SL H34 4444

Startat av Ted Selander, 20 april 2020, 11:41:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 20 april 2020, 21:34:03 PM

Den riktiga 4444 hängde med till slutet av Leylandepoken i Söderhallen och rullade sista gången i ordinarie trafik 11 juni 1982 på just förfogandevagn 167. På Gunnars bild från april 1980 är det något otydligt - står det 162 eller 167 på turbrickan.


Turnumret är 167.

/Gunnar

Leyland

#16
Tack Gunnar




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Hasse L

4444 på linje 170 har jag visat förut, så det får bli den här:

CWJ 384

Nico

Kul bild fastän det ju var ett tag sedan det gick trafik här. Kul dock att inte allt förändrat sig, t.ex. finns ju Hattbaren fortfarande kvar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Inte snyggt med presenningen över grillen i fronten.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

roggek

#20
Nä, och det var inte kul att frysa i en H34:a heller.
De var ju ökända för sitt bristfälliga inre klimat, iskalla på vintern och bastu på sommaren...
Presenningen var väl ett kylartäcke för att det skulle bli "någorlunda varmt i bussen" invändigt?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Mr H

#21
Fast känns ju lite overkill att köra omkring så där den 24 maj. Det borde väl normalvärmen ha räckt till för?
Eller körde de omkring med den där galonen året runt när den väl satts upp?

Lustigt också med gummilagringen på taket strax bakom bakdörrarna som satts upp för att hindra karossen att brytas sönder.
Därav kom de att kallas "världens enda tvåaxliga ledbussar".

//Mr H




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Hasse L

Alla de tre H34 jag fotograferade i maj -82 hade kylartäcket kvar. Ovanligt kall vårmånad? /H

Gunnar D

Citat från: Nico skrivet 21 april 2020, 22:06:36 PM
Kul bild fastän det ju var ett tag sedan det gick trafik här. Kul dock att inte allt förändrat sig, t.ex. finns ju Hattbaren fortfarande kvar.

Kul, ja! H34 på 66:an hade varit fint istället för tröga H32. Just här har jag nog bara kört H23 Capitol på 43:an.

/Gunnar

david96

Citat från: Hobgoblin skrivet 21 april 2020, 21:23:57 PM
4444 på linje 170 har jag visat förut, så det får bli den här:

CWJ 384




Då var det inte långt kvar när några Leyland-bussar gick i graven.

Peter Rost

Citat från: Hobgoblin skrivet 22 april 2020, 16:14:07 PM
Alla de tre H34 jag fotograferade i maj -82 hade kylartäcket kvar. Ovanligt kall vårmånad? /H

Tror helt enkelt att kylartäcket fick hänga kvar då slopning av H34:orna var nära förestående försommaren 1982. Normalt sett brukade, som jag minns det, kylartäcket "avlägsnas" på vårkanten.

Peter Rost

Citat från: david96 skrivet 22 april 2020, 19:10:16 PM



Då var det inte långt kvar när några Leyland-bussar gick i graven.

Sista trafikdag med Leyland Panther var 24/6 1982.

Ted Selander

Trevligt när en tråd breder ut sig lagom mycket, tack för alla kompletterande bidrag!

david96

Citat från: Peter Rost skrivet 23 april 2020, 09:15:11 AM
Sista trafikdag med Leyland Panther var 24/6 1982.




Då togs bilden exakt en månad innan den togs ur trafik.

Mats W

Vet inte om det är en skröna eller sant, men skyddsombudet Kollberg på Söderhallen med anställningsnummer 4 körde en gång linje 44 tur 4 med vagn 4444 och var tvungen att anropa ytcentralen för ett ärende, det uppstod en viss förvirring med alla 4:or milt sagt. Vissa säger att han hade en tjänst med ett antal 4:or i för att ytterligare förvirra!