SJ 0480 i Jönköping 1984

Startat av Ted Selander, 06 juli 2019, 19:14:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Det får bli en bild till med Smålands- och SJ-tema.


I Jönköping pausar 0480. Vänsternollor utlästes förstås aldrig, men jag väljer att skriva som den är märkt.
Förmodligen återstod endast skolturer för gamlingen från 1966.

zjbus

Citat från: Ted S skrivet 06 juli 2019, 19:14:40 PM
Det får bli en bild till med Smålands- och SJ-tema.

I Jönköping pausar 0480. Vänsternollor utlästes förstås aldrig, men jag väljer att skriva som den är märkt.
Förmodligen återstod endast skolturer för gamlingen från 1966.
Tack för din bild på en trevlig buss. På SJ:s bussar utläses vänsternollor.
Mvh zjbus

Mikael Blom

Åh, vilken underbar bild på "världens snabbaste BF". 29 minuter de 45 kilometerna i tomkörningen från Östra terminalen i Jönköping till Norra Unnaryds kyrka när man var ung och dum. Hoppas det är preskriberat...

Men din förmodan att den endast gick på skolturer 1984 är inte helt korrekt. Jag körde den under 1984 några gånger i vanlig linjetrafik, sista gången 23 jan 1986. Systerbussen 0479 kördes planenligt på linje 21 Jönköping-Kaxholmen under tidtabellsperioden 1984/85.

SJ 0480 skrotades under senare delen av 1987, om jag minns rätt.

Här en bild från Gränna försommaren 1987 på ett par runda SKV-bakar och en kantigare Säffle-dito. Säfflen är 1583 eller 1665. SJ 0389 lever väl än men med annan kulör.



Leyland

Citat från: zjbus skrivet 06 juli 2019, 19:45:45 PM
På SJ:s bussar utläses vänsternollor.
Mvh zjbus

Ingen standard att utläsa det i tal. Förekommer även officiella vagnförteckningar så sent som 1970-talet där inventarienumret "bara" är två- eller treställigt.

Det fyrställiga med "tvingande" 0:a kom som en konsekvens av att person- och stordator som verktyg kom inom administrationen.

Mikael Blom

Citat från: Leyland skrivet 06 juli 2019, 20:47:11 PM
Ingen standard att utläsa det i tal. Förekommer även officiella vagnförteckningar så sent som 1970-talet där inventarienumret "bara" är två- eller treställigt.

Det fyrställiga med "tvingande" 0:a kom som en konsekvens av att person- och stordator som verktyg kom inom administrationen.

Jag har inget minne av att vi utläste eller skrev nollan. I vardagen sa man "fyrahundraåtti" eller "tre-åtta-nie" och likaså i skrivelser m.m. Jag tror som Leyland att nollan fick administrativ betydelse i och med datorernas intåg. Varför den applicerades på bussarna innan dess kan man ju fundera över.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 06 juli 2019, 20:47:11 PM
Ingen standard att utläsa det i tal. Förekommer även officiella vagnförteckningar så sent som 1970-talet där inventarienumret "bara" är två- eller treställigt.

Det fyrställiga med "tvingande" 0:a kom som en konsekvens av att person- och stordator som verktyg kom inom administrationen.
Vad jag vet när det gäller SJ Bussar så sa man aldrig t.ex. buss 48, man sa 0048.
Mvh zjbus

SJ Buss

Tack för SJ-bilderna. Vi använde inte första nollan.
472: fyra sjuttiotvå
558: fem fem åtta
576: fem sjuttiosex
666: sex sex sex
1026:tio tjugosex
1124: elva tjugofyra
1532: femton trettiotvå

Hälsningar SJbuss.

Nisse Bökelund

#7
Hej.
Det var nog inte bara nollor som inte utlästes som första siffra.
På Råsta hade alla H-80 och H-81 en sexa som första siffra som aldrig utlästes,
så tex: H-80 6905 utlästes nio nollfem
och H-81 6731 utlästes sju trettioett.
Men på SJ tiden så hade ju även dessa en nolla som förstasiffra i stället för sexan.

Hur läser man på dom nya Märstabussarna som också börjar med en nolla?

Hälsningar Nisse.

Knut

tror på mange varianter. her jeg kjører så benevnes vognene forskjellig.
Volvo 9700 med 3 sifret blir benevnt som 3 sifret.
Volvo 8700 med 4 sifret blir benevnt som 4 sifret.
Scania med 4 sifret blir bare benevnt med 2, men disse er ordinær vogn og blir mest bruk, så kanskje av den grunn.
8721 blir 21, 8744 blir 44 osv
nå skal alle Volvo ut av avd i løpet av sommeren og da blir det bare brukt 2 sifret hos oss.
Samme med vogntjeneste, disse er 5 sifret, blir bare ***01, 30 osv
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Mikael T Nilsson

Ett stort tack för dessa SKV-bilder! Mycket trevligt!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.