Nya bussen till Norrlandskustlinje 10

Startat av Ersa, 26 oktober 2010, 22:06:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Turbo

Varit på mässann idag.
Hörde att golvytan motsvarade 7 SJ pallar.
Den 8:e skulle man kunna använda c:a 1.40 upp, sedan tog kylag. emot.
Såg välbyggt och ordentligt ut.

mil

OM man tror lite på modellbeteckningen så är nog totalvikten 3,5 ton

Knut

Släpet er Setra Orignal. Totalvikt 3500 kg.
Mener at reklameskiltet sier 9  pall plasser
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ulf Rådeström

Citat från: Knut skrivet 27 oktober 2010, 21:53:49 PM
Släpet er Setra Orignal. Totalvikt 3500 kg.
Mener at reklameskiltet sier 9  pall plasser

Släpet på bilden är registrerat och platsmässigt rymmande 7 lastpallar precis som jag skrev - tror nog att Benny på Ceris som själv beställt bussarna vet ganska bra det precis som jag skrev ovan - eller vad tror du själv ;-)?

Esbjörn

Citat från: Knut skrivet 27 oktober 2010, 21:53:49 PM
Släpet er Setra Orignal. Totalvikt 3500 kg.
Mener at reklameskiltet sier 9  pall plasser

Setra original? Mjaääe...
Släpen är byggda i Småland enligt välgrundad källa.

Blue

Angående släpet så spelar det stor roll vad det är för typ av axlar och givetvis att släpets axlar och bromsar är avpassat för att gå med 3500kgs vikt.
Vi har kört i runda slängar 20000mil med vårt släp och har inte haft ett enda problem med bromsar och liknande är det sen samverkande boggie på vagnen så känns den knappt efter bussen (samverkande betyder att det pressar ner en axel om den andra går upp)
Jag har svårt att tänka mig att det tillverkas påhängsvagnar idag som inte har frikoppling av bromsen vid backning.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Niclas Rosenius


    Här kommer det lite info om släpet.

   

    //Niclas

   

Jacob med C

Namnet kustbussen kommer inte finnas kvar efter 13/12 och bara Norrkusten finns kvar?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Lulebjörnen

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 oktober 2010, 23:39:46 PM

   Så här ser släpet ut lite närmare.

   

   


   
Vad händer när intagsgallret till kyl/värmeaggregatet gror igen av den trevliga sörjan som ligger på E4-kusten större delen av vintern?
Det lär ju bli en skaplig turbulens när intagsgallret ligger ungefär i höjd med med mitten på bussens bakparti - i själva vindögat så att säga...

Varför Setra förresten på en sån krävande körning med hårt slitage på materialet?

SimonB

Citat från: Lulebjörnen skrivet 31 oktober 2010, 20:39:23 PM
Varför Setra förresten på en sån krävande körning med hårt slitage på materialet?

Varför inte? Står Setra för dålig kvalitet?

Lulebjörnen

Citat från: SimonB skrivet 31 oktober 2010, 22:08:05 PM
Varför inte? Står Setra för dålig kvalitet?
Nej, inte alls. Men det finns nog en gammal uppfattning att Setra (och även Neoplan) är utpräglade "enförarbussar" där prylarna fungerar bra och är fina att köra och allting men det krävs också lite eftertanke hur grejerna hanteras. Relativt komplicerad teknik är nog inga problem där den intresserade bussägaren och hans förhoppningsvis lika intresserade förare i ett antal av ett par stycken går och fixar lite mellan beställningskörningarna...bagageluckor...drivremmar...nån motortvätt osv...

Men tung linjekörning på Norrlandskusten med ständiga start och stopp...folk som sliter i luckor...mängder med förare - varav faktiskt enstaka kör som åsnor...veckounderhåll som i stort sett består av en snabbtvätt och tömma skithuset...

Första vintern funkar nog allting bra men andra och tredje vintern, nja  :-\...