E4-kampanj får kritik av Gröna bilister

Startat av Anders Noren, 16 oktober 2007, 21:01:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JB

Har något svagt minne av att någon på VV har sagt att sträckan Uppsala-Björklinge är byggd med 130 km/h i tankarna, men att man till en början bara skyltar den 110. Sen är frågan om den någon gång kommer skyltas 120 eller 130...

/Jonas

Ulrik Berggren

Citat från: JB skrivet 17 oktober 2007, 14:05:15 PM
Har något svagt minne av att någon på VV har sagt att sträckan Uppsala-Björklinge är byggd med 130 km/h i tankarna, men att man till en början bara skyltar den 110. Sen är frågan om den någon gång kommer skyltas 120 eller 130...

/Jonas

Men jag sätter en slant på att man beräknat utsläppen på att folk håller högst 110...

/UB

Wolfie

Citat från: JB skrivet 17 oktober 2007, 14:05:15 PM
Har något svagt minne av att någon på VV har sagt att sträckan Uppsala-Björklinge är byggd med 130 km/h i tankarna, men att man till en början bara skyltar den 110. Sen är frågan om den någon gång kommer skyltas 120 eller 130...

/Jonas

Att den är byggd för 130 får man anta, då detta är standard vid nybyggnation av motorvägar här i landet och så har det nog varit ett tag. (I alla fall enligt den kunskap jag fick på någon av trafikkurserna på KTH för några år sen). Nu kan man bara hoppas att den skyltas 130 (antagligen med variabla skyltar) någon gång. (Fast det är inte helt politiskt korrekt, då det inte riktigt passar ihop med 0-visionens lågfarts idé (Som jag inte håller med om helt, särskilt på motorvägar)).

Anders Noren

Vägverket gillar inte heller påståendet om 90 minuters körtid och menar att kommunen dragit egna slutsatser.

http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=574746&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif

Gävle kommuns informationschef, skyller idag ifrån sig och menar att 90 minuter avser att köra till norra Stockholmsområdet.

http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=574747&avdelning_1=101&avdelning_2=101

Det hela låter antingen som en efterkonstruktion eller att ingen på Gävle kommun sett kampanjen och kollat siffrorna innan medierna hörde av sig igår varför man av okunnighet hänvisade till Eniro. Eniro använder för övrigt alltid 120 som genomsnittshastighet på motorväg och alltid 70 som genomsnittshastighet på andra vägar, oavsett gällande hastighetsbegränsning. (Långa sträckor av E45 norr om Mora är skyltad 110!) Men det står ju på Internet, så då måste det ju vara sant? Tänk på det nästa gång ni använder Eniro för att ta reda på restiden dit ni ska...

Niklas, om ett inlägg handlar om att Gävle kommun uppmanar till att köra till Stockholm olagligt fort och du svarar på något annat så kan du knappast klandra mig för att inte hänga med i svängarna.

Anders