Huvudmeny

Tjänster

Startat av chefen, 28 juli 2008, 17:55:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chefen

Hur fungerar det med de olika tjänster som ex fanns hos Jämtlandsbuss. Jag hade en bekant som körde buss i mitten på 90-talet och han hade en grön liten bok på den tiden, där tjänsterna stod beskrivna (tror jag). Varje tjänst hade ett nummer. Vad var/är logiken i sådana system? De som går på fast schema, har de också olika tjänst nummer varje dag?

Frågor från en nyfiken ;D

76

Det var ingen liten fråga du ställde, och förmodligen finns det lika många lösningar som det finns bussföretag.

Men jag kan väl dra hur det ser ut på GUB:
Varje tidtabellsperiod så sitter någon och petar ihop allt det vi ska köra under perioden till olika listor som består av ett antal olika tjänster. Alla listor har olika egenskaper: M-F, M-S, bara kvällar, bara morgnar, 5 veckorsrotation, 9 veckorsrotation osv. Förarna får sedan söka den lista de vill jobba på och hoppas att anställningstiden räcker till för att komma in (vilket den ofta inte gör då vissa av listorna är mycket mer populära än andra). De som inte kommer in på någon lista blir dagkommenderade och får hoppa in och köra de tjänster som blir över pga ledighet, sjukdom eller uddatjänster som helt enkelt inte fick plats på någon lista.

När det sen är dags att köra så betar man av tjänsterna på sin lista i nummerordning. 401 - 402 - 403 - 404 - fridag - 406 - 407 - 408 - fridag - 411 - 412 - 413 - fridag - fridag - 416 - ...osv

Sen finns det några specialfall. Vissa förare kör samma tjänst varje dag. Antingen i ett schema där man jobbar varje vardag eller 4 av 5 vardagar. I det senare fallet så kommer man inte upp i heltid.

Det hela skulle bli enklare att förstå om jag hade en lista att visa upp, men det enda jag har hemma är en aktuell lista och den vill jag inte lägga ut.

Yujin Zhang

CitatDe som inte kommer in på någon lista blir dagkommenderade och får hoppa in och köra de tjänster som blir över pga ledighet, sjukdom eller uddatjänster som helt enkelt inte fick plats på någon lista.

Jag har aldrig riktigt förstått det här med de som är dagkommenderad. Vad händer om det inte finns någon tjänster över? (eller är principen alltid att antalet tjänster är alltid mer än antalet heltidsanställda?) Nu lär det inte spelar så stort roll om den personen är bara deltid eller timanställd, men om man är heltidsanställd då, får de helt enkelt en fridag den dagen och ändå full betalt eller?

bjalle

Citat från: Yujin Zhang skrivet 28 juli 2008, 22:01:02 PM
Jag har aldrig riktigt förstått det här med de som är dagkommenderad. Vad händer om det inte finns någon tjänster över? (eller är principen alltid att antalet tjänster är alltid mer än antalet heltidsanställda?) Nu lär det inte spelar så stort roll om den personen är bara deltid eller timanställd, men om man är heltidsanställd då, får de helt enkelt en fridag den dagen och ändå full betalt eller?

Inom denna brancsh är det nog väldigt sällsynt att tjänsterna inte räcker till men om det mot förmodan skulle hända att en fast anställd person står utan tjänst trots att han skall jobba, alltså att arbetsgivaren inte har tillräckligt med jobb till personen så ska han/hon fortfarande ha full betalning

76

#4
Det händer faktiskt, förra våren var det ett vanligt förekommande fenomen. Antingen så sätts du som reserv i garaget (förra sommaren hände det att det satt mer än 10 förare i garaget) eller så delar kommenderingen en tjänst i två delar så du bara behöver jobba en halv dag.

I våras så var det tvärt om, brist på förare. Då räckte inte antalet heltidsanställda förare till och man fick fylla igen luckorna med timanställda och arbetande pensionärer. Nu har det kommit ut en drös med färskingar så det ser bättre ut.

bjalle

Citat från: 76 skrivet 28 juli 2008, 22:06:53 PM
Det händer faktiskt, förra våren var det ett vanligt förekommande fenomen. Antingen så sätts du som reserv i garaget (förra sommaren satt det som  mest 13 reserver i garaget) eller så delar kommenderingen en tjänst i två delar så du bara behöver jobba en halv dag.

Todde knappt det förekom i denna branschen efter mina månader förra sommaren på en trafikledning

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 28 juli 2008, 22:01:02 PM
Jag har aldrig riktigt förstått det här med de som är dagkommenderad. Vad händer om det inte finns någon tjänster över? (eller är principen alltid att antalet tjänster är alltid mer än antalet heltidsanställda?) Nu lär det inte spelar så stort roll om den personen är bara deltid eller timanställd, men om man är heltidsanställd då, får de helt enkelt en fridag den dagen och ändå full betalt eller?

Säg att du har 100 heltidsanställda på fasta listor, det ger kanske ca 80 i tjänst per dag. Ett visst antal försvinner till fackliga uppdrag, korttidsfrånvaro eller är av andra skäl inte "i bruk". Dessa behöver ersättas av dagbeordrad personal. I de flesta företag har du heltidsanställd dagbeordrad personal som täcker upp. Det gäller att hitta en bra balans i fridagssystemen så att det inte är fler tjänster i "slasken" vissa veckodagar än andra. Det är också viktigt att inte bevilja för mycket ledighetsansökningar om man vet att det är dåligt med folk någon dag. Finns det inget arbete för den dagbeordrade att utföra lär denne få reserv i stället, men personalledarna gör ju allt för att hålla kostnaderna nere just genom att tillse att det inte finns för mycket personal eller för lite personal så att man tvingas betala för övertidsarbete. Allt handlar om att ha rätt balans, i allt från den tidiga turlistplaneringen till den dagliga driften. Jag har själv gått på "skubben" i ett antal år och det brukar fungera så att man får sitt månadsschema för t.ex. februari den 15:e januari. I detta schema är det utlagt riktiga turer där det redan i månadsplaneringen finns ett behov, de övriga dagarna läggs en ramtur ut. Ju närmare sin ramtur man kommer desto mer ökar sannolikheten att personalledningen ser att "Kalle" har sökt ledigt den 14:e och "Karsten" har en ramtur. Vips så har Kalle fått ledigt och Karsten får utföra det jobb han har betalt för.

Karsten

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 juli 2008, 22:08:27 PM
Todde knappt det förekom i denna branschen efter mina månader förra sommaren på en trafikledning

Om nyrekryteringen inte håller samma fart som det naturliga bortfallet så blir det en obalans, bättre långtidsplanering låter som en bra medicin men det är inte alltid så lätt.

Det jag beskrev ovan var hämtat ur järnvägsvärlden, i den bussvärld jag är deltidsaktiv i förekommer inte överskott av personal. Jag har nästan alltid ett antal tjänster att välja på när busskörarandan faller på.

Oskar A

Citat från: 76 skrivet 28 juli 2008, 21:50:03 PM
Det var ingen liten fråga du ställde, och förmodligen finns det lika många lösningar som det finns bussföretag.

Men jag kan väl dra hur det ser ut på GUB:
Varje tidtabellsperiod så sitter någon och petar ihop allt det vi ska köra under perioden till olika listor som består av ett antal olika tjänster. Alla listor har olika egenskaper: M-F, M-S, bara kvällar, bara morgnar, 5 veckorsrotation, 9 veckorsrotation osv. Förarna får sedan söka den lista de vill jobba på och hoppas att anställningstiden räcker till för att komma in (vilket den ofta inte gör då vissa av listorna är mycket mer populära än andra). De som inte kommer in på någon lista blir dagkommenderade och får hoppa in och köra de tjänster som blir över pga ledighet, sjukdom eller uddatjänster som helt enkelt inte fick plats på någon lista.


Visst finns Måndag-Lördag kvar där man normalt har fyra arbetsdagar mellan fridagarna? Listsystemet innebär att man varje vecka är ledig en vardag samt aldrig jobbar röda dagar. I gengäld jobbar man fyra av fem lördagar.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

76

Citat från: Oskar A skrivet 28 juli 2008, 22:38:35 PM
Visst finns Måndag-Lördag kvar där man normalt har fyra arbetsdagar mellan fridagarna? Listsystemet innebär att man varje vecka är ledig en vardag samt aldrig jobbar röda dagar. I gengäld jobbar man fyra av fem lördagar.

Ja, finns på lista 8, som har delade tjänster.

Oskar A

Citat från: 76 skrivet 28 juli 2008, 23:04:54 PM
Ja, finns på lista 8, som har delade tjänster.

Okej, då mindes jag rätt men innebär det att man har tagit bort lista 9 som var en typ av kvällslista med samma system?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

76

Nej, men jag hade glömt bort den. :)

Karsten

Citat från: Oskar A skrivet 28 juli 2008, 22:38:35 PM
Visst finns Måndag-Lördag kvar där man normalt har fyra arbetsdagar mellan fridagarna? Listsystemet innebär att man varje vecka är ledig en vardag samt aldrig jobbar röda dagar. I gengäld jobbar man fyra av fem lördagar.

Usch, det verkar vara ett jobbigt system att jobba på. Endast var femte helg ledig, och jobb 5 dagar på rad för att vara ledig en dag och sedan jobb igen. Om man bytte en lördag mot en söndag skulle det i mina ögon bli trevligare. Är dessa grupper populära?

Oskar A

Citat från: Karsten skrivet 28 juli 2008, 23:56:16 PM
Usch, det verkar vara ett jobbigt system att jobba på. Endast var femte helg ledig, och jobb 5 dagar på rad för att vara ledig en dag och sedan jobb igen. Om man bytte en lördag mot en söndag skulle det i mina ögon bli trevligare. Är dessa grupper populära?

Kanske var lite otydlig förut men man jobbar aldrig mer än fyra dagar i streck. Med andra ord är man ledig måndag den veckan man har sin lediga lördag. Har egentligen ingen aning om hur populära dessa listor är nu men åtminstone förut lär kvällsvarianten ha varit hyfsat populär medan den delade har varit lite av en "färskinglista" men som säkert ändå en och annan gammal räv söker.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

76

Såhär ser det fridagssystemet ut (jag länkar bilden eftersom den är så stor):
http://xs.to/xs.php?h=xs329&d=08312&f=dsc00036604.jpg

Från vänster till höger har vi veckodagarna och uppifrån och ner är det veckorna. Systemet går runt på 5 veckor.

Det är sant att man bara har en helg ledigt på 5 veckor, men man har en sön+mån ledigt också.

Som Oskar säger så är kvällsvarianten hyffsat populär, medan delade versionen inte är det. Men det finns ju alltid ett gäng gamla rävar som älskar den och sökt den i 10 år.

Och om du fortfarande läser den här tråden så kan du titulera dig 100% bussmupp, för nu är det rejält nördiga saker vi diskuterar. :D