Växjö Järnvägsstation 1940-tal

Startat av Åke Berggren, 19 juni 2013, 01:16:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åke Berggren


Hej!
En bild ifrån Växjö troligen 1940-tal.Bussen har ett gengasaggregat.
Platsen ser mycket annorlunda ut nu.
Åke

BengaB40

Hej! Härlig tidsbild! Ska man våga gissa att bussen är en ScV 84/85 med SKV-kaross från senare delen av 30-talet?! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Bussen tillhör nog Karlskrona-Växjö Järnväg. Tycker mig förstå att det är deras logga på bussen. Den 1 juli 1941 förstatligades järnvägen och dess busstrafik, så bilden är nog inte tagen senare än 1941. Scania-Vabis är nog en bra gissning.

Uffe E

Främsta sidofönstret får mig fundera på Sv.Mv. 

BengaB40

Hej! Hade också tankarna på Sv.Mv. Men den relativa plattnosen gjorde att mitt gissningsalternatv fick SKV att överväga! Hälsn. BengaB40

Uffe E

Att jag "fastnat" för Sv.Mv. beror på  likheten med SJ 108, men det spricker på
att densamme var lång (8510). Lev 1935, men redan -37 byttes ottomotorn
1568 mot den nyss lanserade dieseln 16641. SJ 128 var en 8422 från -37 med
1664, så storleken stämmer bättre, dessvärre  har jag mig ej bekant vad för
kaross den hade. Sv.Mv.-karosser med detta  utseende har jag sett bilder på,
såväl vid BSBV som SOAB (SWB:s dotterbolag). Dessutom SJ 754, som renoverades
(ej ombyggdes) vid SKV). Bild  baksiden Färdskrivaren 2 / 2012.     /Uffe.

BengaB40

Hej! SJ-754 i Färdskrivar-krönikan löser säkert karossgåtan! När det gäller Sv.Mv. för övrigt har jag en känsla av att fronterna var lutande och lite stela i utseendet som på bilden av SJ-779 i samma krönika! Min enda erfarenhet av detta fabrikat är SJ-524 (T3538) som passagerare under 50-talet i Örebro-regionen! Hälsn. BengaB40

Uffe E

SJ 754 och 779 är bra exempel på utseendet. 754-stuket hängde med till -37/38 och avlöstes av 779-fronten
ca -38. Slutliga utseendet (innan branden -40) visas i Dick Hallströms Björknäsbok längst  ner på sidorna
14 & 15 (inv.-nr 21 resp. 87) Det finns även en bild hos Spvm, där 784 syns på NBt med urspr. kaross från 
-39 (ombyggd av ASJ -49).  Bemärk att 524 - 532 utfördes enl. SJ:s direktiv, vilket även skedde vid SS vid
denna tid framgent flera år. Detta medförde vissa svårigheter att skilja på vagntyperna. Det kan tilläggas
att redan -37 förekom några stålkarosser, som kändes igen på smalare fönsterstolpar.    / Uffe.