Nya hållplatsdesign SL

Startat av Citaro C2, 19 december 2020, 14:41:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Citaro C2 skrivet 19 december 2020, 16:14:21 PM
Det kanske inte är tänkt att suffixet ska vara utskrivet på hållplatserna utan bara på själva tidtabellen o bussarna?
Citat från: Nico skrivet 19 december 2020, 17:04:22 PM
Det enda suffix som egentligen ska vara utskrivet på topptavlor och väderskydd, i koppling till linjenummer, är bokstaven X. Vad gäller innerstadsblåbussarnas romber så är tanken att de ska bort i samband med nya designen. 
Citat från: Ted Selander skrivet 19 december 2020, 15:54:31 PM
Då har det gått 9 år sedan man började testa grått. Litet har hänt, det fåniga "B" med streck över och under är borta.
Men, ryms en suffixbokstav i de nya rutorna? Bild från Östertälje 2011.


Citat från: ks skrivet 29 december 2020, 00:23:15 AM
Ja, suffixen får plats. I Norra Sköndal står C-linjerna utskrivet som följande:

813C


Sorry, ibland är inte skallen med. X är givetvis inte det enda suffixet som ska skyltas utan i de fall där det finns ett suffix som är en del av linjenumret så ska det givetvis skyltas. Tänker då även på linjer med C, H/V samt vissa ersättningstrafiklinjer. Däremot ska ju inte E skyltas på hpl.lägen då det ju bara anger en extratur.

Hur det skyltas på hpl.lägena (i det fallet suffixet är en del av linjenumret så ska det skyltas) verkar sedan vara mera beroende på entreprenör. Detta då SL i nuläget inte har en tydlig instruktion för detta. Det innebär att det på vissa topptavlor kan skilja sig åt mellan både område och/eller trafikutövare. Alltså kan man se 000X, 000x, 000V, 000C eller rentav 000H eller 000C...

För min egen del skulle jag bara godkänna alternativet där suffixet är jämnstort med sifforna. Detta då suffixet bör ha samma storlek som övriga tecken i linjenumret och dels är det så det normalt även skyltas på bussarna. Hur allt sedan ska rymmas är en fråga som inte är helt löst. Det är fortfarande inte helt klart trots att det testats i så pass många år.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Har för mig att 670E skyltades vid Söderhamnsplan då den avgick från ett annat hållplatsläge än 670.

Hur gör man på hållplatser där det går så många linjer att man hittills har använt bindestreck för att visa att alla linjer mellan två nummer stannar.

Ersa

Det finns även en variant med ett rejält mellanslag mellan linjenumret och suffixet. Det hade varit bäst om man kunde driva igenom en enhetlig standard, men som regionen och Trafikförvaltningen vill ha det, med allt utlagt på flera olika aktörer, verkar det vara svårt att hålla sig till gemensamma enhetliga designer.
Man kanske skulle anställa någon som tidigare arbetat med liknande enhetlighet inom t.ex Försvarsmakten?

igel

Det vore nog en utmärkt idé om SL kunde sköta mer av utformning och gestaltning. Då slapp man se att hjulet uppfanns på nytt hela tiden. Som dessa skyltar
https://www.mitti.se/_internal/cimg!0/jsjp73izxaw9z3pses1dqgu7f6ycuh2.jpeg
från tunnelbanan för "Prioriterade säten" (vilket rent språkligt låter som en avighet) och
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS4P-ECFh3UHhjrro_ebzhWEEqbZ7nNW3UrOQ&usqp=CAU
som används i buss. Man skulle kunna tänka sig en enhetlig utformning.

Det finns också andra saker som exempelvis utformningen av hållplatser, där en entreprenör kan godkänna en utformning en kommun har föreslagit, men som strider mot riktlinjerna. Vad händer om nästa entreprenör för området slutar trafikera hållplatsen för att den inte uppfyller riktlinjerna. Kan man förvänta sig att en kommun bygger om en hållplats som godkändes några år tidigare.

Ett fundamentalt problem tycks vara att man tror att entreprenörerna "äger" trafikområdena, då de i en reell mening bara har de "till låns".

Ersa

På flertalet japanska tåg har sittplatser för de med störst behov ett tyg som färg- och mönstermässigt är i helt avvikande design jämfört med övriga fordonet, som är oerhört tydligt för alla. Det är olika hos olika operatörer/företag, men alla har de tydliga skyltar som upplyser, tydliga även för turister.

Det verkar ju vara så numera, att huvudmannen i huvudstadslänet inte bryr sig nämnvärt om hur hållplatser och annat ser ut, utan litar fullt ut på att entreprenören sköter allt helt på egen hand.

Nico

Citat från: igel skrivet 29 december 2020, 09:56:53 AMHur gör man på hållplatser där det går så många linjer att man hittills har använt bindestreck för att visa att alla linjer mellan två nummer stannar.

Den frågan är inte riktigt löst än. Å ena sidan ska man inte framgent få göra på det viset, dvs. att använda bindestreck om man typ har linjerna X37-X48 på samma hållplatsläge. Å andra sidan är det sagt att topptavlor/kortsidor på väderskydd inte får bli fulltejpade med linjenummer. Inte heller ska man få skapa "topptavleträd" så frågan är alltså öppen...

Lägger med en länk till hur ansvarig konsultfirma ser på detta: "Familjen" (fd. "Familjen Pangea")

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Här har den aktuella konsultfirman en dragning om det visuella programmet.

38:56 nämner de busstrafiken i 30sek.

Generellt tror jag att de tänker fel när de säger att man ska "navigera på samma sätt oavsett trafikslag". Jag tror att man ska inse att folk förstår att det är en buss och inte en tunneltåg som stannar vid hållplatsen "Skogen" ute i Roslagen, utan att busspiktogrammet finns på topptavlan.

Ska man ändå ha ett enhetlig gestaltning, så måste man börja med samtliga trafikslag på samma gång. Annars blir det lätt att man börjar med några underjordsstationer i tunnelbanan och hittar något som passar och börjar montera upp skyltar. Sedan fortsätter man med överjordsstationer ock andra spårtrafikslag.
  För att till slut komma till hållplatserna i Roslagen och på Waxholmsbolagets bryggor och då inse att designprogrammet inte var särskilt lyckat i de miljöerna, men att man redan hade investerats så mycket i det i tunnelbanan, att man "blir tvungen" att byta ut skyltningen till ett sämre system för att få enhetlighet. Men det är ju ändå bara busstrafiken som inte är så viktig som berörs.


När Roslags-Näsbytrafikplats byggdes om hade någon entreprenör satt upp en gigantisk topptavla på en av de gamla lyktstolparna med hur många linjenummer som helst på.

Nico

I vissa lägen måste jag säga att det rent praktiskt fungerade bra mycket bättre (och tydligare) förr.

Titta på t.ex. följande snygga bild av Bussmicke (från tråden om Solna stn. 1993). Där syns det blå topptavlor som jag vill minnas var uppmärkta för ersättningstrafiken då. Dessa topptavlor blev sedermera färgändrade till en sjuklig turkos kulör. Dessa i sin tur syntes i alla fall fortfarande bra till skillnad mot det som sedan kom på 00-talet och som fortfarande är kvar.

De senare hade bara två tunna orange streck (ett ovan och ett under) vid texten om ersättning. Som förare är de svåra att se och även detta var något som drevs igenom trots protester från den operativa sidan. Tycker att Mickes bild verkligen illustrerar att det fanns faktiskt även sådant som var bättre förr...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Det kan jag verkligen hålla med om, Längs Roslagsbanan användes en betydligt ljusare blå färg, oftast enbart som en rand på topptavlan.

Men den lösningen är väl omöjlig då "Familjen" har bestämt sig för ett enhetligt uttryck i hela systemet. Blått kan ju då förväxlas med blålinjens tunnelbana.

Fredde

På talt om att inte använda bindestreck: Hållplats Londonviadukten

En annan variant, vid hållplatsen innan: Hållplats Henriksdal



Ersa

De ljusblå långa ränderna med vita tecken som satt på glaskurerna, under den röda randen med SLs logga, och vita randen med ordinarie svarta linjenummer, var väldigt enkel att se för förare och resenärer i Roslagsbanans ersättningstrafik, fram till åtminstone 2005-2006. Dessa fält fanns även på topptavlor vid mindre stationer. Denna information fanns uppe året runt, oavsett om tågen gick eller var ersatta med buss, så visste alla vilka hållplatser som ersättningstrafiken trafikerade, när den väl sattes in.

Därefter kom ju de hemska orange skyltningarna med svarta tecken, som var inkonsekventa och otydliga, och som än idag förväxlas med tillfälliga mindre trafikskyltar för biltrafik och gångtrafik vid vägarbeten. Än idag är hållplatskurerna och topptavlorna längsmed Roslagsbanan bristfälligt uppmärkta gällande ersättningstrafiken, även under avstängningarna.

BSB101

Citat från: igel skrivet 30 december 2020, 15:17:43 PM
Ska man ändå ha ett enhetlig gestaltning, så måste man börja med samtliga trafikslag på samma gång. Annars blir det lätt att man börjar med några underjordsstationer i tunnelbanan och hittar något som passar och börjar montera upp skyltar. Sedan fortsätter man med överjordsstationer ock andra spårtrafikslag.
  För att till slut komma till hållplatserna i Roslagen och på Waxholmsbolagets bryggor och då inse att designprogrammet inte var särskilt lyckat i de miljöerna, men att man redan hade investerats så mycket i det i tunnelbanan, att man "blir tvungen" att byta ut skyltningen till ett sämre system för att få enhetlighet. Men det är ju ändå bara busstrafiken som inte är så viktig som berörs.
Jag är rätt säker på att man tar fram ett komplett gestaltningsprogram innan man börjar byta ut skyltar på stationer och hållplatser. Eventuellt har man några provinstallationer under tiden man tar fram gestaltningsprogrammet.

igel

Här i Kanalen (lokaltidning) på sid 4 finns en bild på hur en topptavla ser ut i sjötrafiken.
http://www.e-magin.se/paper/57dnkhfd/paper/1#/paper/57dnkhfd/4
Verkar vara ytterligare en variant, där nu linjenumret finns i ljusblå "bubblor" på topptavlan.

Citaro C2

I tyskland (ja mitt favoritland) är designen för symboler i kollektivtrafiken standard. Exempelvis H för Haltestelle för bussar, S-Bahn märket, U för U-Bahn o.s.v.

Men Sverige har ju tyvärr slutat kika på tyskland, här ska hjulet uppfinnas på nytt eller så kollar på engelska länder.

Ersa

H med sin tillhörande symbol även som lampa på instrumentbrädan i bussen, fungerar ju alldeles utmärkt som synonym för det svenska ordet "hållplats".