Varför inte motorväg Stockholm-Göteborg men Stockholm-Skåne?

Startat av Alexei, 27 december 2008, 19:52:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

God fortsättning.

På sätt och vis ser jag mitt inlägg som en vidarutveckling av en tidigare tråd om standarden på Rv40.

Varför har man prioriterat att knyta ihop Stockholm - Skåne med motorväg men inte Stockholm - Göteborg?  ???
Inte för att jag missunnar Skåne en motorväg (jag är själv Skåning), men Göteborg är ju rikets andra stad och landets viktigaste hamn.

För enkelhetens skull bortser jag nu från E20, och fokuserar på förbindelsen via Rv40.
Varför är det inte motorväg Borås-Jönköping, men väll Jönköping-Helsingborg? (bortsätt förbi Ljungby).  Tittar man på vägverkets databas så ser ju Rv40 och E4 ut att ha samma trafikmängd.

Hur såg den politiska beslutsprocessen ut?  Jag är nyfiken





JB

En tanke: E4 är inte bara förbindelse mellan Stockholm och Skåne, det är även förbindelse mellan Stockholm och Danmark och i fortsättningen kontinenten. Göteborg däremot, är "bara" Göteborg. Visst finns det en stor hamn, men hur mycket av godset till den går på järnväg och hur mycket går på landsväg? Och hur mycket vinner landsvägstrafiken på en motorväg, lastbilarna får ju inte köra 110 ändå?

/Jonas

ch

Miljötjafs. Det var 110 km/h på större delarna av sträckan Borås-Jönköping förr, men de fick sänka på grund av miljökrav etc. Utbyggnad pågår till motorväg på vissa delar, men det tar tid pga miljötjafs.

E20 är vägen mellan Göteborg och Stockholm, RV40 är en riksväg mellan Jönköping och Göteborg. Med andra ord ska trafikanter mellan Sthlm och Gbg välja E20, men det gör man inte ;)

Henrik Palmqvist

Citat från: ch skrivet 27 december 2008, 23:01:04 PM
Miljötjafs. Det var 110 km/h på större delarna av sträckan Borås-Jönköping förr, men de fick sänka på grund av miljökrav etc. Utbyggnad pågår till motorväg på vissa delar, men det tar tid pga miljötjafs.

E20 är vägen mellan Göteborg och Stockholm, RV40 är en riksväg mellan Jönköping och Göteborg. Med andra ord ska trafikanter mellan Sthlm och Gbg välja E20, men det gör man inte ;)


Jag åker en hel del mellan Stockholm och Göteborg. Brukar alltid om möjlighet finns välja E4/RV40. Beror lite på vart i Stockholm man ska. Ska man till norrort och passerar Stockholm i rusningstrafik, så är E20/E18 att föredra.

Lite lustigt en annan sak jag funderat över,  När man kommer vid Roslagstull, så är det skyltat mot Göteborg att man ska åka E20.  Lite konstigt, borde vara bättre leda trafiken via E18.  Trafiken mot Örebro/Oslo är skyltat till E18, men det är ju samma väg E18/E20 efter Arboga.

/ Henrik

David M

E4 som motorväg Stockholm - Helsingborg är till största delen byggt efter 1990. Motortrafikleden vid Ljungby byggdes i mitten av 1980-talet, man tyckte inte att trafikmängden motiverade en motorväg (och det gör det heller inte om man jämför med t.ex. Tysklands krav på 22000 ÅDT för att överväga motorvägsutbyggnad, den trafikmängden finns mellan HBG-Åstorp och vid Jönköping). 1990 var det motorväg HBG - Åstorp, Jönköping - Ödeshög, Mjölby - länsgränsen till Sörmland, Nyköping och från Hölö till Stockholm. De sträckorna på E4 med störst trafikmängd på var redan utbyggda till motorväg. Samtidigt med E4 byggdes E6, som hade bättre utgångsläge med färdig motorväg i Skåne och Göteborg och en stor lucka igenom Halland, ut till motorväg.


Efter 1990 prioriterades motorvägsutbyggnader i stor utsträckning och inte minst att man ville ha en sammanhållen motorväg för att inte få sträckningar med avbrott = högre risk för olyckor än om vägen ser likadan ut hela tiden. Mellan Stockholm och Göteborg såg man det nog inte som så prioriterat som motorväg på E4 och E6.

Alexei

Tack för era inlägg.  ;D

För att knyta ann till Davids inlägg - så tycker jag att man slog på för stort med motorväg.
Jönköping-örkeljunga, jag hadde nöjt mig med 4 fältsväg/smal motorväg, samt behållt motortrafikleden förbi Värnamo (dock uppgraderat till 2+1).

Med pengarna man sparat kunde man byggt mer 4 fältsväg/smal motorväg på Rv40.  ;)

Alexei

Maven

Citat från: Alexei skrivet 27 december 2008, 19:52:42 PM
Varför har man prioriterat att knyta ihop Stockholm - Skåne med motorväg men inte Stockholm - Göteborg?  ???
Inte för att jag missunnar Skåne en motorväg (jag är själv Skåning), men Göteborg är ju rikets andra stad och landets viktigaste hamn.

Därför att stråket i sig inte är det viktiga utan hur mycket trafik det är på respektive delsträcka. Det är en liten andel av trafiken på vägarna som ska mer än 10 mil. Därför är det slöseri att lägga pengarna på att göra hela E20 till motorväg bara för att den råkar ha samma vägnummer hela vägen.

Om motorväg gör föraren så avslappnad att det är en olycksrisk när vägen övergår till sämre standard borde det inte byggas några motorvägar alls. För eller senare måste man ju svänga av, om inte alla ska ha motorväg ända upp på garageuppfarten. Eller är det kanske snarare vissa olämpliga förare som är problemet?

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Henriksson skrivet 30 december 2008, 12:56:10 PM
Därför att stråket i sig inte är det viktiga utan hur mycket trafik det är på respektive delsträcka. Det är en liten andel av trafiken på vägarna som ska mer än 10 mil. Därför är det slöseri att lägga pengarna på att göra hela E20 till motorväg bara för att den råkar ha samma vägnummer hela vägen.

Om motorväg gör föraren så avslappnad att det är en olycksrisk när vägen övergår till sämre standard borde det inte byggas några motorvägar alls. För eller senare måste man ju svänga av, om inte alla ska ha motorväg ända upp på garageuppfarten. Eller är det kanske snarare vissa olämpliga förare som är problemet?

När det gäller just E4 så verkar de inte bara satsa på delsträckor utan har också satsat på hela stråket. Och sedan kan det kanske vara på sin plats att sträckan har högre standard än Stockholm-Göteborg. E4 matar uppåt mot orter norr om Stockholm och är motorväg till bland annat Uppsala och Gävle. Från Stockholm finns det färjeförbindelser till länder öster om Östersjön. Söderut går inte bara trafik till Skåne utan också Danmark och Öresundsbron men också trafik till länder söder om Danmark. Så det är inte konstigt om stråket är viktigare och har bättre standard än Stockholm-Göteborg

Det ligger naturligtvis också i EU:s intresse att det är en bra standard på vägen mellan Stockholm och övriga Europa och det har man faktiskt uppnått
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: ch skrivet 27 december 2008, 23:01:04 PM
Miljötjafs. Det var 110 km/h på större delarna av sträckan Borås-Jönköping förr, men de fick sänka på grund av miljökrav etc. Utbyggnad pågår till motorväg på vissa delar, men det tar tid pga miljötjafs.

E20 är vägen mellan Göteborg och Stockholm, RV40 är en riksväg mellan Jönköping och Göteborg. Med andra ord ska trafikanter mellan Sthlm och Gbg välja E20, men det gör man inte ;)


.. för vid Hova löper E20/E3/Riksväg 6 längs samma trasse som på tidigt 1700-tal.  Finns en milsten med "Kalle Dussins" insignier strax söder om Hova...

/B

Bengt Jönsson

Citat från: JB skrivet 27 december 2008, 20:33:32 PM
En tanke: E4 är inte bara förbindelse mellan Stockholm och Skåne, det är även förbindelse mellan Stockholm och Danmark och i fortsättningen kontinenten. Göteborg däremot, är "bara" Göteborg. Visst finns det en stor hamn, men hur mycket av godset till den går på järnväg och hur mycket går på landsväg? Och hur mycket vinner landsvägstrafiken på en motorväg, lastbilarna får ju inte köra 110 ändå?

/Jonas

E6 är inte bara förbindelse mellan Skåne - Göteborg. Den är även förbindelsen mellan Kontinenten/Danmark och Norge.  Länge var E6 en illa förbisedd "kostig" men på senare år har det börjat att hända saker även här.  Dock är fortfarande delar av denna väg 50- och 70 begränsad alltmedan E4 är motorväg sedan länge.

/B

ch

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 30 december 2008, 20:37:38 PM
E6 är inte bara förbindelse mellan Skåne - Göteborg. Den är även förbindelsen mellan Kontinenten/Danmark och Norge.  Länge var E6 en illa förbisedd "kostig" men på senare år har det börjat att hända saker även här.  Dock är fortfarande delar av denna väg 50- och 70 begränsad alltmedan E4 är motorväg sedan länge.

/B

Så även E20, då det är samma väg mellan Göteborg och Skåne :D :D

BMJ

Citat från: ch skrivet 27 december 2008, 23:01:04 PM
Miljötjafs. Det var 110 km/h på större delarna av sträckan Borås-Jönköping förr, men de fick sänka på grund av miljökrav etc. Utbyggnad pågår till motorväg på vissa delar, men det tar tid pga miljötjafs.

E20 är vägen mellan Göteborg och Stockholm, RV40 är en riksväg mellan Jönköping och Göteborg. Med andra ord ska trafikanter mellan Sthlm och Gbg välja E20, men det gör man inte ;)


Nja,jag tror inte att det är pga miljöhänsyn som hastigheten långa bitar är begränsad till 70km/h. Begreppet "Dödens väg" -som rv40 ofta kallas, beror i första hand på olycksrisken.

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 02 januari 2009, 15:54:11 PM
Nja,jag tror inte att det är pga miljöhänsyn som hastigheten långa bitar är begränsad till 70km/h. Begreppet "Dödens väg" -som rv40 ofta kallas, beror i första hand på olycksrisken.

Idag kan man endast kalla sträckan mellan Rångedala - Ulricehamn för "dödens väg".  Resten av R40 (Göteborg - Jönköping) är idag motorväg eller 2+1 vajerväg.
E20 däremot långa sträckor 90-väg utan vajer.  Har ett flertal 70- och 50-sträckor varför epitetet "dödens väg" borde tillhöra E20 istället.

/B