Snabb dum fråga...

Startat av yuåiteru, 12 mars 2009, 20:12:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yuåiteru

Har sökt på forumet utan att hitta svaret

Vad menas egentligen med omlopp? Alltså.. omlopp i busstermer då, förstås

Jocke Selling

Ett omlopp är, skulle man kunna säga, alla turer som är planerat på ett fordon under en dag.
Trafikföretagen gör omlopp utifrån de uppdrag man får. Varje omlopp kräver en buss.

Kanske kan man förklara det bättre, och då är det fritt fram  ;D.

yuåiteru

Ett omlopp kräver en buss. Ja... men "anrop omlopp"  som jag sett finns bla i SLs radiosystem - hur förklarar man det då? Anrop till den egna bussen? ;)

Ted Selander

Omlopp är det bussen gör under ett arbetspass, allt ifrån 1 till många avgångar på en eller flera linjer.
Det kan vara ett heldagsomlopp (ut garage på morgonen - in garage på kvällen), eller ett kortare omlopp i t.ex. högtrafik.
Ett längre omlopp körs av flera olika förare som avlöser varandra.
Föraren ser i sin spec vilka omlopp som ingår i tjänsten. Omloppsnumren finns i tidtabellen/fordonsplanen. Anrop (till) omlopp förutsätter att man vet vilket omloppsnummer man vill ha tag i.
Trafikledningen använder normalt omloppsnummer vid anrop.

/Ted

RoTe

Omlopp = vad bussen ska göra idag
Tjänst = vad föraren ska göra idag

:)

Ersa

Exempel på "anrop omlopp":
SL-bussföretag 1 har en linje som ansluter till en annan linje som körs av SL-bussföretag 2. Företagen har ingen övrig daglig kontakt och lyder under helt olika trafikledningar. Det är två olika förare och två olika bussindivider varje dag, men de båda linjerna har samma omloppsnummer varenda dag. Därför kan båda förarna snabbt och enkelt anropa varandra via den andra bussens omloppsnummer som i den bästa av världar står på den egna tjänstens papper. Den ena får alltid tag i den andra, och ingen passagerare blir ifrånåkt vid byteshållplatsen. :)