Retrobutik & Fik med egen buss

Startat av Mats Karlsson, 22 oktober 2012, 20:03:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

I Linnebäck utanför Karlskoga finns sedan ett halvår tillbaka en retrobutik med fik. Den har öppnat i en sedan länge nedlagd bensinstation. Nu har man investerat i en gammal buss med reg.nr LYE709.

Bussen är ursprungligen SJ nr 3178 med reg.nr L552 / BNR412. Omsider hamnade den i Stockholmsområdet som husbuss(?). Av okänd anledning blev den avregistrerad, men återregistrerades 1997 som LYE709 (som husbuss). Nu står den vid nämnda retrobutik sedan ett par veckor.

http://www.retromix.se/




1896

Är bussen tom på inredning ? Ser så ut på bilderna iaf.

Mats Karlsson

Jag skall försöka besöka detta ställe nu på lördag och då lär jag nog få svar på Din fråga, men onekligen ser bussen ganska tom ut invändigt.

Björn Forslund

#3
Den är LB-reggad husbil så någon bussinredning lär den ju inte ha.
Många av de här SJ-bussarna hamnade hos militären då, kan denna ha varit mil-reggad och därför fått nytt nummer när den blev civil igen?

Mats Karlsson

Nej, jag tror inte att den har varit hos militären, utan det verkar som om den funnits hos olika privatpersoner efter SJ-tiden, förmodligen som husbuss eller liknande. Varför den avregistreardes och sedan återinregistrerades med nytt reg.nr har jag ingen förklaring till. Kanske finns det någon annan som vet detta?

Björn Forslund

Det kan finnas flera orsaker att den trillat ur, betalar man inte registerhållningsavgiften när fordonet är avställt kan de bli så. Min Lier Strada hade trillat ur registret innan jag köpte den och fick regbesiktigas på nytt med nytt nummer.
Det kan även varit en skrothandlare som snabbt avreggade den, men inte fullbordade sitt värv utan sålde den vidare när hugad spekulant dök upp.

Susanne

Gillar retro och det är alltid kul när saker bevaras. Kollade för skojs skull på google earth och de var tydligen förbi där innan något fik var fixat. Kollade på de gamla bilder på deras webbplats och det är svårt att tro att det varit en mack en gång i tiden om man kollar hur det ser ut idag. Kul att jämnför dina bilder och googles bilder. 

Peter Öden

hEJ !

Jag hittade en notering om att LYE 709 ska ha varit hos militären vilket då borde förklara om att den fått nytt nummer vid återregistreringen !

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Om den varit hos militären, så måste den ha varit där mot slutet av 1980-talet och kanske in på 1990-talet. Dessförinnan fanns den tydligen i privat ägo i Stockholsmtrakten med reg.nr BNR412. 

Greger Larsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 oktober 2012, 21:10:19 PM
Om den varit hos militären, så måste den ha varit där mot slutet av 1980-talet och kanske in på 1990-talet. Dessförinnan fanns den tydligen i privat ägo i Stockholsmtrakten med reg.nr BNR412.

LYE709
1984-02-15 förreg, privatperson, Vendelsö
1987-04-08 privatperson, Sthlm
1997-06-27 1:a reg(fortf samma ägare)
2007-06-06 privatperson, Björkvik
2011-03-23 privatperson, Vikbolandet(känd här på forumet)
2012-?        (nuv ägare)

Mats Karlsson

Tack Greger!

Jag har ett par ägare på bussen från slutet av 70-talet. Då hade den reg.nr BNR412. Kanske föll den ur registret någon gång kring 1980 eller tidig början på 80-talet, varför den fick plockas in i registret på nytt 1984, eller så hann Militären äga den några få år just då. Skulle vara intressant om någon har ytterligare info som kan kasta ljus över den totala ägarbilden.

Ove Bojarp

Jag har hittat att den är isåfall 61-års modell, och numret finns då som
SJ 3178, den anges isåfall ha haft en radio av typ Philips?
Färdskrivare av typ Kienzle TCO8/7-F, vad nu det var för
typ av färdskrivare.