Nya busslinjer i Gävle i sommar

Startat av Anders Noren, 06 februari 2010, 15:28:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Gefle Dagblad rapporterar att två nya busslinjer införs i sommar i Gävle. Stomlinje 4, mellan Hagaström och Hemlingby köpcentrum, inrättas och ersätter lokallinje 12 på sträckan Hagaström-Rådhuset. Eftersom linje 4 kommer att passera Sörby på något vis (troligtvis antingen Kaserngatan-Parkvägen-Spängersleden eller S. Kungsgatan-Parkvägen-Spängersleden) så kommer servicelinje 18 mellan Rådhuset och Sörby att läggas ned. Vidare inrättas en servicelinje 14 mellan Rådhuset och Fjällbackens köpcentrum via Öster, Stadsdelen som inte får heta Alderholmen och Brynäs.

Anders

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

AO

Väldigt bra nyheter! Blir ju en hel del nyheter den 13 juni också. Premiär för Stadsbussarna, för nya bussar med AC, för biogas och för nya linjer! Trevligt  ;D

RoggaBoy

Citat från: Anders Noren skrivet 06 februari 2010, 15:28:24 PM
Gefle Dagblad rapporterar att två nya busslinjer införs i sommar i Gävle. Stomlinje 4, mellan Hagaström och Hemlingby köpcentrum, inrättas och ersätter lokallinje 12 på sträckan Hagaström-Rådhuset. Eftersom linje 4 kommer att passera Sörby på något vis (troligtvis antingen Kaserngatan-Parkvägen-Spängersleden eller S. Kungsgatan-Parkvägen-Spängersleden) så kommer servicelinje 18 mellan Rådhuset och Sörby att läggas ned. Vidare inrättas en servicelinje 14 mellan Rådhuset och Fjällbackens köpcentrum via Öster, Stadsdelen som inte får heta Alderholmen och Brynäs.

Anders

Linje 12 Bomhus - Rådhuset blir kvar eller vad?

AO

Citat från: RoggaBoy skrivet 07 februari 2010, 22:26:13 PM
Linje 12 Bomhus - Rådhuset blir kvar eller vad?

Troligtvis om det som står i artikeln stämmer. Det är inte alltid de där artiklarna stämmer speciellt bra med verkligheten...
Det jag har hört förut är att den nya linjen, som kallas 14 i det här förslaget, ska gå Åbbyegeby-Centrum-Gävle Strand-Fjällbackens köpc.- och sedan fortsätta samma sträckning som linje 12 har därifrån. Man skulle alltså slå ihop linje 11 och 12 och låta den gå via Gävle Strand. Men det är ju ngt år sedan jag hörde det så det kan ju vara ändrade planer.

Anders Noren

#5
Citat från: AO skrivet 07 februari 2010, 23:50:36 PM
Troligtvis om det som står i artikeln stämmer. Det är inte alltid de där artiklarna stämmer speciellt bra med verkligheten...
Det jag har hört förut är att den nya linjen, som kallas 14 i det här förslaget, ska gå Åbbyegeby-Centrum-Gävle Strand-Fjällbackens köpc.- och sedan fortsätta samma sträckning som linje 12 har därifrån. Man skulle alltså slå ihop linje 11 och 12 och låta den gå via Gävle Strand. Men det är ju ngt år sedan jag hörde det så det kan ju vara ändrade planer.

Man får väl hoppas att linje 12 blir kvar. Ingen skulle bli glad av att den ersattes av en linje 14 med en restid som knappt skulle slå apostlahästarna. Men skulle 12:an ersättas så skulle det bara vara ännu en ändring av den hattigaste linjen i Gävle.

I Trivectors ursprungliga förslag från år 2000 (som ingalunda var felfritt) tänktes mellersta Bomhus försörjas med en stomlinje S. Kungsgatan-Österbågen-Bomhus centrum-Furuviksvägen (motsv. halva dåvarande linje 6 + halva dåv. linje 1) och södra Bomhus med en stomlinje Brynäsgatan-Österbågen-Bomhus centrum-Myrbackaleden-Vikingavägen (motsv. halva 1 + halva 6) medan norra Bomhus skulle få en lokallinje Korsnäsvägen-Österbågen-Styrmansgatan-6:e tvärgatan-Kaserngatan-S. Kungsgatan (motsv. dåv. linje 4 utsträckt till norra Bomhus). Alla tre linjerna skulle trafikera både Bomhus centrum och Fjällbackens köpcentrum. Boende i södra Bomhus protesterade dock mot att deras "expresslinje" 15 (som gick Upplandsleden-S. Fältskärsgatan in till stan) skulle försvinna så man stuvade om linjerna i Bomhus så att lokallinjen (blivande 12:an) fick gå via en sväng i södra Bomhus och sedan Upplandsleden in till Kaserngatan och stomlinjerna (blivande 1 och 3) bytte plats med varandra i Bomhus. På så vis förlorades alla tre linjernas koppling till både Bomhus centrum och Fjällbackens köpcentrum.

Ett år, eller så, efter trafikstart så protesterade pensionärer i södra Bomhus mot att de inte kunde åka utan byte till närmaste socialistiska Konsumbutik (på Fjällbacken) utan tvangs handla i någon av Bomhus två kapitalistiska Ica-butiker, så 12:an lades om igen till att gå Upplandsleden-Fjällbackens köpcentrum-Kaserngatan. Nu kunde linjen inte längre fylla någon funktion som expresslinje för södra Bomhus samtidigt som restiden från Korsnäsvägen till Fjällbacken förlängts med omkring 50 % jämfört med det ursprungliga förslaget.

Att dra om 12:an ytterligare en gång, ta bort ytterligare en förbindelse (Brynäs-Söder) och förlänga restiden med ytterligare 5-10 minuter för att tillfredsställa en handfull boende på Öster som inte orkar gå 300 m till stadsdelens befintliga busshållplats på linje 11 är således helt logiskt, sett till linjens historia. Men det vore inte mindre dumt för det.

Anders

AO

#6
Har nu fått information om att man inte kommer att ändra linje 12 linjesträckning mellan Centrum och Bomhus. Den kommer att gå som den går idag. Stomlinje 4 kommer att gå in i Sörby på Östra Trädgårdsgatan och Rågångsvägen. Den kommer även att göra en sväng in på Söderbågen och Andersberg. Tidigare gick linje 3 här. Sedan åker den vidare till Hemlingby köpcentrum.

AO

Lokaltidningarna om de nya busslinjerna samt om gratis resor för pensionärer mellan 9 och 15. I Gefle Dagblad finns även en karta äver de nya linjerna.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1802015

http://gd.se/nyheter/gavle/1.1801962

Anders Noren

Citat från: AO skrivet 11 februari 2010, 03:40:30 AM
Lokaltidningarna om de nya busslinjerna samt om gratis resor för pensionärer mellan 9 och 15. I Gefle Dagblad finns även en karta äver de nya linjerna.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1802015

http://gd.se/nyheter/gavle/1.1801962


Hopplös dragning av 4:an. En stomlinje ska ha en gen sträckning, inte sicksacka sig fram på smågator. Förhoppningsvis är det bara en tillfällig sträckning tills man byggt två busshållplatser ute på Spängersleden, förslagsvis i höjd med Rågångsvägen och Stöveln Öbergs. Vettig dragning av 14, däremot. Södra Skeppsbron och Atlasgatan behöver en busslinje.

Men Leif Meijer (M) är tyvärr helt ute och cyklar när han säger följande:
"Om det inte finns kollektivtrafik i ett nytt bostadsområde som Gävle Strand inom tre år är det kört. Då har befolkningen redan vant sig vid att använda bilen." Området är nämligen planerat och byggt för hushåll med minst två till tre bilar så det där med att invånarna vant sig vid att använda bilen ordnades redan vid kontraktskrivandet...

Att använda så centralt belägen mark till att bygga radhus åt trebilshushåll är inget annat än ett horribelt slöseri. Som en jämförelse så kommer det att finnas blott 0,8 parkeringsplatser per lägenhet (förmodligen ungefär 1,0 inklusive gatuparkeringen) i HSB:s bygge i kv. Olof Knagge (bakom CH). Det är mer normala siffror.

Anders


AO

Citat från: Anders Noren skrivet 11 februari 2010, 14:10:34 PM
Hopplös dragning av 4:an. En stomlinje ska ha en gen sträckning, inte sicksacka sig fram på smågator. Förhoppningsvis är det bara en tillfällig sträckning tills man byggt två busshållplatser ute på Spängersleden, förslagsvis i höjd med Rågångsvägen och Stöveln Öbergs.

Det beror på hur man ser på det hela. Det är klart att man hade kunnat dragit linjerna annorlunda och på så vis minskat servicen vad det gäller närhet. Men man kan istället se det på det viset att restiden minskar till både Sörby och Andersberg jämfört med tidigare då det gick buss till områderna som linje 4 kommer att trafikera. Restiden till Hemlingby Köpcentrum torde ju även den bli kortare än idag. Så trafiken blir snabbare än förut. Fast om jag hade dragit linjen hade jag låtit bussen ta Bondegatan till Sörby och infört bussprioritering vid korsningar Södra kungsgatan och Parkvägen. Det hade man säkert sparat in 2-3 minuter på.

Anders Noren

Citat från: AO skrivet 11 februari 2010, 23:40:22 PM
Det beror på hur man ser på det hela. Det är klart att man hade kunnat dragit linjerna annorlunda och på så vis minskat servicen vad det gäller närhet. Men man kan istället se det på det viset att restiden minskar till både Sörby och Andersberg jämfört med tidigare då det gick buss till områderna som linje 4 kommer att trafikera. Restiden till Hemlingby Köpcentrum torde ju även den bli kortare än idag. Så trafiken blir snabbare än förut. Fast om jag hade dragit linjen hade jag låtit bussen ta Bondegatan till Sörby och infört bussprioritering vid korsningar Södra kungsgatan och Parkvägen. Det hade man säkert sparat in 2-3 minuter på.

Det brukar visa sig vid simuleringar att den tidsvinst som de påstigande vid "sidospåren" gör understiger den tidsförlust som övriga resenärer gör och att det alltså på det hela taget är irrationellt att i alltför hög grad tillmötesgå önskemålen om närhet till busshållplatsen. I övrigt är det naturligtvis riktigt att tidsvinsten att gå från ingen kollektivtrafik till 10-15-minuterstrafik är väldigt hög...

Anders

AO

Citat från: Anders Noren skrivet 12 februari 2010, 11:10:36 AM
I övrigt är det naturligtvis riktigt att tidsvinsten att gå från ingen kollektivtrafik till 10-15-minuterstrafik är väldigt hög...


Nu gjorde jag ju en jämförelse med tidigare när det gick kollektivtrafik till de områden linje 4 nu täcker upp.