Ratten lossnade - föraren körde ändå. Eller?

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 februari 2009, 16:42:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Fel!
Det är populismen uppfattning, det gick/går att spärra och ha full kontroll. Fenomet är som vi skrev innan att när föraren släpper inställningsspärren och slutspärrsringen gått sönder, då går det tom att dra loss ratten. Men om föraren låter bli spärrpedalen under färd eller är varsam är det ett "minor problem"
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 22:58:51 PM
Fel!
Det är populismen uppfattning, det gick/går att spärra och ha full kontroll. Fenomet är som vi skrev innan att när föraren släpper inställningsspärren och slutspärrsringen gått sönder, då går det tom att dra loss ratten. Men om föraren låter bli spärrpedalen under färd eller är varsam är det ett "minor problem"
Borde inte trafikchefen redogjort för detta i reportaget då?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Man borde kanske frågat verkmästaren istället..
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 26 februari 2009, 03:37:09 AM
Man borde kanske frågat verkmästaren istället..

Borås Tidning frågade BL:s tekniske chef och han hade uppfattningen att det inte hade varit farligt att köra med bussen. Men han förstod att resenärerna kunde känna obehag och tyckte därför att det trots allt var rätt att byta ut bussen.
Vad trafikchefen egentligen sa lär vi inte få veta. Antagligen klipptes en del av det han sa bort i sändningen, eftersom Radio Sjuhärad helt fokuserade på att bussen var livsfarlig och att man tänkte köra den i alla fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2009, 11:29:37 AM
Vad trafikchefen egentligen sa lär vi inte få veta. Antagligen klipptes en del av det han sa bort i sändningen, eftersom Radio Sjuhärad helt fokuserade på att bussen var livsfarlig och att man tänkte köra den i alla fall.
När jag kritiserar rättssystemet i Sverige brukar Du ofta säga att vi inte ska ha förutfattade kritiska meningar och jag säger det samma nu. Trafikchefen dementerade att bussen skulle kört till Alingsås, han förklarade också vad som var fel med bussen och att föraren enbart hade för avsikt att vända bussen för att få en ny buss. Detta togs med i sändningen, så nu tycker jag att Du är lite väl obefogat kritisk.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 februari 2009, 21:46:39 PM
När jag kritiserar rättssystemet i Sverige brukar Du ofta säga att vi inte ska ha förutfattade kritiska meningar och jag säger det samma nu. Trafikchefen dementerade att bussen skulle kört till Alingsås, han förklarade också vad som var fel med bussen och att föraren enbart hade för avsikt att vända bussen för att få en ny buss. Detta togs med i sändningen, så nu tycker jag att Du är lite väl obefogat kritisk.

Men snälla, snälla Micke. Det var du som skrev Borde inte trafikchefen redogjort för detta i reportaget då? som svar på Det är populismen uppfattning, det gick/går att spärra och ha full kontroll. Fenomet är som vi skrev innan att när föraren släpper inställningsspärren och slutspärrsringen gått sönder, då går det tom att dra loss ratten. Men om föraren låter bli spärrpedalen under färd eller är varsam är det ett "minor problem". Det var detta jag svarade på. Det är ingen kritik mot Radio Sjuhärad. Självklart kan de inte återge intervjuer i sin helhet. Däremot kan man kanske kritisera att fokus lades något fel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2009, 22:01:50 PM
Men snälla, snälla Micke. Det var du som skrev Borde inte trafikchefen redogjort för detta i reportaget då? som svar på Det är populismen uppfattning, det gick/går att spärra och ha full kontroll. Fenomet är som vi skrev innan att när föraren släpper inställningsspärren och slutspärrsringen gått sönder, då går det tom att dra loss ratten. Men om föraren låter bli spärrpedalen under färd eller är varsam är det ett "minor problem". Det var detta jag svarade på. Det är ingen kritik mot Radio Sjuhärad. Självklart kan de inte återge intervjuer i sin helhet. Däremot kan man kanske kritisera att fokus lades något fel.

Håller med Dig i det sistnämnda. Fokus lades på att ställa BL i dålig dager, men trafikchefen fick faktiskt redogöra för det inträffade.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -