Bussförare i Umeå: "Hur länge ska vi stå ut med elbussarna?"

Startat av VincentJkpg, 14 januari 2021, 17:12:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Citaro C2

Det spelar ingen som helst roll var en produkt är tillverkad. Om en iPhone är gjord i Kina eller USA har ingen som helst betydelse för kvalitén. Det som har betydelse däremot är vilka krav den som utvecklat produkten har. Nikon har nyligen meddelat att alla deras kameror kommer att tillverkas i Thailand från i år. Ingen kommer att märka någon som helst skillnad. Nikon kommer ha samma krav på kameror som är tillverkade i Thailand som om de varit tillverkade i Japan.

yngrot

I Borås kör vi BYD elbuss och värmen är ett ständigt problem. Värmarna går på HVO så de funkar hyfsat nu.  Dock går det inte reglera värme alls varken hos förare eller bak i bussen. Till föraren finns 4 utblås men det är enbart på eller av . Tyvärr är de inte särskilt tysta heller då fläktar till värme är rätt högljudda.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JH

Citat från: Citaro C2 skrivet 16 januari 2021, 00:12:39 AMDet spelar ingen som helst roll var en produkt är tillverkad. Om en iPhone är gjord i Kina eller USA har ingen som helst betydelse för kvalitén.
Det blir inte sant bara för att du intalar dig det. All länder är inte likadana oavsett vilka krav som ställs av Apple i Kalifornien. Risken att dina jeans är sydda av ett barn är större om de har tillverkats i Bangladesh än ett land där barnarbete inte är kutym.

Citaro C2

Jag tar om kvalité inte om de är gjorda av barn. Det finns många på detta forum som verkar helt besatta av var saker är tillverkade.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ersa

Ja, det handlar om att många människor fortfarande har väldigt starka åsikter om att fordon som sätts ihop i Sverige, skulle ha mycket högre kvalitet än samma slags fordon som monteras i Polen, Tyskland och Nederländerna m.fl.

Jo

Citat från: Citaro C2 skrivet 17 januari 2021, 16:29:21 PM
Jag tar om kvalité inte om de är gjorda av barn. Det finns många på detta forum som verkar helt besatta av var saker är tillverkade.

Barn har ingen känsla för kvalité. Det har jga hört från säkra källor:

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/gcqh9m/barn_har_ingen_k%C3%A4nsla_f%C3%B6r_kvalitet/

Citaro C2

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2021, 18:42:24 PM
Ja, det handlar om att många människor fortfarande har väldigt starka åsikter om att fordon som sätts ihop i Sverige, skulle ha mycket högre kvalitet än samma slags fordon som monteras i Polen, Tyskland och Nederländerna m.fl.

Jo, vi tror ju att Krav-märkt kött är bra grejer också...

BSB101

Efter att besök en KRAV-märkt grisgård och en dito konventionell sådan vet jag i alla fall vad jag väljer vid eventuella inköp av fläskkött. Gällande nötkött är skillnaden mindre. Skulle rekommendera alla att besöka köttproducerande gårdar samt slakterier, speciellt om man är köttätare. Alltid bra att veta hur ens råvaror "tillverkas".
Gällande vilket land som tillverkar bäst bussar, telefoner eller annat hör det väl till nationalstaten att det egna landet alltid är bäst? Att det är kravställningen och uppföljningen som är viktiga tränger sällan igenom bubblan.

Citaro C2

#23
Många saknar helt förmåga att se objektivt på saker o ting. Jag vet iaf vilken karosstillverkare jag tyckte gjorde urusla produkter, Säffle. Den åsikten har jag haft sedan jag såg att bussar levererade med Säffle 2000 kaross fram till B9S 8500 mer eller mindre gick sönder bara efter några år i trafik. Värst av alla bussar någonsin måste de 200 B9S som beställdes samt B12MA vara som levererades till SL mellan 2002 och 2005.

Karsten

Hur dåliga som helst kan de ju inte vara. De fyller 16 år i år och rullar på i ett relativt fräscht skick.

Citaro C2

Jo efter en totalrenivering när Keolis tog över.

2011 när Keolis tog över var de totalt nedkörda. Exempelvis gick man byta snurrplattan då metallringen nötts ut helt.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

AO

Nu tror jag dock Volvo B7LA vinner i hästlängder över B9S när det gäller bussar med problem.

Men om man återgår till ämnet så visar väl snarare problemet med bussarna i Umeå att det alltid är lite gambling att köpa in bussar från relativt oprövat fabrikat. Detsamma gäller ju de elbussar Luleå har från Linkker.

Citaro C2


Ersa

Även Umeå stadstrafik har ju drabbats av begagnade B7LA en gång i tiden, som vikariebussar i uppåt ett halvår efter att Swebus tog över efter Veolia. Gamla Swebus 5252 var den enda av dem alla som gick som den skulle. Med övriga var det inte alls säkert att avgångarna kunde köras fullt ut, pga flertalet haverier längs vägarna.

S Svensson

Vad gäller elbussarna så kanske det behövs felsökning. Är det problem enbart när det är kallt ? Hur kallt ? Resistans är temperaturberoende.
Fukt är det problem ? Är bussarna specificerade generellt eller finns det spec för Sverige ?