Busskrock i Flemingsberg

Startat av toddetoddelito, 06 februari 2021, 14:33:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Verkar vara ganska stor då sex personer behövde sjukhusvård varav fyra med ambulans. Får hoppas att det inte är allt för allvarliga skador.

Länk med bild:
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tva-bussar-krockade-nagra-i-behov-av-vard

buskörare

Vårdslöshet i trafik? Vissa hållplatslägen är ju tokhala eftersom de inte sköts ordentligt.

Antar att de förhållandevis stora antalet skadade beror på att många ställt sig upp för att gå av.

igel

Vårdslöshet i trafik är ju inget uppsåtsbrott. Polisen brukar utreda trafikhändelser där det har uppstått personskada.
  Det borde vara väl känt att det är halt, och står det en buss inne vid en hållplats måste man vara extra försiktig när man kör in. I synnerhet om man kör in samtidigt som bussen framför, vilket skedde enligt passageraren svt pratade med.
  Sedan att polisen startar en utredning, betyder ju inte att det har begåtts ett brått. 

Citaro C2

Uppenbarligen hade Nobina-bussen för hög fart i förhållande till förmågan att få stopp på bussen i tid!

buskörare

I vissa lägen kvittar det vilken fart man har, man åker i alla fall. Framförallt om det lutar. Har man kört några vintrar, vet man att man kan börja glida även om man står still.
Har man inte kört nån vinter alls, är det måhända svårt att veta att det kan ändras under dagen och att hållplatsen man angjorde för en timme sen utan problem, kan vara hopplös andra gången man kommer dit.

Men visst kan föraren ha kört för fort, det vet vi väl inte.

Björn Ax

Låt oss hoppa över spekulationer i denna tråd. Det får polisens utredare avgöra med hjälp av vittnen som var på plats.

Då ingen av oss var på plats så vitt jag vet så har vi absolut ingen aning om varför detta hände. Fortsätter spekulationerna så kommer tråden att låsas.

Ulf Berlin

"SL har skickat personal till plats"... ;)/Ulf

Nico

Lite OT, men i sak är det helt korrekt att »SL« skickat personal till platsen i fall som detta. Att de som varit närvarande (troligen YTL, mekaniker etc.) sedan kanske inte är direkt anställda av Trafikförvaltningen, utan av olika trafikutövare/underentreprenörer, är inte direkt relevant.

Alla företräder de ju SL-trafiken och är de facto SL-personal. För att förtydliga det så har det i nyare avtal åter införts krav på att all trafikpersonal, oavsett entreprenör (se på t.ex. Pendeln, Mälaröarna och Märsta), ska ha SL-logga på uniformen. Normalt då placerad på ena ovanärmen/axeln.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Jag vet ;)
Men tidningarna borde kunna lära sig nya vokabulär såsom"Dom som kör bussarna har skickat personal..."/Ulf

Walter

Håller inte med. Varken resenärer eller media eller annan utanför det direkta genomförandet av trafiken ska behöva hålla reda på vem huvudmannen beställt trafiken av.  Tycker det är bra av SL att man tydligt visar vem som har ansvaret.

Tycker sjölv som boende i Skåne t.ex att man nu tagit bort texten Skånetrafiken från skyltarna på bussarna och ersatt med Ej i trafik är ett steg tillbaka. Innan stod det tydligt Skånetrafiken när bussen inte var i linjetrafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Så är det ju, dvs. då det är SL som kör i stort sett den mesta kollektivtrafiken med buss i Stockholms län så blir det rent generellt korrekt att bara skriva SL-personal. Att däremot bryta ned det på avtalsnivå kan ha ett viss fog i andra sammanhang, men knappast här.

Sedan ska man även betänka att SL även är ett varumärke som ligger under Region Stockholms trafikförvaltning. De övriga tre är Vaxholmsbolaget, Färdtjänsten och Spårvägsmuséet. Vad som är rätt i vilket sammanhang blir lite av en bedömningssport.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman