Dokumentation från Helmark?

Startat av jp, 30 augusti 2023, 22:46:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jp

Hej!
Jag håller just nu på att göra en eftersökning angående våra svenska karosserier.
Dock så har jag inte hittat så mycket information angående karosseriet Helmark på internet.
Är det någon här inne som sitter på gammal information, så som manualer, broschyrer och liknande?

S Svensson

Du bör nog tala om vad Du tänker använda materialet till !

Det finns faktiskt en hel del materiel om karosser.
Vad det gäller Helmark vet jag inte riktig vad Du menar. Kort så har vi två olika linjer. 1. I Nyköping finns det ett företag som heter AB Nyköpings automobilfabriker. Företaget ägs av Saab automobil enligt uppgifter.
Saab importerar och säljer bussar av märke Büssing. En kund är landstinget i Stockholm,senare alltså det som kallas för SL. Försäljningschef är Bengt Helgesson. Saab och Scania-Vabis (och tidigare ASJ) slås ihop. Detta innebär att Helgesson öppnar ett eget företag och säljer bussar av främst märket Delta-Plan med tidigare namn Autokory. Kontroversiellt är även att han säljer bussar av Jugoslavisk tillverkare.

2. Det finns två busskarossörer i Laholm . Den ena flyttar cirka 1967 till Markaryd. De tillverkar enstycksleveranser av bussar och lastbilar. Ofta kallas dessa för möbelbussar. Alltså en form av godsbussar även om det formellt är lastbilar. T ex tillverkades på lastbilschassie tre stycken midibussar till Spårvägen Göteborg för linje 22 (nr 341-343)
AB Skandiakarosser (tror det stavas så) hade alltså anknytning till företag i Lahom. Nyetableringen i Markaryd innebar nya lokaler med högt till taket.

3. Helgesson övertog (troligen) del av företaget i Markaryd,senare hela. Företaget bytte namn till Helmark, dvs Hel(gesson) Mark(aryd).Där tillverkades senare då enstyck tillverkning av karosser. Ofta till lastbilschassiet Volvo F6 men även större fordon.

Det finns en hel del beskrivning av verksamheten. Det finns till exempel Svensk Omnibustidning. Läs gärna denna. Välj årgångarna 1966 till den upphörde. Det är en hel del att läsa. Men ger en del.
Själv har jag vid några gånger pratat med Bengt Helgesson, om bl a när han sålde Büssing hos Saab-ANA.

Nu vet jag inte om det kommer att bli karossering i Södertälje. Det finns i varje fall inte någon nu och den som fanns flyttades till Katrineholm (SKV och ASJ Katrineholm,där SKV var ett handelsnamn "bifirma".
Den övriga verksamheten kallades ASJ.
Även de hade en försäljningschef för karosser som blev utköpt. Han startade eget företag och började sälja bussar precis som Bengt H.
  Bussarna fick bättre karosser. Till priset av längre livslängd. Detta innebar att de höll längre. Vad jag vet så finns Delta-Plan fabriken kvar utanför Åbo. Fristående enstyckstillverkare finns i norra Finland" Kiitokory"
Troligen finns fn ingen karosstillverkare kvar i Finland mera. Kanske fabriken utanför Åbo tillverkar karosser. Just nu är jag lite tveksam. 
Omkring 1998-99 träffades ett antal underleverantörer till Volvo. Genom att det varit lågkonjunktur så blev det så att komponenttillverkning flyttades utomlands. Sedan tillkom ett krav från huvudmän att bussarna skall vara billiga. Sedan blev taxiverksamheten förändrad runt 1987 och senare blev det upphandling. Taxi koncentrerades till att anslutas till en gemensam beställningscentral. Sedan på 2000-talet tillkom upphandling av taxiverksamhet till större företag. När man tittar på tillstånden till skoltransporter för grundskola så var det företag med ett-eller två fordon. Det var denna grupp taxiägare som Helmark vände sig till när man tillverkade midifordon. Att man senare tillverkade Scania-dubbeldäckare beror på att fabrikslokalen hade höga portar. Dock inte det som brukar kallas line-produktion.
Föregångaren i Markaryd tillverkade godsbussar(lastbilar) för konfektion. Man körde kläder från Finland och västerbotten till Borås. Förare till sådana körningar berättar att man fick order att köra vidare till Ullared. Det var på så sätt GKås startade.

Ursäkta att det blivit långrandigt. Och hur är det med finsk tillverkning av busskarosser. Upphört eller inte. Vad var det vi skrev för något år sedan. Tack!

Mats Karlsson

Så här sammanfattades jag Helmarks historia 1992:

Helmark Carosseri AB i Markaryd har sina rötter i AB Skandia-karosser. Det var i juli 1967 som några anställda vid Karlaholm i Laholm startade eget i Markaryd med namnet Skandia-Karosserier för att bygga om bussar till högertrafik. C:a 40 bussar hann byggas om fram till årsskiftet 1968/69. Därefter sadlade företaget om till att började bygga skolbussar, skåpvagnar och möbelbussar.

Verksamheten gick bra och 1969 flyttade Skandia-Karosserier in i nybyggda lokaler. Då hade redan 13 skolbussar, ett 10-tal möbelbussar och ett 90-tal skåpvagnar byggts! Skolbussarna byggdes på Volvo F82- och F83-chassier. Karosserna byggdes med stålstomme, klädd med aluminiumplåt.

Specialkarosser var Skandia-Karosseriers inriktning alla år fram till 1983. Då övertogs marknadsföringen av bussar av Helmark Bussimport AB, varvid nya karossmodeller med namnet Meteor togs fram. Först då började även mer normala bussar att byggas och ett flertal sådana köptes av Wasatrafik som då hade ägarintressen i Skandia. 1987 övertogs företaget av Bengt Helgesson, ägaren av Helmark Bussimport. Företaget namnändrades då till Helmark Carosseri AB.

Namnet Helmark behöver sin speciella förklaring. 1974 bildade Bengt Helgesson företaget Helmak AB i Nyköping för att importera den jugoslaviska karossen Automontaza. Helmak stod för Helgesson (svenske importören) och Makedonien (området i Jugoslavien där karossen Automontaza byggdes). Efter ett par år och sju sålda bussar överläts Automontaza-agenturen till Bil-City i Piteå. Istället tog Helgesson och hans bolag Helmak hand om reservdelsförsäljningen till finska Delta Plans karosser och så småningom också försäljningen av Delta-bussarna. Samtidigt ändrades företagsnamnet till Helmark för att ligga bättre på tungan. 1983 tillkom så försäljningen av Skandia Meteor-bussarna och 1987 övertogs Skandia-Karosser och Helmark Carosseri var ett faktum. Att sedan Helmark lyckligtvis råkar kunna uttydas Helgesson, Markaryd, gör ju inte saken sämre!!!

Hittills har Helmark byggt 15-20 bussar per år och flera av dessa är lyxiga turistbussar. Annars kvarstår specialiteten med mindre bussar och skolbussar, likaså möbelbussar. Karosserna byggs med stålstommar som kläds med rostfri stålplåt och glasfiber. I första hand byggs bussar på chassier från Scania, Volvo, Mercedes och VW-MAN. Karosserna har sedan 1983 kallats Meteor 25, 35, 40, 45 och 50 beroende på storlek, där numret anger ungefärligt passagerarantal. Tillägget H innebär högbyggd buss. För två år sedan började en ny karosstyp tillverkas. Först ut var 345SEL för stora turistbussar. Senare kom 325S för midibussar. Troligen står numret för bussens höjd i cm.

Nu har karossen 300S presenterats, en midibuss byggd på det amerikanska husbilschassiet Spartan EC-2000. Det är ett luftfjädrat bakmotorchassie med Cummins dieselmotor B5.9-230 på 230 hk, en 5.9-litersmotor med både turbo och intercooler. Växellådan är Allison MT643 automatlåda. Bussen kan fås i längderna 8.75 och 10 m, med dörrar 1-0-0 och 1-1-0, samt antal sittplatser mellan 31 och 39.