Fler bussar i Nacka/Värmdö

Startat av Peter Rost, 06 mars 2009, 02:25:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=13986

Hur många resande är det för övrigt, till och från N/V, vardagar?

/Peter

MrX

Min första tanke när jag såg pressmeddelandet var att det inte är tillräckligt. Man talar om sittplatsgaranti men jag som kliver på vid Sickla bro eller Sickla station på morgnarna har fått vänja mig vid ståplatser. Tyvärr är det nog inte tillräckligt i morgonrusningen  och det kan man nog ha förståelse för, resurserna är ju inte oändliga.

Så jag har lärt mig att åka Saltsjöbanan, det finns alltid sittplatser samt den går fortare. Förresten någon mer än jag som sett en orange vagn på Saltsjöbanan i veckan?

Camilla

Japp jag har sett dom orangea vagnarna på saltsjöbananan dom är helstrippade med reklam för sickla köpkvater

Börje

Citat från: Peter Rost skrivet 06 mars 2009, 02:25:42 AM
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=13986

Hur många resande är det för övrigt, till och från N/V, vardagar?

/Peter

85 000 påstigande i Nacka/Värmdö en vintervardag enligt sid. 15 i detta intressanta dokument:
http://www.sl.se/upload/rapporter/uploads/SL-fakta_07.pdf

Cero

Citat från: Börje skrivet 06 mars 2009, 16:47:18 PM
85 000 påstigande i Nacka/Värmdö en vintervardag enligt sid. 15 i detta intressanta dokument:
http://www.sl.se/upload/rapporter/uploads/SL-fakta_07.pdf


Kanske dags att börja bygga tunnelbana då!

Börje

Citat från: Cero skrivet 06 mars 2009, 17:06:33 PM
Kanske dags att börja bygga tunnelbana då!

Jepp, men vi kan ju alltid börja med att sänka kapaciteten på Saltsjöbanan genom att bygga om den till spårväg!  ;)

Fredde

Citat från: Börje skrivet 06 mars 2009, 17:15:07 PM
Jepp, men vi kan ju alltid börja med att sänka kapaciteten på Saltsjöbanan genom att bygga om den till spårväg!  ;)


Så det blir bekvämare för oss som bor utmed den? :P


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 06 mars 2009, 19:12:54 PM
Så det blir bekvämare för oss som bor utmed den? :P



Tvärbanestandard! De som faktiskt sittplats får en obekväm sådan... ::)

Karsten

Citat från: MrX skrivet 06 mars 2009, 09:46:52 AM
Min första tanke när jag såg pressmeddelandet var att det inte är tillräckligt. Man talar om sittplatsgaranti men jag som kliver på vid Sickla bro eller Sickla station på morgnarna har fått vänja mig vid ståplatser. Tyvärr är det nog inte tillräckligt i morgonrusningen  och det kan man nog ha förståelse för, resurserna är ju inte oändliga.

Så jag har lärt mig att åka Saltsjöbanan, det finns alltid sittplatser samt den går fortare. Förresten någon mer än jag som sett en orange vagn på Saltsjöbanan i veckan?

Det är för mycket resande på lokalvägen genom Nacka för att det ska fungera bra med busstrafik, bussarna klumpar ihop sig. Ett problem är att de olika linjerna har olika många resande och linjelängd, på inväg ska man akta sig för 422orna som gärna är försenade dagtid. På utväg är det 414 som drar det tyngsta lasset från Slussen (främst då 442 inte går), medan 422 tar längre tid på sig när man väl kommit ut på Värmdövägen (klart fler påstigande än övriga linjer). På helgerna är 414 näst intill hopplös dagtid, främst de avgångar som går med boggibuss. Där skulle det behövas förstärkning, hur man löser det finns det olika idéer i mitt huvud.

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 06 mars 2009, 23:15:12 PM
Det är för mycket resande på lokalvägen genom Nacka för att det ska fungera bra med busstrafik, bussarna klumpar ihop sig. Ett problem är att de olika linjerna har olika många resande och linjelängd, på inväg ska man akta sig för 422orna som gärna är försenade dagtid. På utväg är det 414 som drar det tyngsta lasset från Slussen (främst då 442 inte går), medan 422 tar längre tid på sig när man väl kommit ut på Värmdövägen (klart fler påstigande än övriga linjer). På helgerna är 414 näst intill hopplös dagtid, främst de avgångar som går med boggibuss. Där skulle det behövas förstärkning, hur man löser det finns det olika idéer i mitt huvud.

Nu går trafiken mellan Slussen och Ektorp (genom Nacka) med trafik var 3-5 minut mellan 07-19. Mer är knappast möjligt att köra som du skriver. På helgerna är det intervaller med 10 minuter. Om det ligger någon förändring i sikte när det gäller det sistnämda vet jag inte.


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 07 mars 2009, 10:27:52 AM
På helgerna är det intervaller med 10 minuter. Om det ligger någon förändring i sikte när det gäller det sistnämda vet jag inte.



Nej, någon sådan utökning har jag inte hittat i SLs trafikförändringar i höst. Det är egentligen lördagseftermiddagarna det är problem med på utväg. Så länge alla 414 och 422 går med ledvagn funkar det (förvisso med stående i B9S), men med boggi spricker det lätt.

Camilla

Jag läste i lokaltidningen för nån vecka sen att man ska utöka traffiken på 474 i rusnigstrafiken på morgonen så 474 går vart 4de minut och varannan avgång kommer att avgå från mölnvik.