Skrikande barn i bussen, inte ok, tydligen..

Startat av Susanne, 16 augusti 2012, 11:09:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico

Tja, inte låter det bra. Å andra sidan är det fortfarande nyhetstorka samt en artikel i en av de tidningar som i alla fall jag inte anser brukar stå för direkt god journalistik... så man får nog ta det hela med en ordentlig nypa salt. Det är även bara ena partens åsikter som kommer fram.

Ingen av oss vet sedan hela bakgrunden till att det uppstått en situation (och med största sannolikhet inte heller AB:s s.k. journalist) så det är ingen direkt idé att säga vad som stämmer eller inte stämmer. SL lär nog följa upp detta i vederbörlig ordning och tills dess så kan man konstatera att något inträffat, men då det sällan är ens fel när två träter så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KG

Jag har kört buss med gallskrikande barn som gjort så ont i öronen att jag knappt kunnat koncentrera mig på körningen. Jag har dock genomlidit detta då jag vet att vad jag än gör blir det tidningsrubriker. Dock hade jag gärna stannat och bett föräldrarna försöka trösta barnet och så hade jag gått ur bussen ett tag. Det är ett rent h*****e att försöka koncentrera sig när det gör ont i öronen.

1896

Ett barn kan ju ha ont, och vara på väg till doktorn, så att vägra köra, verkar ju vara en dum idé, nu var det nog inte så i detta fall, men ändå.

Ted Selander

Barnet självt m.fl. i TV4-soffan i morgon bitti.

Lars-Håkan_E

Får vi även se Ted tillsammans med nån stackars TO chef också :-)

Nico

För rättvisans skull borde väl föraren vara med...!?  ???   Kan inte hjälpa det, men allt som rör SL-trafik känns ofta som en tacksam slagpåse.

Vi får väl hoppas att TV4 hittar någon intervjuare som kan sina saker. Nu lär jag inte bekymra mig om att se på detta, men ett referat i efterhand lär väl komma misstänker jag.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

läste artikeln förut idag och kan bara hålla med om att nyhetsvärdet på detta är lika med 0, men sen är de ju aftonbladet också... sen tv4...


dock reagerar jag på att pappan säger att de var så skakigt att dem tyckte det var säkrast att låta barnet ligga kvar i vagnen??????? URSÄKTA MIG, men om de nu kändes så skakigt och osäkert så skulle åtminstånde inte jag vilja ha mitt barn ligga i en barnvagn som kan välta för minsta ligga inbromsning eller gupp eller annat, skulle känna mig MYCKET säkrare om mitt barn var i min famn!!!!

Ted Selander

Citat från: Håkan_E skrivet 16 augusti 2012, 21:00:59 PM
Får vi även se Ted tillsammans med nån stackars TO chef också :-)
Det finns lämpligt nog två Ted S i firman, kopian är direktör minsann. Själv tar jag sovmorgon. 8)

Ersa

Citat från: homer skrivet 16 augusti 2012, 21:19:25 PM
läste artikeln förut idag och kan bara hålla med om att nyhetsvärdet på detta är lika med 0, men sen är de ju aftonbladet också... sen tv4...

Det är svårt, nästan omöjligt, att ta en så ensidig och överdriven artikel på allvar. Det är nästan så att man börjar fundera på om det är moraliskt tillåtet att trycka en artikel innan bussföraren anonymt fått replikera i samma artikel. Allt annat känns bara oseriöst.
Men då är det ju som sagt Aftonbladet och TV4, vilka knappast är de delar av svensk press/media som man bör vara stolt över.

Kvarne

Aftonbladet blåser till Attack på vår kår....

Jag finner det tråkigt att det skall skrivas om de mindre antalet mindre lämpliga chaufförer utan att nämna ett minsta ting hur många förare det är som faktiskt gör ett exemplariskt jobb. Men det är väl klart...roligare å lönsammare att skriva så här...

Aftonbladet skriver om SL-förarna...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico

Tja, Aftonbladet... vad finns det mera att säga...  :o  :-X
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 17 augusti 2012, 11:26:02 AM
Aftonbladet blåser till Attack på vår kår....

Jag finner det tråkigt att det skall skrivas om de mindre antalet mindre lämpliga chaufförer utan att nämna ett minsta ting hur många förare det är som faktiskt gör ett exemplariskt jobb. Men det är väl klart...roligare å lönsammare att skriva så här...

Aftonbladet skriver om SL-förarna...

Skygglapparna sitter stadigt! Att gemene man oftast sparkar på den som är "längst ner i pyramiden" är en sak, men en tidning borde väl ha vett att förstå att man kanske ska kolla upp den stora helhetsbilden. Inte bara konstatera att "reppresentatören för denna yrkesgrupp är arg", utan istället fråga sig varför dessa personer ofta är arga.
Men att ta itu med de verkliga bakomliggande problemen i samhällets uppbyggnad är tydligen inte medias uppgift längre.

Nu menar jag inte att måla ut specifikt bussbranschen som en problembransch, utan jag ifrågasätter bara kvällstidningarnas ensidiga artiklar som verkar vara skrivna av personer helt utan media- och journalistutbildning.

Susanne

Är det inte så överlag att man får aldrig höra att man gör något bra, det är bara när något är fel som man uppmärksammas, tyvärr.

Aftonbladet har väll nyhetstorka, nu fick de vad de tyckte var ett scoop att hoppa på busschaufförer. Hoppas bara folk i allmänhet ser till helheten och inte bara passagernas tankar. Chaufförerna har ju inte fått uttala sig överhuvudtaget.
Vi som sitter här ser saker säkert med andra och mer öppna ögon, eftersom de flesta kan relatera till chaufförsyrket på ett eller anant sätt och därmed ser helheten.

Lars

Nu har aftonbladet vaknat till liv och alla som naturligtvis har nåt otalt med sin busschaufför träder fram, i riksnyheterna!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15271074.ab