MB 309 eller liknande som gått hos LKAB

Startat av Åkarns Kalle, 24 augusti 2011, 18:22:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åkarns Kalle

Hej

När jag var liten åkte jag de första åren till skolan med en MB 309 eller liknande (jag blir inte klok på MBs modeller)
Bussen var blå och hade BUG i regnr siffrorna minns jag inte men jag minns att Alcier & Ulla som ägde den sa att den
gått hos LKAB innan dom köpte den

Är det någon som har noterat denna buss vilken modell det var?
Vilket regnr den hade?
Kanske det finns någon som har en bild på den?

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

bilomnibussen

O 309 var en vanlig minibuss för ca 17 personer. Men så fanns det karossfirmor som byggde bussar av skåpvarianten som då kunde heta 508 D, kanske fanns det ytterligare beteckningar.
Mvh Jan G

Clabbe

Det fanns även en variant av O309, med 2+2 stolar i bredd och totalt 28 platser. Samma chassie men bredare kaross.
Samma som t ex Autosan Solina idag, ger inte samma känsla av att veta var bussen är på smalare vägar tycker jag.

Åkarns Kalle

Aha tack för info

Ska försöka förklara som jag minns det
Man kunde liksom fälla ner en armstödskudde på något knepigt sätt så det blev ett extra säte
det blev en hel rad över gången (väldigt bra och säkert i utrymmningssyfte ::))
eftersom den dubbla sätesraden på vänster gick ihop med den enkla sätesraden på höger när man fällde ned extrasätena

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

bilomnibussen

Jag körde en sån där 508-variant i Uppsala där det var framåt resp bakåtvända säten med gemensamt ryggstöd som därigenom var alldeles lodrätt. Säkert väldigt obekvämt men man staplade in en hel skock skolbarn på det viset. Sätena var lätt demonterbara så man kunde varva med att köra möbler med bussen. Firman hade både skolbusskörning och stilmöbelaffär.
Mvh Jan G