130E med Leyland Panther

Startat av Ted Selander, 22 juli 2019, 10:24:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Tänk att man kan få Leylandabstinens så här mitt i sommaren!



Svalka i form av H34 4496, reviderad mitt-i-livet, men nu är det snart slut. Vintern 1982 blev den sista, då togs också bilden.

Leyland

Jaaaa,

Tack för trevlig bild Ted!


Ulf Berlin


Peter Rost

#3
Underbart!! :)

4496 har undertecknad färdats med ett antal gånger, bland annat nattlinje 194. - De mesta satt dock "löst" i denna buss, men den kändes rätt "pigg".

Var det "fotografen" själv som körde?

//Peter

Ted Selander

Citat från: Peter Rost skrivet 22 juli 2019, 11:40:18 AM
Underbart!! :)

4496 har undertecknad färdats med ett antal gånger, bland annat nattlinje 194. - De mesta satt dock "löst" i denna buss, men den kändes rätt "pigg".

Var det "fotografen" själv som körde?

//Peter

Ja, eller möjligen "föraren" själv som fotograferade! ;)

K R

Hej!

En cool bild på H34 4496, som hade en liten avvikande målningsdetalj i fronten.
Den vita färgen nedanför vindrutorna är neddragen en liten bit, vilket har fått till följd att litteramärkningen har utförts i mörk färg på det vita.
Den gängse märkningen utfördes annars i vit färg på den normalt oxblodsröda färgen på samma ställe.

mvh K R

zjbus

Citat från: Ted S skrivet 22 juli 2019, 10:24:26 AM
Tänk att man kan få Leylandabstinens så här mitt i sommaren!

Svalka i form av H34 4496, reviderad mitt-i-livet, men nu är det snart slut. Vintern 1982 blev den sista, då togs också bilden.
Inte så illa, Tack för ditt foto.
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Gunnar D

Citat från: Ted S skrivet 22 juli 2019, 10:24:26 AM

Svalka i form av H34 4496, reviderad mitt-i-livet, men nu är det snart slut. Vintern 1982 blev den sista, då togs också bilden.

Ja, det var nog roligare att köra denna H34 på 130:an 1982 än att köra H32 på samma linje 10 år tidigare!

Mvh Gunnar

david96

Vilket datum gick det sista busstypen Leyland Panther?

Peter Rost

Citat från: david96 skrivet 22 juli 2019, 20:51:27 PM
Vilket datum gick det sista busstypen Leyland Panther?

Har inte tillgång till all data i frågan just nu, men fritt ur minnet säger juni och midsommarveckan 1982.

Leyland

Citat från: david96 skrivet 22 juli 2019, 20:51:27 PM
Vilket datum gick det sista busstypen Leyland Panther?

24 juni 1982

Utsättning från HYH
4431 162/3
4438 171/1 (vb 07.55 ÄST)
4475 182/51

Mr H

Citat från: Peter Rost skrivet 22 juli 2019, 11:40:18 AM
Underbart!! :)

4496 har undertecknad färdats med ett antal gånger, bland annat nattlinje 194. - De mesta satt dock "löst" i denna buss, men den kändes rätt "pigg".

Var det "fotografen" själv som körde?

//Peter

Kommer också ihåg just 4496 som en otrolig skrammelbuss. Om man satt bak såg man också hur ledstängerna hoppade och vibrerade hela vägen fram och stolarna satt snett och vint. Där kände man verkligen att det kunde vara visst allvar i Söderskämtet att "vissa Leylandvagnar ska man inte ta bort långsidesreklamen på då kan de ramla ihop!" Var inte 4496 den första H34 som byggdes om och förstärktes?

//Mr H

Leyland

Citat från: Mr H skrivet 23 juli 2019, 17:01:02 PM
Kommer också ihåg just 4496 som en otrolig skrammelbuss. Om man satt bak såg man också hur ledstängerna hoppade och vibrerade hela vägen fram och stolarna satt snett och vint. Där kände man verkligen att det kunde vara visst allvar i Söderskämtet att "vissa Leylandvagnar ska man inte ta bort långsidesreklamen på då kan de ramla ihop!" Var inte 4496 den första H34 som byggdes om och förstärktes?

//Mr H

Stämmer, senhösten 1973

Peter Rost

Citat från: Mr H skrivet 23 juli 2019, 17:01:02 PM
Kommer också ihåg just 4496 som en otrolig skrammelbuss. Om man satt bak såg man också hur ledstängerna hoppade och vibrerade hela vägen fram och stolarna satt snett och vint. Där kände man verkligen att det kunde vara visst allvar i Söderskämtet att "vissa Leylandvagnar ska man inte ta bort långsidesreklamen på då kan de ramla ihop!" Var inte 4496 den första H34 som byggdes om och förstärktes?

//Mr H

Kommer även ihåg Hammarbys 4314 som var i rejält skramligt skick. ;)

Mitt intryck som "resenär" i början av åttiotalet var att Söderhallens H34:or var i bättre skick än Leylandvagnarna i Hammarby.

Söderhallens "pärla" måste ändå ha varit 4439, som togs över och såldes till en SvOf medlem 1982.