När slutade Linjebuss att köra i Värnamo?

Startat av Anders Noren, 15 september 2017, 13:55:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Jag fick här om dagen ett samtal från en man som var upprörd över att flera busshållplatser hade tagits bort där han bor och att det numer är alldeles för långt mellan hållplatserna. Det visade sig efter en stund att detta inte hänt nyligen utan i samband med att Linjebuss slutade trafikera sträckan.

Vägen ifråga är gamla landsvägen mellan Värnamo och Lagan. Någon som vet när Linjebuss slutade köra där? Har de kört på entreprenad åt JLT eller Länstrafiken Kronoberg eller måste man gå tillbaka till koncessionstiden?

Lars-Håkan_E

Linjebuss (och efterträdare) har haft kontrakt åt både Jönköping o Kronoberg, vilken Linje gäller det?

Anders Noren

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 september 2017, 13:57:44 PM
Linjebuss (och efterträdare) har haft kontrakt åt både Jönköping o Kronoberg, vilken Linje gäller det?

Linjerna som gick på gamla landsvägen mellan Värnamo och Lagan.


CD

Citat från: Anders Noren skrivet 15 september 2017, 13:58:57 PM
Linjerna som gick på gamla landsvägen mellan Värnamo och Lagan.

Linjebuss/Connex Ljungby körde linje 273 till 2004. Därefter Ryssbybygdenbuss till 2013. Var nog ett tag sen han åkte buss..

Anders Noren

Citat från: CD skrivet 15 september 2017, 19:59:00 PM
Linjebuss/Connex Ljungby körde linje 273 till 2004. Därefter Ryssbybygdenbuss till 2013. Var nog ett tag sen han åkte buss..

Jo, det var mitt intryck också.

Namnet Linjebuss försvann väl 2004 (och blev Connex). Min nästa undran blir då vad han avsåg med "när Linjebuss körde", om det var på koncessionstiden (när de körde under eget varumärke) eller om LT Kronoberg (som så många andra) har haft en period då entreprenörerna har fått exponera sina varumärken.

Jaja. Jag kunde i alla fall inte hjälpa honom mer än med upplysningen att det är Trafikverkets väg och således också deras hållplatser.