https://www.bussmagasinet.se/2019/11/storaffar-i-bussbranschen-transdev-saljer-flygbussarna/
Stor affär på gång.
ojdå, ska vi spekulera lite...
gissningsvis inte någon av de andra drakarna, Keolis, Nobina eller Arriva
Flixbus är väl kanske de högst troliga? eller VY?
Det är klart att det kan vara Flixbus, men det står samtidigt i artikeln:
CitatBakgrunden till försäljningen är ett strategiskt beslut i Transdevs internationella koncernledning som innebär att Transdev ska fokusera på upphandlad trafik. Transdev har redan sålt av kommersiell verksamhet i flera andra länder.
Således är det inte exakt samma situation som med Swebus, att Flixbus köpte upp en fd. konkurrent rakt av. Dessutom, vad ska Flixbus göra med alla bussar och all personal från Flygbussarna?
Och de andra större aktörerna som nämns i tråden tror jag har samma strategi,dvs inte så intresserade av ett köp. Frågan är vem i Sverige som skulle vilja? Bergkvara?
https://www.bussmagasinet.se/2019/10/john-strand-ny-kommersiell-chef-pa-nobina/
https://mobil.sn.se/nyheter/nykoping/flygbussarna-kommer-att-fa-en-ny-agare-sm5280076.aspx
Är Flygbussarna Airport Coaches ett eget aktiebolag, helägt av Transdev eller Merresor? I så fall kan ju köparen vara vilket stort bolag eller internationell riskkapitalist som helst. Dvs det behöver inte nödvändigtvis vara ett redan etablerat svenskt bussföretag som köpt det.
Ska dock bli intressant att få reda på svaret. Allt är tänkbart.
Citat från: MrBrave skrivet 19 november 2019, 16:24:12 PM
https://www.bussmagasinet.se/2019/10/john-strand-ny-kommersiell-chef-pa-nobina/
Detta gör ju Nobina lite mer trolig som köpare, åtminstånde mer trolig än Keolis och Arriva
Citat från: homer skrivet 19 november 2019, 20:07:47 PM
Detta gör ju Nobina lite mer trolig som köpare, åtminstånde mer trolig än Keolis och Arriva
Tror inte Nobina vill köpa sig på en sån här särskild verksamhet. Strands befattning tolkar jag mer ska innebära att sälja tjänster och service i olika appar etc. Nämns just att det ska vara "komplement till kollektivtrafiken"
Men men vi får se framöver
Ändå lite förvånande att Transdev säljer Flygbussarna de går ju med vinst
Citat från: Ersa skrivet 19 november 2019, 19:50:38 PM
Är Flygbussarna Airport Coaches ett eget aktiebolag, helägt av Transdev eller Merresor? I så fall kan ju köparen vara vilket stort bolag eller internationell riskkapitalist som helst. Dvs det behöver inte nödvändigtvis vara ett redan etablerat svenskt bussföretag som köpt det.
Ska dock bli intressant att få reda på svaret. Allt är tänkbart.
Transdev bildar ett nytt aktiebolag där allt som tillhör Flygbussarna flyttas över. Sedan är det detta nya bolag som säljs.
Även om det blir en liten avkastning så är det troligt att FAC kommer att få det svårare i framtid. Airportbus /så kallad Flygbuss/ kommer få det svårt i framtiden.
Nu vet jag inte exakt vilka linjer man kör mer än man har trafik till Bromma,Skavsta och Arlanda i Stockholm;Till Landvetter flygplats i Västsverige och till Sturup från Malmö.
Flygtrafiken påstås minskad i framtid. Antalet resenärer till Landvetter kan minska eftersom Västtrafik troligen behöver köra vissa delar och vad gäller Stockholm så är det väl enbart till Arlanda som det behövs flyg och buss som anslutning.
Vem kan ta över ? I princip måste man ha en trafikansvarig som kan godkännas. Merresor är väl ett bolag som Veolia drev och gick över till Transdev. Möjligen kan ju Veolia ta över men de kanske tycker mer om skrot än bussar.
Kanske är det så att det kan bli integration bakåt, dvs det blir flygplatserna som får sköta Transfer dit.
Flygbussar säljs,Arrivas tåg och bussar säljs, MTR går dåligt, .. Vad månde hända. När man är på väg mot en lågkonjunktur kan en del fenomen inträffa. Göra sig av med delar som inte behövs i en lågkonjunktur. Säljs de lite tidigare går det att få bättre betalt. Är det så det ser ut i dag tror Ni ?
Citat från: S Svensson skrivet 20 november 2019, 11:49:42 AM
Även om det blir en liten avkastning så är det troligt att FAC kommer att få det svårare i framtid. Airportbus /så kallad Flygbuss/ kommer få det svårt i framtiden.
Nu vet jag inte exakt vilka linjer man kör mer än man har trafik till Bromma,Skavsta och Arlanda i Stockholm;Till Landvetter flygplats i Västsverige och till Sturup från Malmö.
Flygtrafiken påstås minskad i framtid. Antalet resenärer till Landvetter kan minska eftersom Västtrafik troligen behöver köra vissa delar och vad gäller Stockholm så är det väl enbart till Arlanda som det behövs flyg och buss som anslutning.
Vem kan ta över ? I princip måste man ha en trafikansvarig som kan godkännas. Merresor är väl ett bolag som Veolia drev och gick över till Transdev. Möjligen kan ju Veolia ta över men de kanske tycker mer om skrot än bussar.
Kanske är det så att det kan bli integration bakåt, dvs det blir flygplatserna som får sköta Transfer dit.
Flygbussar säljs,Arrivas tåg och bussar säljs, MTR går dåligt, .. Vad månde hända. När man är på väg mot en lågkonjunktur kan en del fenomen inträffa. Göra sig av med delar som inte behövs i en lågkonjunktur. Säljs de lite tidigare går det att få bättre betalt. Är det så det ser ut i dag tror Ni ?
Veolia sålde ju sin buss-sektion till Transdev, så känns inte så troligt att dom köper tillbaka bussar.
Citat från: Henning Gulddager skrivet 20 november 2019, 11:40:45 AM
Transdev bildar ett nytt aktiebolag där allt som tillhör Flygbussarna flyttas över. Sedan är det detta nya bolag som säljs.
Tack för informationen. Det innebär alltså att det i teorin kan vara en aktör utanför bussbranschen som tar över, för att komma in i branschen.
Citat från: homer skrivet 19 november 2019, 20:07:47 PM
Detta gör ju Nobina lite mer trolig som köpare, åtminstånde mer trolig än Keolis och Arriva
Ingen som funderat på Bergkvarabuss?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Först hette det People Travel Group som bytte namn till Merresor. Detta om jag minns rätt.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2019, 15:29:06 PM
Ingen som funderat på Bergkvarabuss?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Om du läser inläggen i tråden så ser du att det har spekulerats om dom.
Citat från: yngrot skrivet 20 november 2019, 08:59:53 AM
Ändå lite förvånande att Transdev säljer Flygbussarna de går ju med vinst
Det kan väl vara ett bra tillfälle att sälja då. Man brukar få betydligt bättre betalt än för ett företag som går med förlust.
Citat från: S Svensson skrivet 20 november 2019, 11:49:42 AM
Även om det blir en liten avkastning så är det troligt att FAC kommer att få det svårare i framtid. Airportbus /så kallad Flygbuss/ kommer få det svårt i framtiden.
Nu vet jag inte exakt vilka linjer man kör mer än man har trafik till Bromma,Skavsta och Arlanda i Stockholm;Till Landvetter flygplats i Västsverige och till Sturup från Malmö.
Flygtrafiken påstås minskad i framtid. Antalet resenärer till Landvetter kan minska eftersom Västtrafik troligen behöver köra vissa delar och vad gäller Stockholm så är det väl enbart till Arlanda som det behövs flyg och buss som anslutning.
Vem kan ta över ? I princip måste man ha en trafikansvarig som kan godkännas. Merresor är väl ett bolag som Veolia drev och gick över till Transdev. Möjligen kan ju Veolia ta över men de kanske tycker mer om skrot än bussar.
Kanske är det så att det kan bli integration bakåt, dvs det blir flygplatserna som får sköta Transfer dit.
Flygbussar säljs,Arrivas tåg och bussar säljs, MTR går dåligt, .. Vad månde hända. När man är på väg mot en lågkonjunktur kan en del fenomen inträffa. Göra sig av med delar som inte behövs i en lågkonjunktur. Säljs de lite tidigare går det att få bättre betalt. Är det så det ser ut i dag tror Ni ?
De här låter som rent svammel och önsketänkande från vänsterpolitiskt håll, i min verklighet finns de absolut ingenting som tyder på att flygandet skulle minska, snarare pekar väl allt på att de kommer växa ännu mer och arlanda står inför stora utbyggnadsplaner
Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2019, 15:34:29 PM
Först hette det People Travel Group som bytte namn till Merresor. Detta om jag minns rätt.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Ja Du Michael ! Det fanns ett tag för ett antal år sedan något som tog över flygbussar Stockholm-Arlanda som kallades som ovan PTG. Det var en herre med namn Bergqvist och en med namn Jofs. Senare köptes företag i Kinna -Marks Limousine AB- och senare även Ramkvilla. Mig veterligt så var delägde de Merresor AB. Vill minnas att SJ också var med och någon mera. På den tiden kom flygbussarna att delvis skötas från Näsområdet i Kinna (på gränsen till Skene). I samband med detta uppkom troligen en del brist på pengar, det som kallas likvida medel. Hela företaget såldes till Veolia (möjligen dåvarande namn Connex). När ett bolag köper ett annat brukar man undersöka det företag som tas över. Tyvärr gjorde inte Veolia detta. Så de tog över PTG och deras del av Merresor. Så uppstod en situation som det pratats om en del. Jag vet inte om inblandade personer kände till något om ekonomi, eller kanske kände de till det hela alltför bra. PTG och några av de övertagna företagen fördes över till moderbolaget. Veolia tog i vilket fall över och senare blev Merresor ett helägt dotterbolag och PTG har troligen bytt namn till Flygbussarna. Solid info finns inte kvar och efterföljaren tar betalt för att få fram uppgifter. Möjligen är Flygbussarna ett nytt bolag.
Jag vill påpeka det kanske självklara. Ett företag går inte bättre för att man byter namn. I princip anser jag att ett speciellt flygbussföretag(alltså vägbussar inte flygmaskinen flygbuss-airbus- i Göteborgsområdet är fel. Ett sådant företag bör ha samma biljettsystem som trafiken i övrigt. Skall kunna ta upp passagerare på hållplatser som även övriga linjer använder. Nu finns ingen hållplats vid korsningen RV40 och vägen till flygplatsen.
Citat från: homer skrivet 20 november 2019, 16:38:26 PM
De här låter som rent svammel och önsketänkande från vänsterpolitiskt håll, i min verklighet finns de absolut ingenting som tyder på att flygandet skulle minska, snarare pekar väl allt på att de kommer växa ännu mer och arlanda står inför stora utbyggnadsplaner
Om man på något sätt lyckas lägga ner Bromma i framtiden, faller det ju rätt naturligt att Arlanda får ta över den trafiken. Viss trafik kan kanske läggas på Skavsta och Västerås, men hur det än blir kommer ju busstrafik även fortsättningsvis att behövas till de återstående flygplatserna. Ärna i Uppsala får knappast något civilflyg, då Försvarsmakten står i startgroparna att starta upp F16 igen. Med tanke på att Arlandabanan inte blir fri att trafikera för alla förrän 2040 (då A-trains trafikrätt, eller vad det nu heter, går ut) lär bussarna snurra på åtminstone fram tills dess.
Citat från: S Svensson skrivet 20 november 2019, 11:49:42 AM
Flygbussar säljs,Arrivas tåg och bussar säljs, MTR går dåligt, .. Vad månde hända. När man är på väg mot en lågkonjunktur kan en del fenomen inträffa. Göra sig av med delar som inte behövs i en lågkonjunktur. Säljs de lite tidigare går det att få bättre betalt. Är det så det ser ut i dag tror Ni ?
Sen är väl upphandlad kollektivtrafik ganska okänslig för konjunktur. Snarare blir det lättare att rekrytera attraktiv personal istället att köpa övertidstimmar eller få det som blir över hos AF. Även om flygbussarna och beställningstrafik som ju i så fall skulle påverkas av kundens beteende i lågkonjunktur kanske fler väljer bussen istället för taxi eller A-train i tillräcklig stor utsträckning för att det ska väga upp minskningen av flöden ut till Arlanda.
Citat från: Ersa skrivet 20 november 2019, 18:34:14 PM
Med tanke på att Arlandabanan inte blir fri att trafikera för alla förrän 2040 (då A-trains trafikrätt, eller vad det nu heter, går ut) lär bussarna snurra på åtminstone fram tills dess.
Denna förlängdes nyligen till 2050.
Försäljningen ska vara avklarad har jag hört. Nån som vet hur det slutade?
Citat från: buskörare skrivet 04 december 2019, 09:38:32 AM
Försäljningen ska vara avklarad har jag hört. Nån som vet hur det slutade?
Hur säker bedömer du din källa som?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 04 december 2019, 12:58:10 PM
Hur säker bedömer du din källa som?
50%. Han påstår att anställda fått papper på det.
Då är vi intresserade att veta vem det blir och vilken datum de tar över. :)
Citat från: buskörare skrivet 04 december 2019, 16:55:09 PM
50%. Han påstår att anställda fått papper på det.
Om det gått ut till alla anställda borde det vara känt för skribenter här och branchmedia samtidigt.
Citat från: Walter skrivet 04 december 2019, 17:30:29 PM
Om det gått ut till alla anställda borde det vara känt för skribenter här och branchmedia samtidigt.
Precis som jag tycker.
Citat från: Walter skrivet 04 december 2019, 17:30:29 PM
Om det gått ut till alla anställda borde det vara känt för skribenter här och branchmedia samtidigt.
Håller med, därav frågan här.
Citat från: buskörare skrivet 04 december 2019, 18:07:17 PM
Håller med, därav frågan här.
Antingen har du eller din kontakt misstolkat för jag som anställd i firman kan nämna att info om läget har gått ut men ingen köpare har i skrivande stund meddelats inom företaget.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 04 december 2019, 18:41:10 PM
Antingen har du eller din kontakt misstolkat för jag som anställd i firman kan nämna att info om läget har gått ut men ingen köpare har i skrivande stund meddelats inom företaget.
Så inget om att försäljningen är klar har gått ut? Då har han nog missförstått, för han sade att papper om att försäljningen är avklarad hade gått ut, men utan info om vem som köpt. Vilket jag tyckte var konstigt, men han sade att så var det.
Men då är det fel. Tack för svar!
Citat från: buskörare skrivet 05 december 2019, 04:48:43 AM
Så inget om att försäljningen är klar har gått ut? Då har han nog missförstått, för han sade att papper om att försäljningen är avklarad hade gått ut, men utan info om vem som köpt. Vilket jag tyckte var konstigt, men han sade att så var det.
Men då är det fel. Tack för svar!
Åtminstone utåt sett (till de anställda) har inget nämnts om en ny ägare men huruvida det har jobbats i bakgrunden senaste tiden vet jag inget om.
http://www.transdev.se/press#/pressreleases/transdev-saeljer-flygbussarna-till-vy-2956029
Tror det kan bli bra.
Det ska bli spännande att följa!
tror också att de kan bli bra, jämnvikten till Flixbus känns mer balanserad, vi får väl dock hoppas dom inte blir omprofilerade till VYs designprogram