SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)

Startat av Ted Selander, 10 juli 2019, 09:44:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: almeli skrivet 10 juli 2019, 15:17:18 PM
Det kan kanskje tenkes at det ble valgt høgrestyrt chassis for enkel levering av post/brev rett i postkasser som sto i veikanten med passelig høyde til sidevinduet for sjåføren. Dette var en vanlig praksis for postlevering i grisgrendte strøk i mange årtider i Norge.
Så kan det ju förstås ha varit och bussen byggdes väl delvis om för högertrafik med påstigningsdörren på höger sida.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 10 juli 2019, 16:30:52 PM
Tack själv! I boken SJ Buss 75 år (1986) räknas alla bussregioner upp, med början i Gävle i norr, dit räknades alltså Jämtlandstrafiken. Kan det vara så att busstrafiken i Övertorneå administrativt hörde till järnvägen, det stämmer ju i så fall med uppkomsten av trafiken? I boken belyses inte trafiken alls, men en bild på en gammal godsbuss har slunkit med.

Det var ju ingen större skillnad på SJ:s olika verksamheter buss och tåg rent organisatoriskt. T ex var det vanligt att vid inte alltför stora stationen var det CTO (Chefen för trafikområdet) som även ansvarade för bussarna. Eventuellt hade han en bilförman till sin hjälp.

När Postens diligenstrafik tog över sorterade även busslinjen Övertorneå-Pajala under SJ Bussdivision som bildades i början av 1980-talet. Många av oss har nog träffat bussdivisionens trevlige chef, Stig Hillerstam.

Märk väl när det gäller SJ:s organisation fram till början av 1980-talet var den indelad i trafikavdelning, maskinavdelning etc. Högste ansvarig för godstrafikeni ett trafikområde var samma person som för persontrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 10 juli 2019, 17:15:49 PM
Så kan det ju förstås ha varit och bussen byggdes väl delvis om för högertrafik med påstigningsdörren på höger sida.

Fast de där bussarna beställdes innan man spikat dagen H och är därför högerstyrda. Många gamla bussar med ratten på höger sida fick rulla vidare under 70-talet

Ugglan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 15:49:06 PM
Ja, de skall under en period haft trafik i Fryksdalen, alltså runt Sunne och Torsby. Enligt Wikipedia.
Postverket trafikerade linjen Råda - Stöllet - Sysslebäck - Långflon, vilket nog snarare tillhör Klarälvsdalen. Linjen startades i juli 1923, men jag vet ej när den upphörde eller huruvida den övertogs av SJ eller annan trafikutövare.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2019, 19:09:50 PM
Fast de där bussarna beställdes innan man spikat dagen H och är därför högerstyrda. Många gamla bussar med ratten på höger sida fick rulla vidare under 70-talet
Bussen APY 352 blev påställt första gången i Sverige 1963-10-09.
Den 10 maj 1963 beslutade Sveriges riksdag att Sverige skulle gå över till högertrafik 1967, med sammanlagt 294 röster mot 50.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gertrafikoml%C3%A4ggningen
Mvh zjbus

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 10 juli 2019, 20:08:15 PM
Bussen APY 352 blev påställt första gången i Sverige 1963-10-09.
Den 10 maj 1963 beslutade Sveriges riksdag att Sverige skulle gå över till högertrafik 1967, med sammanlagt 294 röster mot 50.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gertrafikoml%C3%A4ggningen
Mvh zjbus

Bussen, liksom alla B635 var beställda långt innan, och chassit säkert tillverkat långt innan beslutet om högertrafik.

zjbus

Högerstyrda var väl förresten så gott som alla bussar tillverkade före 1967 men de hade även påstigningsdörrar på vänster sida.

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 10 juli 2019, 20:49:20 PM
Högerstyrda var väl förresten så gott som alla bussar tillverkade före 1967 men de hade även påstigningsdörrar på vänster sida.

Efter beslutet om högeromläggning började både Scania-Vabis och Volvo att leverera vänsterstyrda chassin. Provisoriska vänsterdörrar placerades bakom framhjulet. I övrigt var bussarna färdiga för högertrafik med dörrar på höger sida. Undantaget var Stockholm där SS inte ville ha provisorier.

S Svensson

Buss linjen (spårlös järnväg) Övertorneå- Pajala fanns troligen till miten av aug 1984. Jag hade kontakt med distriktet i Luleå och oom jag kommer ihåg rätt så fanns där fem bussar.
0633 AUU530;1250 AJH949;1531 JYR096,1575 JWZ379 . Detta blir fyra styck. Jag har lite svårt att tro att 3537 APY352 (X942) var kvar.
19620502 levererades fyra Volvo B635 med SKV kaross och 2,35 m bred. 3374 BD472;3375 BD473;3376BD474>ARM584;3377BD475>APG165. Vad jag kan förstå så kom de två sista (3376 och 3377) användas i linjetrafiken.
Sedan kom till Övertorneå 1247-1250 (1247 och 1248 omplacerade) och 1249 och 1250 kvar. Dock att 1249 förtidsslopades.
Nu kanske någon undrar. SJ Buss i Norrland. SJ hade i många år en vägbuss placerad i Kiruna. När jag 1965 åkte tåg i /förbi Kiruna så såg jag en cremegul Hägglundare från ca 1949 eller 1950. Jag såg inte regnr eller så antecknade jag inget. Men Ni som går igenom bilregister för BD kan ju titta efter denna.
SJ hade under 1950 och 60 talet ambition att öka turismen i Norrland. Ett exempel är de sk tåghemmen. SJ passade även på att köra buss från Luleå till Nordkap och liknande orter. Därav så anskaffades lite smalare bussar för denna trafik. Först så 3374-3377 och sedan 1247-1250.Dessa fyra var Volvo Larvik med turist-stål-kaross. (1256 och 1257 var avsedda fär Norgetrafik men var placerade i Halmstad och Uddevalla men lär ha tillhört distrikten.Aluminiumkaross)
Vill minnas att Övertorneå hade två B635 ända tills slutet.
När det gäller linjen så tog Länstrafiken över ansvaret och Posten körde denna linje tillsammans med andra linjer. Vi skall också tänka på att bussarna också kompletterades med lastbilar.
De som gräver i bilregister för BD län så kanske det framgår att SJ en period inte körde själva utan enligt vad jag erfarit anlitade entreprenör.

Christian Ljunggren

Kompletterar Sörens fordonsförteckning från 1984 med 1731 (Vo B58 65/Säffle m godsutrymme, -80).
Några Vo B635/SKV fanns ej kvar vid den tiden.
Trafiken i SJs regi Öt-Paj upphörde i och med nedläggningen av persontrafiken på järnvägen Karungi-Övertorneå.
Sista trafikdag var 84-08-19.
Ett tag var det meningen att SJ Buss skulle köra ersättningstrafiken Haparanda-Karungi-Övertorneå med förlängningen
till Pajala, men den överläts fr o m 84-08-20 på Postens Diligenstrafik.
Från 1991 hamnade den åter i "fadershuset" SJ, då Postens Diligenstrafik uppgick i Swebus.

Med vänlig hälsning

Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Ted S skrivet 10 juli 2019, 09:44:33 AM
Ett par nordliga SJ bussar i Övertorneå maj 1977.



SJ 0633 skyltad Pajala. Stationeringsorten har fallit bort, den måste väl ha tillhört Övertorneå (Öt) den också.



I 3537 är de bästa platserna redan tagna av ett stort paket.


Tack för fina bilder.
Bilden på 3537 borde vara tagen i Pello.

/Christian

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 10 juli 2019, 21:35:44 PM

Tack för fina bilder.
Bilden på 3537 borde vara tagen i Pello.

/Christian

Tack själv, och det stämmer. Jag har kontrollerat med med reskamrat och vi bodde över i Ö-torneå och gjorde en dagstur till Pello, med någon av eller båda bussarna.
Det var spännande med gränsälven som vi korsade på bägge orterna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 11 juli 2019, 17:20:03 PM
Tack själv, och det stämmer. Jag har kontrollerat med med reskamrat och vi bodde över i Ö-torneå och gjorde en dagstur till Pello, med någon av eller båda bussarna.
Det var spännande med gränsälven som vi korsade på bägge orterna.
Tutade bussförare som han skulle göra när geografiska polcirkeln passerades? Det stod till och med i tidtabellerna att så skulle ske.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)