Ljusterö /Gärdsvik 1970

Startat av Hasse L, 04 januari 2022, 17:32:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L




SL H65A 6501- f.d. SJ 4101.

Förstärkning till fredagsturen 14.05 från Jarlaplan till Lagnöby. På färjan delade vi upp trafikanterna så att ordinariebussen kunde köra raka spåret mot Lagnö. (Åsättra brygga hade ännu ingen trafik.)

Railmaster

Omlackad i SL-färger och med SL-märke men trots det märkt med gamla numret 4101, hur kan det komma sig?
4101 var ju redan upptaget av en Büssing H32 hos SL.

Ulf Berlin

Tack för dessa bilder.
Den första bilden(med SJ stolpen)ser inte ut att vara tagen på samma ställe?/Ulf

Bussmicke

På tal om Lagnö, Har det någonsin gått buss till Joffsviken?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Citat från: Hasse L skrivet 04 januari 2022, 17:32:26 PM

SL H65A 6501- f.d. SJ 4101.

Förstärkning till fredagsturen 14.45 från Jarlaplan till Lagnöby. På färjan delade vi upp trafikanterna så att ordinariebussen kunde köra raka spåret mot Lagnö. (Åsättra brygga hade ännu ingen trafik.)
Tack Hasse för dina trevliga fotografier på B 556 ursprungligen SJ Buss 3631 Scania-Vabis CF6661 från 1963 sedermera efter helombyggnad till högertrafik nummerändrad till 4101.

Peter Rost

Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2022, 21:57:16 PM
På tal om Lagnö, Har det någonsin gått buss till Joffsviken?

/Bussmicke
www.bussmicke.se



626 stannar vid hållplats Joffsviken en gång om dagen vardagar 16.35, enligt tabellen.

//Peter

Bussmicke

Jo men kör/har man kört buss dit?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Tidtabellen säger ju att den går med bil till Nolvik. Joffsviken verka dock vara så obetydlig att man inte har tagit med den i hållplatslistan.
  Däremot finns ju Hummelmora brygga med bland hållplatserna men vilka turer som går dit är ju lite oklart.

Ulf Berlin

Med"bil"menas förbeställd taxibil och mig veterligt har det inte körts bussar till Joffsviken eller Hummelmora.../Ulf
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v626.pdf
Almgrens hette dom som hade denna taxirörelse tidigare(och även färjeförbindelsen Tranvik-Lillsved),
men nu är det(väl)de gula 020 som har huvudmannaskapet för taxikörningarna därute...

Bussmicke

Eftersom min fråga även gällde dåtid så frågar jag väl så här då: Har det någonsin körts buss till Joffsviken  eller har det alltid varit bil?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

Jag vet att Bussmicke undrar om dåtid.
Men för den som undrar över dagens upplägg så är det mycket riktigt taxibil, till/från både Joffsviken och Hummelmora
Taxin består av en Taxi minibuss av modell Renault Master (senast jag åkte var det så iallafall, detta var sommaren 2019 som jag beställde turen till Hummelmora)
Bilen är Samtrans folierad men ägare är Almgrens så det är fortfarande dom som har hand om det hela. (Skulle gissa att Almgrens kör som underentreprenör åt Samtrans lokalt på Ljusterö när bilen inte används på 626, Bilen och förare var åtminstone då stationerad på ön)
Borde fortfarande vara samma taxibil eller åtminstone är det en och samma taxibil Joffsviken/Hummelmora då föraren den sommaren berättade att de nästintill alltid är han som får ta förbeställningsturerna på 626.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

marciza

Tack för dessa två bilder. Har du också en bild på den buss som gick ordinarie tur linje 626 denna fredag?

Hasse L

Tog tyvärr ingen bild på ordinarievagnen till Lagnö. Det kan ju ha varit en Ljusterös "egna" - 6109 eller 6110 - men under sommartidtabellen kördes mycket också av Enebyberg. Det avgick dessutom samtidigt (minst) en buss till Linanäs, det var säkert en av de ovan nämnda.
/Hasse


igel

Varför fick man för sig att ha hålltiderna från Jarlaplan i ordningen "till Lagnö   till Tranvik" och från Ljusterö i ordningen "från Tranvik    från Lagnö", när bussen tycks ha kört i omvänd ordning.

Var det samma buss som gick till alla avstickare, eller var det bussbyte någonstans. Verkar tidsmässigt vara tight annars 

Railmaster

Inga teorier om varför vagnen har SL-fätgsättning men ett redan upptaget SL-nummer?