Linje 1 i Gävle delas upp ev i sommar redan.. Linje 91 återkommer...

Startat av Fredde, 12 mars 2009, 16:18:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Stomlinje 1 som idag går Bomhus-Brynäs-Centrum-Valbo-Forsbacka-Sandviken, kommer ev redan till sommaren när nya avtalet att delas upp i 2 linjer ist..
Stomlinje 1 går då bara Bomhus-Brynäs-Centrum-Valbo(köpcentrum) sedan lär byte till linje 91 ske där om man ska vidare till Forsbacka-Sandviken.. Det blir krav på bälten samt AC på denna "nya" linje direkt fr start.. Detta kommer att göra att en del omlopp på S1 försvinner..
Förmodar att 58xx vagnarna försvinner då dessa inte passar in i stadstrafiken (fast dom är bra då man kan fälla sätet)
Även ISA (Hastighetesövervakning kommer det bli på alla bussar)

I övrigt blir det biljettautomater vid rådhuset under våren, förmodar att det blir liknande Karlstad redan infört...
50 bussar med rekond blir det i Gästrikland, Hälsingland blir det 40 helt nya..  (Förmodar att en del bussar kommer bytas sedan under avtalstiden i Gästrikland)

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 12 mars 2009, 16:18:36 PM
Stomlinje 1 som idag går Bomhus-Brynäs-Centrum-Valbo-Forsbacka-Sandviken, kommer ev redan till sommaren när nya avtalet att delas upp i 2 linjer ist..
Stomlinje 1 går då bara Bomhus-Brynäs-Centrum-Valbo(köpcentrum) sedan lär byte till linje 91 ske där om man ska vidare till Forsbacka-Sandviken.. Det blir krav på bälten samt AC på denna "nya" linje direkt fr start.. Detta kommer att göra att en del omlopp på S1 försvinner..
Förmodar att 58xx vagnarna försvinner då dessa inte passar in i stadstrafiken (fast dom är bra då man kan fälla sätet)
Även ISA (Hastighetesövervakning kommer det bli på alla bussar)

I övrigt blir det biljettautomater vid rådhuset under våren, förmodar att det blir liknande Karlstad redan infört...
50 bussar med rekond blir det i Gästrikland, Hälsingland blir det 40 helt nya..  (Förmodar att en del bussar kommer bytas sedan under avtalstiden i Gästrikland)

Låter verkligen jätteattraktivt att behöva byta buss i Valbo, framför allt i lågtrafiktid. Inte. Skyttelbussen i Sätra är ju en bagatell i jämförelse med detta!

Vad vinner man på det här? Enklare planering när alla omlopp har samma körsträcka? Och vad mutar man Forsbacka- och Överhärdeborna med, återinförd halvtimmestrafik...?

Den bästa lösningen om man nu vill korta Valbolinjen till att sluta vid Köpis är att låta den nya Sandvikenlinjen gå hela vägen in till stan på riks-80 från Nybo.

Anders

Fredde

Jo alla byten är något som irriterar sedan lär det ju vara någon form av tid för övergångar dvs längre restid blir det.. Förmodar att detta sker för man vill renodla stadstrafiken mot länstrafik.. Med bla bälten.. Sedan ska ju trafiken för Gävle upphandlas snart med så säkert någt med det att göra, det kan ju bli en annan som kör denna efter upphandlingen.. Det blir säkert krav på Biogasdrift i framtiden på stadstrafiken med...

X-trafik har en hel lista i senaste tidning av "resa" dock finns den inte med på deras hemsidan än..

Fredde

Listan i sin helhet från senaste tidningen av "Resa" från X-trafik, dock inte det lättaste att ta med en mobil så bifogar 2 bilder så all text framgår i all text...












Anders Noren

Gud, vilka dumheter. Förmodligen gör man det för att spara pengar men det kommer naturligtvis att framställas som en förbättring. I själva verket har Överhärde och Forsbacka långt sämre trafik idag än för tio år sedan.

Anders