Hur mycket skulle ni betala för Förbifart Stockholm

Startat av Alexei, 21 april 2010, 00:47:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

Jag har menat att ta upp detta innan men dagens debatt om trängselskatt på Essingeleden fick mig att agera.

Hur mycket skulle ni vara villiga att betala för att köra på en tänkt Förbifart Stockholm?  ???

Detta är min tankegång. Jag trodde att S kompromiss med Mp och V vore ätt låta FBFS genom biltullar dvs användarna betalar,
(jämför med Öresundsbron). Vidare kan man tänka sig att man låter ett privat företag bygga och driva delsträckan Skärholmen-Vällingby på koncesson. (Det blir altså bara denna del som blir avgiftsbelaggd) Ett privat förbifart skulle nog också gå hem bland många innom Alliansen.    
Nu föreslår dom rödgröna som bekant inte detta, så det får bli en kontrafaktisk diskussion.

Så vad tycker ni det kan vara är värt? ???   Mitt utgångsbud är SEK30.  
(SEK20 passage till amorteringar, 10 till drift, borde räcka att betala av på 30 år med en ADT på 100,000 fordon?)

Som jämförelse, I England, där jag bor nu finns det en förbifart Birmingham, M6 toll, dom tar GBP5, om man vill slippa köerna genom Birmingham (2milj i storstadsområdet) på "gamla" M6 - då finns avsevärt fler alternativa vägar i området änn vad som skulle bli fallet i Stockholm

Nico


Man kanske får vara beredd att betala en slant även vad gäller förbifarten, men å andra sidan betalar vi redan såpass mycket. Kommer det att bli betalning även på Förbifarten så förlorar man nog även incitament och bilisterna lär ta den väg som är kortast om det nu ska kosta överallt. Överlag måste jag dock säga att den gamla klichén om 'Född fri, beskattad till döds' börjar kännas ganska träffande...  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

A: Vad kommer projektet att kosta att bygga totalt?
B: Hur många betalar skatt i Sverige?

A delat med B blir.... vadå? ;)

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 21 april 2010, 01:23:49 AM
A: Vad kommer projektet att kosta att bygga totalt?
B: Hur många betalar skatt i Sverige?

A delat med B blir.... vadå? ;)

Tusentals kronor per person.

Mr G

3.000 kr per invånare, gammal som ung, dvs beräknat på hela befolkningen. Räknat på den arbetande befolkningen närmare det dubbla. Fast skattebetalare är vi i princip allihopa, momsen t ex drar in runt 300 miljarder till statskassan varje år, och den betalas även av barn och gamlingar.
吉先生

Fredrik W

Svar: 0 kronor. Svenska vägar ska vara avgiftsfria med tanke på det enorma skattetryck som vilar på bilismen.
Det är ofattbara summor som vi bilister betalar varje år. Detta talas det tyst om i media.

Ersa

Citat från: Fredrik W skrivet 22 april 2010, 10:13:59 AM
Svar: 0 kronor. Svenska vägar ska vara avgiftsfria med tanke på det enorma skattetryck som vilar på bilismen.
Det är ofattbara summor som vi bilister betalar varje år. Detta talas det tyst om i media.

Exakt. Se bara på skatterna och vägtrafikavgifterna man måste betala bara för att ha en dieseldriven buss eller lastbil påställd. Över 21 000 kr/år för en ledvagn och omkring 19 000 kr/år för en kortvagn. Vad är det man betalar för egentligen?

Björn Forslund

För att inte tala om att det mesta av bränslepriset är skatt och dessutom moms på skatt! :-X

Cero

Såg någon blänkare på TV4 om att de rödgröna dessutom vill ha kilometerskatt på tung trafik. När ska detta skattehetsande sluta?

Vi söker hela tiden billigare varor, högre konkurrens och lägre priser på platta TV-apparater och annat som alla "måste ha", men varför är det ingen i det här landet som kräver lägre skatt, mer för pengarna och bättre effektivitet i den service det "offentliga" förväntas leverera? En gåta.