Nya bussen till Norrlandskustlinje 10

Startat av Ersa, 26 oktober 2010, 22:06:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Trevligt! Får se om man hinner ta sig till mässan innan de stänger och spana in den med egna ögon.
Det är ingen allergiavdelning på den?

SimonB

Nej jag tycker inte heller det ser så pjåkigt ut jämfört med en vanlig godsbuss. :)

Ersa

Citat från: Muk skrivet 26 oktober 2010, 23:10:47 PM
Det är ingen allergiavdelning på den?

Nej, Lyckseles egendomliga allergiavdelningskrav verkar ha gått i graven för gott. Lika bra det, då alla huvudmän självklart bör eftersträva samma slags fordonskrav i hela Sverige.

Magnus

Är det någon som vet vilket företag som har tillverkat släpet?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 22:34:08 PM
Det har med sittplatskraven att göra, en godsbuss har runt 40-44 platser, Setran på bilden lär ha 55-58 platser.
Komfortmässigt för kunden tror jag inte det blir nån skillnad mellan en Volvo bakmotorgodsare med Carruspåbyggnad jmf den den aktuella Setran

Citat från: Greger Larsson skrivet 26 oktober 2010, 23:02:11 PM
Kärran lär väl i alla fall ha full bredd och då blir det 8 eller 9 pallplatser, och det är ju mer än de nuvarande dubbeldäckarna som tar 6+½.

Sammanfattningsvis har således Setran med släp inte bara plats för både fler passagerare, utan dessutom mer gods jämfört med en ny Volvo 9700-godsare med bakmotor?

Magnus

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 22:34:08 PM
Det har med sittplatskraven att göra, en godsbuss har runt 40-44 platser, Setran på bilden lär ha 55-58 platser.
Komfortmässigt för kunden tror jag inte det blir nån skillnad mellan en Volvo bakmotorgodsare med Carruspåbyggnad jmf den den aktuella Setran

Den har tyvärr "bara" 47platser+en rullstolsplats

Niclas Rosenius



   Så här ser släpet ut lite närmare.

   

   

    //Niclas


   

Ulf Rådeström

Släpet kan lasta 7 pallar, medan kravet från länstrafiken var 6 pallplatser.

Grejjen är den att med dessa bussar får man godsföring på dom allra flesta turerna istället för bara en del av dom som idag, och kan därmed dela upp godsmängden - allt enligt Benny på Ceris - som åtminstone jag gratulerade ordentligt till lyckade bussar, koncept och färgsättning.

Borde teoretiskt både spara tid och kraft för föraren, samtidigt som man får fler sittplatser som nämts ovan.

Observera att släpet fått en alldeles egen Setra-beteckning - Setra S GR3500  :D

Jan

I branschen 37 år

RoggaBoy

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 oktober 2010, 08:48:23 AM
Släpet kan lasta 7 pallar, medan kravet från länstrafiken var 6 pallplatser.

Grejjen är den att med dessa bussar får man godsföring på dom allra flesta turerna istället för bara en del av dom som idag, och kan därmed dela upp godsmängden - allt enligt Benny på Ceris - som åtminstone jag gratulerade ordentligt till lyckade bussar, koncept och färgsättning.

Borde teoretiskt både spara tid och kraft för föraren, samtidigt som man får fler sittplatser som nämts ovan.

Observera att släpet fått en alldeles egen Setra-beteckning - Setra S GR3500  :D

Alla Linje 10 tar väl gods idag på vardagar? Bussgods säger då de.

bussgrabben

Mycket snyggt buss! Intressant att se.

Norrlanders

Som det ser ut på bilden av släpen så verkar det vara påskjutsbroms kan det stämma ni som har varit där

SimonB

Citat från: Norrlanders skrivet 27 oktober 2010, 18:07:44 PM
Som det ser ut på bilden av släpen så verkar det vara påskjutsbroms kan det stämma ni som har varit där

Jag tog vanlig pneumatisk broms för givet, men nu börjar man ju undra. Det ser ju faktiskt ut att vara påskjutsbroms, med tanke på gummihandsken på dragstången.
Jag är fortfarande nyfiken på hur mycket släpet får väga och hur mycket det får lasta. Finns det någon övre gräns för hur mycket ett släp får väga för att få ha påskjutsbroms, eller är det fysiklagarna som sätter gränsen?

Norrlanders

Är det påskjutsbroms kommer dom att bli rejält olyckliga vi hade en boggie släp med skåp och påskjut efter en buss på 80talet men det var totalt värdelöst pga bussens stora överhäng så tjuvbromsade vagnen i varje större gupp + för att inte tala om hur hjulen kan låsa sig vid backning

SimonB

Citat från: Norrlanders skrivet 27 oktober 2010, 18:21:03 PM
Är det påskjutsbroms kommer dom att bli rejält olyckliga vi hade en boggie släp med skåp och påskjut efter en buss på 80talet men det var totalt värdelöst pga bussens stora överhäng så tjuvbromsade vagnen i varje större gupp + för att inte tala om hur hjulen kan låsa sig vid backning

En del släp med påskjutsbroms spärrar bromsen vid backning. Man får ju hoppas att den här gör det, för annars lär det ju garanterat bli problem med tanke på att den ju lär väga några ton...