Värmdö kräver ny zonindelning hos SL

Startat av Camilla, 19 februari 2009, 01:47:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Läs mer i den bifogade länken.
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Varmdo-kraver-ny-zonindelning-hos-SL/
Nu ska jag hoppa i säng för nu hänger inte hjärnan med

Peter Erret

Visst vore det bra med en ny zonindelning på Värmdö, som det är idag så säger många Hemmestabor att de ska till Ålstäket (grensen där zon C blir B) och fortsätter sin resa till Mölnvik (Köpcentra i Gustavsberg), när de sedan inom en timme åter tillbaka mot Hemmesta så är deras färdbevis ogiltigt i zonen, B. De blir givetvis förbandade, svär och lever mot bussföraren som bara gjort sitt jobb, betala 3 kuponger tor eller 5 det är skillnaden.  :(

Detta hör egentligen inte till saken (troligen samma kunder), men bör belysas i frågan: Kliver på bussen i Slussen, säger Londonviadukten och reser till Hemmesta vägskäl, fy f-n vad de lurar SL och oss förare, om vi inte är vakna. ;)

Nico

#2

Hela saken handlar i mitt tycke mera om att kommungränserna i Stockholms län i en del fall är är en dålig utgångspunkt för indelning av zoner. I en tätort som Stockholmsområdet så innebär det att när man kommer förbi den relativa finmaskigheten närmast City så tenderar kommunerna att bli allt större till ytan och desto svårare kommer det bli att kunna ha zongränser som slaviskt följer kommungränserna. Det kommer därför alltid (om man inte inför en enda zon igen) att finnas grupper som känner sig förfördelade och anse att zongränsen ligger fel. I synnerhet som att kommungränserna för de allra flesta är något ganska diffust och något som man sällan eller aldrig egentligen tänker så mycket på.

I nordväst har vi bl.a. en hel del problem med kommungränsen mellan Stockholm och Sollentuna där folk har svårt att acceptera att det blir tre kuponger mellan t.ex. Sollentuna C/Helenelund och Kista. Har även hört liknande historier från gränsen mellan Stockholm och Järfälla. Jag föreställer mig att detta problem förekommer lite överallt där en zongräns ska passeras och där det samtidigt finns ett visst resandeunderlag på ömse sidor zongränsen. Får Värmdö gehör för detta så lär även andra kommuner höra av sig (hur många Väsbybor handlar inte i Sollentuna osv.) och kräva ändringar. I det här aktuella fallet, om nu Värmdö kommun tycker att zongränsen ligger fel, så är mitt helt oseriösa förslag på lösning att helt sonika dela kommunen i två och låta kommungränsen följa den nya zongränsen - case closed!  ;)  :P

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman