CF i sommarkväll 1972

Startat av Gunnar D, 05 juli 2019, 17:23:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Linje 713 (Tumba-Tullingeberg-Huddinge Sjukhus-Vårby) kunde vara lågt belastad under sommarkvällar, ibland tom.
Här har jag stannat till på den nyligen omlagda Katrinebergsvägen ner mot Glömstavägen 5 juli 1972. Den gamla sträckningen ses till vänster.

Mvh Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 05 juli 2019, 17:23:29 PM

Linje 713 (Tumba-Tullingeberg-Huddinge Sjukhus-Vårby) kunde vara lågt belastad under sommarkvällar, ibland tom.
Här har jag stannat till på den nyligen omlagda Katrinebergsvägen ner mot Glömstavägen 5 juli 1972. Den gamla sträckningen ses till vänster.

Mvh Gunnar
Tack för ditt trevliga foto, en CF är aldrig fel.
Mvh zjbus

david96

Det var 47 år sen bilden togs.

Gunnar Berglund

Trevlig bild, tackar! Just den vagnen hade använts som "polisbuss" en månad tidigare vid FN-konferensen i Stockholm (tillsammans med bland annat 6186 och 6139)
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Gunnar D

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 06 juli 2019, 16:22:44 PM
Trevlig bild, tackar! Just den vagnen hade använts som "polisbuss" en månad tidigare vid FN-konferensen i Stockholm (tillsammans med bland annat 6186 och 6139)

Stämmer bra det och som ersättning fick Huddinge låna några H34 från Söderhallen.

/Gunnar

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 06 juli 2019, 17:59:42 PM
Stämmer bra det och som ersättning fick Huddinge låna några H34 från Söderhallen.

/Gunnar

Gunnar,

Har du numren på dessa H34:or noterade?

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 06 juli 2019, 18:43:20 PM
Gunnar,

Har du numren på dessa H34:or noterade?

Har noterat, i huvudsak från bilder: 4399, 4434, 4435, 4457. Det kan ha varit några till men det har jag ingen koll på.

/Gunnar

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 06 juli 2019, 19:20:44 PM
Har noterat, i huvudsak från bilder: 4399, 4434, 4435, 4457. Det kan ha varit några till men det har jag ingen koll på.

/Gunnar

Se där ja, tackar!

Ted Selander

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 06 juli 2019, 16:22:44 PM
Trevlig bild, tackar! Just den vagnen hade använts som "polisbuss" en månad tidigare vid FN-konferensen i Stockholm (tillsammans med bland annat 6186 och 6139)


Jag tillhör de Hornsbergare som fick "växelvagnsutbildning" för ändamålet. Här poserar 6181 utanför Bromma flygplats. (Ev. reprisbild.)

HJP

****
Vilket år var FN-konferensen i Stockholm?
Jag kom att tänka på Miljövårdskonferensen, 1972.
Var det möjligen samma konferens?

Ted Selander

Citat från: HJP skrivet 06 juli 2019, 20:33:45 PM
****
Vilket år var FN-konferensen i Stockholm?
Jag kom att tänka på Miljövårdskonferensen, 1972.
Var det möjligen samma konferens?
Ja, den hölls i FN:s regi.

Rickson

En stämningsfull bild, Gunnar D!

Har tillbringat större delen av helgen boendes på HS-akuten med vår 5-månaders son. I väntan på provtagningar och ronder så roade jag mig med att läsa på lite om sjukhusets historia. Det är svårt att inte fascineras av den enorma byggnaden som invigdes 1972. I en bildsökning dök så plötsligt din bild upp. När det så var dags att lämna familjen för kvällen och åka hem i den ljusa sommarnatten (kom nyss hem) så beslutade jag mig för att åka ner för backen och ta en bild på samma plats idag. Bara på kul, som en jämförelse.

Nu så går det tydligen inte att bifoga bilder här för mig längre så det skiter sig nog med den saken, men jag kan hälsa dig att det ser ganska så likadant ut på platsen även ikväll, en ganska så likadan sommarkväll...47år senare.

God natt med er.

Ingwar Åfeldt

Trevligt att se gamla bekanta från min tid som bussförare. Jag körde både 6131 och 6181 (dåvarande 0131 och 0181) vid några tillfälle när jag var placerad i Huddinge-garaget och Ribby.

M v h
Ingwar

Peter Rost

Citat från: Ted S skrivet 06 juli 2019, 19:41:07 PM

Jag tillhör de Hornsbergare som fick "växelvagnsutbildning" för ändamålet. Här poserar 6181 utanför Bromma flygplats. (Ev. reprisbild.)

Trevligt!

Ytterligare en "Polisbuss" - i repris fotograferad av Björn Alnebo:

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42528.0

//Peter

Gunnar D

Citat från: Rickson skrivet 07 juli 2019, 00:03:46 AM
En stämningsfull bild, Gunnar D!

Har tillbringat större delen av helgen boendes på HS-akuten med vår 5-månaders son. I väntan på provtagningar och ronder så roade jag mig med att läsa på lite om sjukhusets historia. Det är svårt att inte fascineras av den enorma byggnaden som invigdes 1972. I en bildsökning dök så plötsligt din bild upp. När det så var dags att lämna familjen för kvällen och åka hem i den ljusa sommarnatten (kom nyss hem) så beslutade jag mig för att åka ner för backen och ta en bild på samma plats idag. Bara på kul, som en jämförelse.

Nu så går det tydligen inte att bifoga bilder här för mig längre så det skiter sig nog med den saken, men jag kan hälsa dig att det ser ganska så likadant ut på platsen även ikväll, en ganska så likadan sommarkväll...47år senare.

God natt med er.

Tack för ditt inlägg!

Jag åkte med linje 740 från Flemingsbergs stn till Masmo för två månader sedan och en hel del har ju förändrats på 47 år, inte minst antalet resenärer.
Inte allt dock, backen ner mot Glömstavägen och även Glömstavägen i sig är ganska oförändrad.

Mvh Gunnar