en provbuss hos SL? Var det busstypen? Lacken?
Busstypen. Ledbussar med svansmotor var något nytt i Sverige vid den tid bussen levererades. Ledbussar med mittmotor (Volvo B58, Volvo B10M) var dock vanliga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2019, 11:29:32 AM
Javisst fast det hette Ballerups Bybusser på den tiden. Linjebuss hade två bussar för denna linjen, en Volvo B10M Säffle och så Van Hool-en. Båda rena linjevagnar utan stolar med höga ryggstöd.

Tack för uppgiften! Ja, nu minns jag att namnet "Gråhundsbuss" kom först senare.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 november 2019, 12:39:47 PM
Tack för en jättefin bild,Ted :)/Ulf

Instämmer till fullo!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2019, 14:25:12 PM
Busstypen. Ledbussar med svansmotor var något nytt i Sverige vid den tid bussen levererades. Ledbussar med mittmotor (Volvo B58, Volvo B10M) var dock vanliga.

Den första serieleveransen av ledbussar med svansmotor till SL torde varit andra generationens H30, d v s Scania CN112AL, inv.nr. 5551-5558 till Tappström och 5559-5562 till Huddinge.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

AO

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 november 2019, 17:20:11 PM
Den första serieleveransen av ledbussar med svansmotor till SL torde varit andra generationens H30, d v s Scania CN112AL, inv.nr. 5551-5558 till Tappström och 5559-5562 till Huddinge.

Under vilket år var det?

Hade Scania någon ledbuss med mittmotor tidigare?

Mikael T Nilsson

Citat från: AO skrivet 09 november 2019, 21:29:30 PM
Under vilket år var det?


Dessa vagnar, i alla fall de som hamnade i Tappström, sattes i trafik sommaren 1985.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Knut

Citat från: AO skrivet 09 november 2019, 21:29:30 PM
Under vilket år var det?

Hade Scania någon ledbuss med mittmotor tidigare?
Scania har vel aldri hatt hatt midt motor?
MB, DAF og Volvo er vel de som har hatt. Kanskje også Leyland
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 10 november 2019, 14:01:49 PM
Scania har vel aldri hatt hatt midt motor?
Nej, det har de inte haft. Däremot tillverkades åtta ledbussar i Norge på Scania-Vabis frontmotorchassi BF76A. Sju av dem blev kvar i Norge men en kom till Södra Mälarstranden i Örebro.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2019, 16:18:52 PM
Nej, det har de inte haft. Däremot tillverkades åtta ledbussar i Norge på Scania-Vabis frontmotorchassi BF76A. Sju av dem blev kvar i Norge men en kom till Södra Mälarstranden i Örebro.
og 2 er vel bevarad av disse. Knudsen i Kristiansand som byggde dom
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge