SS H 15A / H 16A

Startat av Peter Öden, 20 maj 2019, 08:50:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Jag har några funderingar kring just nämnda bussar. När slopades trafiken med släpbussar och slopades själva bussarna samtidigt ?
Gick de till skrot ? Kan någon bringa klarhet i detta ?
Hur länge gick H 16 i trafik ?
De bussar som var utrustade för släpvagnsdrift ska visst ha haft Wilsonlåda, finns någon bild hur förarplatsen på dessa såg ut där
man kan se själva Wilsonreglaget ?

Mvh Peter Ö

Harald Nordius

Lite stickprov i Busshistoriska databasen tyder på att de flesta H15A avregistrerades 1959, men några fanns kvar längre. H16 och H16A tycks de flesta ha avställts eller avregistrerats 1957-59. Även här några kvar längre.

Svårt att hitta bilder på förarplatsen. På de ungefär samtida "ödlorna" i Uppsala var förväljaren en vinklad spak som stack ut på instrumentbrädans vänstra sida. Sedan genomfördes växlingen med en pedal på kopplingspedalens normala plats.

Peter Rost

Norrbacka tog över en H16. "Norrbackabussen" grön vid fototillfället(?)

https://www.norrbacka-eh.se/?q=node/541

//Peter

Gunnar D

Citat från: Peter Öden skrivet 20 maj 2019, 08:50:16 AM

De bussar som var utrustade för släpvagnsdrift ska visst ha haft Wilsonlåda, finns någon bild hur förarplatsen på dessa såg ut där
man kan se själva Wilsonreglaget ?

Mvh Peter Ö

Här ska det vara en H15A:

http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=80606

Mvh Gunnar

Harald Nordius

#4
Se där ja! Jag sökte på "förarplats" och tänkte inte på "förarhytt". Man ser växlingspedalen som var upphov till benämningen "sparkcyklar". Då är frågan vad som är förväljaren. Jag skulle gissa att det är spaken på höger sida av rattstolpen.

Bengt H

Citat från: Harald Nordius skrivet 20 maj 2019, 12:51:21 PM
Se där ja! Jag sökte på "förarplats" och tänkte inte på "förarhytt". Man ser växlingspedalen som var upphov till benämningen "sparkcyklar". Då är frågan vad som är förväljaren. Jag skulle gissa att det är spaken på höger sida av rattstolpen.

Den vänstra verkar vara hållare för reglaget till körriktningsvisaren och den högra ser ut som jag minns förväljarspaken i de Londondubbeldäckare modell RT, som hade Wilson förväljare.

pegee

Ett intressant tidsdokument som visar skillnaden i förarnas arbetsförhållanden då och nu. En ficka för trassel ingick förarplatsens nödvändigheter.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.