En repris ifrån Kiviksmarknad

Startat av Åke Berggren, 08 april 2012, 18:43:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åke Berggren

En bild ifrån Kivksmarknad som Ola Almqvist efterfrågat.
Hoppas att det funkar,längesen jag visade bilder.
Mvh
Åke
http://www.flickr.com/photos/akeber/6911123826/in/photostream

bilomnibussen

Hej! Det borde nog vara i senare delen av 1960-talet med tanke på de två Karlaholm-vagnarna som står där. Kom inte den modellen ca 1967-68? Sedan ser man också originallackeringen av fronten på SJ:s SKV-Scaniavabisar från ca 1965.
Mvh Jan G

Mr U

Den med den orangeröda fronten är väl en "moped" medan de två med grå front är ScV BF76.


Mats Karlsson

Trevlig bild!!

Bussen längst till vänster ser ut att vara Buss-Bengt H484, en Vo B57-60T/Karlaholm år 1966. Den reg. första gången i mars 1967.
Buss nr 2 är nog en B71518/SKV från SJ, en s.k. moped. 
Buss nr 3 verkar vara en SMIT från ca 1962.
Buss nr 4 är en gammal Hägglundare.
Buss nr 5 är en Karlaholm av samma typ som buss nr 1, men jag kan inte idientifiera ägaren.
Bussar nr 6 och 7 är troligen ScV BF765)/SKV, dvs SJ-bussar.
Buss nr 8 är jag osäker på. Är den danskbyggd?
Buss nr 9 kan vara en äldre SKV.

Åke Berggren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 april 2012, 16:04:14 PM
Trevlig bild!!

Bussen längst till vänster ser ut att vara Buss-Bengt H484, en Vo B57-60T/Karlaholm år 1966. Den reg. första gången i mars 1967.
Buss nr 2 är nog en B71518/SKV från SJ, en s.k. moped. 
Buss nr 3 verkar vara en SMIT från ca 1962.
Buss nr 4 är en gammal Hägglundare.
Buss nr 5 är en Karlaholm av samma typ som buss nr 1, men jag kan inte idientifiera ägaren.
Bussar nr 6 och 7 är troligen ScV BF765)/SKV, dvs SJ-bussar.
Buss nr 8 är jag osäker på. Är den danskbyggd?
Buss nr 9 kan vara en äldre SKV.
Buss nr 5 är Ejnar johanssons omnibustrafik Ramkvilla(Ramkvillabuss) Har för mej att regnr. var G509 eller G577.

Ola Almquist

Stort tack! Jag hittade tråden när jag letade efter gamla Buss-Bengt och Ramkvilla. Bilder på Karlaholmkarosser växer inte på träd...

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Citat från: Åke Berggren skrivet 09 april 2012, 18:37:35 PM
Buss nr 5 är Ejnar johanssons omnibustrafik Ramkvilla(Ramkvillabuss) Har för mej att regnr. var G509 eller G577.
Ojdå, det var en fullständig nyhet för mig att Ramkvillabuss har ägt en sådan Karlaholm. Då måste den ha hetat G577, för G509 var en Setra.

Åke Berggren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 april 2012, 19:38:20 PM
Ojdå, det var en fullständig nyhet för mig att Ramkvillabuss har ägt en sådan Karlaholm. Då måste den ha hetat G577, för G509 var en Setra.
Har för mej att de hade2.den ena hade frontmotor.

Greger Larsson

Var inte båda Karlabussarna på bilden Ramkvillas?
G509 var en B58 och G577 var en B57, vilken som är vilken är förstås svårt att se.

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 april 2012, 22:05:50 PM
Var inte båda Karlabussarna på bilden Ramkvillas?
G509 var en B58 och G577 var en B57, vilken som är vilken är förstås svårt att se.
Den som syns närmast i bild är lackerad exakt som den som Buss-Bengt ägde. Den fanns med i en annons 1967. Vilken var den B58:a som hade reg.nr G509? Jag har antecknat att G509 var en Setra S130.

Citat från: Åke Berggren skrivet 09 april 2012, 21:52:02 PM
Har för mej att de hade2.den ena hade frontmotor.

Det stämmer att Ramkvilla hade åtminstone en frontmotorbuss med Karlaholms-kaross. Jag har inte tillgång till mina anteckningar just nu, så jag vet inte vilket chassi den hade, om det var Volvo B54 eller något annat.

Åke Berggren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 april 2012, 08:19:38 AM
Den som syns närmast i bild är lackerad exakt som den som Buss-Bengt ägde. Den fanns med i en annons 1967. Vilken var den B58:a som hade reg.nr G509? Jag har antecknat att G509 var en Setra S130.
Det stämmer att Ramkvilla hade åtminstone en frontmotorbuss med Karlaholms-kaross. Jag har inte tillgång till mina anteckningar just nu, så jag vet inte vilket chassi den hade, om det var Volvo B54 eller något annat.
Jag är inte alls säkjer på det här med regnr. så jag kan inte svara säkert på det men jag tror att det var den med frontmotor

Åke Berggren

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 april 2012, 22:05:50 PM
Var inte båda Karlabussarna på bilden Ramkvillas?
G509 var en B58 och G577 var en B57, vilken som är vilken är förstås svårt att se.
Nej, den 1:a är inte Ramkvillas,  är det B57 som är frontmotorbuss? Jag har för mej att det är den på bilden, men det är ju några år sen jag tog bilden så jag kan ha fel

Mats Karlsson

#13
Citat från: Åke Berggren skrivet 10 april 2012, 11:13:55 AM
Nej, den 1:a är inte Ramkvillas,  är det B57 som är frontmotorbuss? Jag har för mej att det är den på bilden, men det är ju några år sen jag tog bilden så jag kan ha fel
Som jag skrev längre upp i tråden så har den första samma lackering som Buss-Bengts Karlaholm på B57-chassi och bör alltså inte vara tillhörig Ramkvillabuss. Du är alltså inne på samma våglängd som jag där.
Volvo B57 var ett frontmotorchassi, men med insteget framför framaxeln. Den, eller de två(?) Karlaholm som Ramkvillabuss hade var också frontmotorbussar, men med insteget bakom framaxeln, vill jag minnas. Antigen var de byggda på Scania- eller Volvo-chassier någon gång omkring 1963-64. Jag skall kolla bättre hemma vid tillfälle.

Mats Karlsson

Jag har kollat i mina anteckningar hemma. G509 var en Setra S130 som köptes 1970. G509 kan således ha tillhört en Karlaholm åren 1967-70. Jag har dock ingen anteckning om en sådan Karlaholm. Kan det vara den som Töreboda Taxi hade senare?
Den andra Karlaholms-bussen hos Ramkvillabuss har jag antecknad som årsmodell 1962, men jag kan inte tyda reg.nr från en liten bild. Chassit bör vara Volvo B615 eller liknande.
Finns det någon som har mer detaljerade anteckningar om båda dessa Karlaholm?