Båtbilder från Split

Startat av Fredde, 30 juli 2020, 20:54:43 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredde

Tar mig friheten att lägga in tre båtbilder från Split, där jag befinner mig just nu :)
Först är det Petar Hektorovic som lastar inför avfärden till ön Vis.
Den andra visar en mer snabbgående modell som ska segla mot öarna Brac och Hvar.
På sista bilden är det Zadar som inte ska till Zadar utan till ön Hvar även den. :)
Det finns betydligt fler destinationer från Split, bland annat till Ancona i Italien.

Sen kan jag ju lägga till att resa hit i dessa tider var inga som helst problem.
Då det sker landvägen per bil så var det längsta stoppet (2 minuter!) in i Slovenien, eftersom de ville informera om att svenskar endast får vara i landet i 12 timmar pga att vi står med på "Svarta listan".
Dock var detta inget hinder, eftersom passagen i det landet endast skedde som transit utan stopp.
In i Tyskland, Österrike och Kroatien var precis lika okomplicerat som vanligt. :)

På söndag bär det hemåt, med uppehåll i Tyskland.






Nico

Citat från: Fredde skrivet 30 juli 2020, 20:54:43 PMDen andra visar en mer snabbgående modell som ska segla mot öarna Brac och Hvar.

Härliga bilder som påminner om att det var länge sedan man var i de krokarna. Verkar dock fungera som förr med lite större färjor för fordon, visst gods mm. och som tar tid på sig. De mera snabbgående flytetygen fungerade som kollektivtrafik, som antagligen katamaranen nu, med enbart persontrafik. Ser dock ut att vara trevligare överlag idag...för även om man oxå förr kom fram relativt fort till öar och platser som Lošinj, Dubrovnik, Split, Hvar, Dugi Otok, Brač, Mljet, Bar, Korčula, Vis, Rab m.fl. så kan jag inte säga att de gamla bärplansbåtarna som fanns under 1970- och 1980-talen var direkt trevliga.

Framförallt var de ganska högljudda och servicen de fick nog var så där den med. Gick även något mindre varianter av bärplansbåtar på Donau, med utgångspunkt från Belgrad, som inte heller gav så mycket mersmak. Vill ha det till att dessa äldre båtar var sovjetbyggen (ryssarna körde liknande på Volga osv.) och därmed ganska effektiva, men alltså inte så sofistikerade alla gånger. Som jämförelse... alla som sett (hört!) en »Taigatrommel« eller »Ludmilla« vet nog var jag syftar på...  ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Nej att åka bärplansbåt är verkligen inte bra för hörseln.
Gjorde det för ett antal år sen, just på Donau, mellan Bratislava och Wien. Det bar ett fruktansvärt oljud...

De som är på bilden är i jämförelse ljudlösa... :)