GP: Artiklar om Västtrafiks biljettsystem

Startat av Ersa, 07 mars 2009, 16:54:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Västtrafik lånar tio miljoner av resenärerna
Alla som använder Västtrafikkorten för kontoresor måste betala 100 kronor i pant. Det ger Västtrafik ungefär tio miljoner kronor:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=480267

Även kupongerna försvinner
Det är inte bara 100-korten som försvinner, Västtrafik gör om hela betalsystemet. Nu ska resan kosta olika beroende på avståndet i kilometer:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=481053

yngrot

Ja detta blir ju kul för oss som kör.. :P  hur ska vi kunna förklara att man först ska betala 100 extra men inte för den som har månadskort... och lära alla hur detta nya ska funka. Vi har ju många som inte kan nån svenska det blir hopplöst..  fasar för den dag detta börjar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: yngrot skrivet 09 mars 2009, 09:42:11 AM
Ja detta blir ju kul för oss som kör.. :P  hur ska vi kunna förklara att man först ska betala 100 extra men inte för den som har månadskort... och lära alla hur detta nya ska funka. Vi har ju många som inte kan nån svenska det blir hopplöst..  fasar för den dag detta börjar...

Är ju egentligen inte konstigare än att man betalar deposition för nyckeln till kassaskåpet på hotelrummet och dyl. Västtrafik vill ha en garanti för att få betalt för resorna. Är folk sedan så dumma att de inte vill förstå det lär inga ord i världen kunna hjälpa.

yngrot

Jo men varför ingen pant på månadskort?? Nu är det vanligt att de som har ett gammalt kort vill ha nytt varje gång det ska förnyas.. med pant även på månadskort försvinner det problemet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: yngrot skrivet 09 mars 2009, 14:44:50 PM
Jo men varför ingen pant på månadskort?? Nu är det vanligt att de som har ett gammalt kort vill ha nytt varje gång det ska förnyas.. med pant även på månadskort försvinner det problemet..

Du har en bra poäng där och visst hade det garanterat fått folk att vara mer rädda om sina kort. Hundringen för att kunna åka på reda pengar är ju dock inte för själva kortet utan för att förhindra att oärliga människor laddar sitt kort med säg 100 kronor och åker för 150 och sedan slänger kortet och hämtar ut ett nytt som de laddar med 100 nya kronor och gör om samma procedur igen.

Ersa

Klart det ska vara pant på alla typer av påladdningsbara busskort, annars skulle det ligga tomma uppladdningsbara busskort i drivor överallt, ungefär som dagens gratis SL-tidtabeller idag gör.
Här i Västerbotten har vi låga 25 kr i pant för alla typer av kort, vilket märkligt nog leder till att många hellre köper enkelbiljetter för att "slippa panten", då man bara får 20% rabatt på kort jämfört med enkelbiljetter. Detta kan man dock kringgå genom att höja priset på enkelbiljetterna så det ändå inte lönar sig att åka på dem 2 ggr/arbetsdag.

Jonas1968

#6
Citat från: Verspieder skrivet 09 mars 2009, 20:05:21 PM
Klart det ska vara pant på alla typer av påladdningsbara busskort, annars skulle det ligga tomma uppladdningsbara busskort i drivor överallt, ungefär som dagens gratis SL-tidtabeller idag gör.
Här i Västerbotten har vi låga 25 kr i pant för alla typer av kort, vilket märkligt nog leder till att många hellre köper enkelbiljetter för att "slippa panten", då man bara får 20% rabatt på kort jämfört med enkelbiljetter. Detta kan man dock kringgå genom att höja priset på enkelbiljetterna så det ändå inte lönar sig att åka på dem 2 ggr/arbetsdag.
Här i Örebro har vi haft påladdningsbara busskort sedan 1992 och detta har fungerar utan pant. Kanske är det för att pengarna på korten aldrig tar helt slut utan det blir ju alltid ett par spänn kvar och slänger man då kortet och i stället köper ett nytt så går man ju miste om dom pengar som finns kvar medan dom pengarna finns kvar på kortet om man laddar om sitt gamla kort. Nu är väl antagligen scanpointkort med magnetrema billigare att tillverka än vad dom nya korten med inbyggt chip är så det blir nog större förlust om folk slänger Västtrafiks chipkort.
Sedan beror väl det här också på att Västtrafiks nya värdekort kan få ett negativt saldo beroende på att apparaten inte vid påstigning kan veta om pengarna räcker eftersom systemet då inte kan veta hur långt resenären skall åka. Skulle man inte ha någon pant så kunde ju folk slänga kort med negativt saldo och på så sätt blåsa Västtrafik på pengar. Genom panten går ju inte detta. I Örebro finns ju inte det problemet eftersom alla pengarna dras från kortet vid påstigning.