SL 625 är hotad

Startat av Ersa, 27 april 2009, 13:48:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MATTIAS A.

#15
Sedan 23 augusti 2010 är SL-busslinje 625 nedkortad till sträckan Danderyds sjukhus-Söderhalls trafikplats. Antalet turer har minskat från 36 till 8... I praktiken en nedläggning.
Följ gärna och framförallt komplettera med Er fackkunskap de senaste diskussionerna på facebookgruppen Rädda buss 625.

http://www.facebook.com/group.php?gid=62737285994



Nico


Mja, själv kan jag inte låta bli att citera mig själv från början av denna tråd då det är frågan för vem man skulle köra denna trafik? Alltså, om det inte finns något resandeunderlag som motsvarar den körda trafiken så är det väl inte fel att lägga krutet någon annanstans?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MATTIAS A.

Jag har åkt busslinje 625 regelbundet och tycker att den alltid varit väl trafikerad. Kanske inte mitt på dagen, men definitivt morgon- och eftermiddagstrafiken på väg till och från jobb och skolor så har den varit välbelagd. Inte så att man varit tvungen att stå, men man får sällan en hel "sittgrupp" (2 stolar) för sig själv. Även de sena kvällsturerna, speciellt fredags- och lördagskvällar har varit väl belagda...
Detta har varit den enda direktförbindelsen till Arninge centrum och Danderyds sjukhus och t-banenätet för den som bor längs gamla E3 mellan Brottby trafikplats och Söderhalls trafikplats respektive Brottby trafikplats och Rosenkälla trafikplats. Dessutom den enda direktförbindelsen till Arninge centrum för den som bor i Rimbo och mellan Rimbo och Söderhalls trafikplats.

Ersa

http://sl.se/ficktid/vinter/v625.pdf

Det största problemet med den nya tidtabellen är inte de få avgångarna, utan att linjen numera är en enkelriktad arbetspendellinje. Enbart södergående turer 6-9 på morgonen, samt enbart norrgående 15-19 på eftermiddagen. Det är ju bra för den målgrupp som arbetspendlar till Stockholm, men gör att linjen effektivt skakar sig av de äldre resenärer som förr åkte från Stångberga, Brottby, Karby och Angarn för att handla i Arninge, och därefter ta bussen hemåt igen. Dessa åtta avgångar hade gärna kunnat kompletteras med en södergående tur från Söderhall c:a 17:00 och som når Danderyds sjukhus c:a 17:45. Då hade man haft "en shoppingbuss", och kunnat använda samma buss norrut igen för turen 18:13 från DAS.

Hur det såg ut de sista åren vet jag inte, men när jag körde linjen 5 dagar i veckan oftast varannan vecka (2003-2005) Rmo-DAS c:a 17:20-18:15 samt DAS-Rmo c:a 18:20-19:15 var pensionärerna som åkte till Arninge i majoritet. Samma pensionärer åkte även hem med mig.

EDIT:
DAS = Danderyds Sjukhus
Rmo = Rimbo station

Karsten

Tänk på att 665 fått kraftigt utökad trafik (samma standard som 625 hade) på den gemensamma sträckan.

Att natturerna fredag och lördag var välbesatta är knappast konstigt, Rimbo- och Norrtäljeborna hade ju inte annat än "sightseeing-625:an" att välja på.

MATTIAS A.

Linje 665 går till Vallentuna. Inte till Arninge eller Danderyds sjukhus. Arbetspendlingen är till största delen söderut mot Stockholm via Danderyds sjukhus. Väldigt få arbetspendlar till Vallentuna.

Andreas

#21
Citat från: MATTIAS A. skrivet 16 september 2010, 20:28:46 PM
Linje 665 går till Vallentuna. Inte till Arninge eller Danderyds sjukhus. Arbetspendlingen är till största delen söderut mot Stockholm via Danderyds sjukhus. Väldigt få arbetspendlar till Vallentuna.

Jo, det kan jag förvisso förstå och det är jag hundra på att de andra på forumet också vet. Däremot är det väl så att 665 rullar på precis samma sträcka som 625 mellan exempelvis Söderhall och Brottby. Då får man väl som resenär ta en lämplig 665 och åka den till Brottby och sedan byta till 637, 639, 676 eller 686 beroende på vart i Stockholm du skall resa. Anledningen till att 665 går till Vallentuna beror nog på att många busslinjer i 66X-serien just är kopplade till Vallentuna. Apropå arbetspendlingen, så går ju just de idag 4 södergående 625-turerna just på morgonen, så att arbetspendlarna skall kunna åka med den, precis som Ersa skrev i ett tidigare inlägg.

EDIT: Det är Brottby jag syftar till, inte Rösa som jag skrev först.  

Ersa

Citat från: Andy91 skrivet 16 september 2010, 21:20:33 PM
Jo, det kan jag förvisso förstå och det är jag hundra på att de andra på forumet också vet. Däremot är det väl så att 665 rullar på precis samma sträcka som 625 mellan exempelvis Söderhall och Rösa. Då får man väl som resenär ta en lämplig 665 och åka den till Rösa och sedan byta till 637, 639, 676 eller 686 beroende på vart i Stockholm du skall resa. Anledningen till att 665 går till Vallentuna beror nog på att många busslinjer i 66X-serien just är kopplade till Vallentuna. Apropå arbetspendlingen, så går ju just de idag 4 södergående 625-turerna just på morgonen, så att arbetspendlarna skall kunna åka med den, precis som Ersa skrev i ett tidigare inlägg.

665 går Kårsta-Söderhall-Stångberga-Brottby-Karby-Angarn-Vallentuna, och körs av Arriva enbart inom Vallentuna kommungränser, därav 66x-numret.
Hur kom Rösa längst uppe i norr med i bilden av Vallentuna landsbygd? Det finns ingen anledning för folk som bor länga gamla E3 vid Angarn och Stångberga att från Söderhall åka 655 till Rösa för att ta sig till Stockholm. Alternativet att åka södergående 665 till Vallentuna för att där ta Roslagsbanan till Stockholm Ö är iaf en rejäl omväg i avstånd och tid.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2010, 01:42:22 AM
665 går Kårsta-Söderhall-Stångberga-Brottby-Karby-Angarn-Vallentuna, och körs av Arriva enbart inom Vallentuna kommungränser, därav 66x-numret.
Hur kom Rösa längst uppe i norr med i bilden av Vallentuna landsbygd? Det finns ingen anledning för folk som bor länga gamla E3 vid Angarn och Stångberga att från Söderhall åka 655 till Rösa för att ta sig till Stockholm. Alternativet att åka södergående 665 till Vallentuna för att där ta Roslagsbanan till Stockholm Ö är iaf en rejäl omväg i avstånd och tid.

Har du glömt att det finns bra bytesmöjlighet vid Brottby trafikplats?

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2010, 01:42:22 AM
665 går Kårsta-Söderhall-Stångberga-Brottby-Karby-Angarn-Vallentuna, och körs av Arriva enbart inom Vallentuna kommungränser, därav 66x-numret.
Hur kom Rösa längst uppe i norr med i bilden av Vallentuna landsbygd? Det finns ingen anledning för folk som bor länga gamla E3 vid Angarn och Stångberga att från Söderhall åka 655 till Rösa för att ta sig till Stockholm. Alternativet att åka södergående 665 till Vallentuna för att där ta Roslagsbanan till Stockholm Ö är iaf en rejäl omväg i avstånd och tid.

Det blev för mycket trafikplatser i huvudet, syftade eg. till Brottby men skrev Rösa. Tur i oturen att jag inte råkade skriva Ledinge iaf... :P

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 17 september 2010, 07:59:30 AM
Har du glömt att det finns bra bytesmöjlighet vid Brottby trafikplats?

Ja just, de har ju fått en ny "röd" hållplats där. Men hur stämmer bytesmöjligheten in tidsmässigt i Brottby. I Söderhall står de röda bussarna på 644 och 655 (på helger lilla 639) och väntar in specifika avgångar på 676, men hur ser samma sak ut i Brottby numera?

MATTIAS A.

Nej, det finns ingen möjlighet för bussarna som trafikerar gamla Norrtäljevägen (på bron över E18) och trafikerar den nya busshållplatsen "Brottby trafikplats" att vänta in några specifika avgångar. Hållplatserna är inte med fickor utan mitt på vägen, så det är helt omöjligt. Tidsmässigt så finns inga som helst anpassningar.