Snart får cykeln åka med på bussen [Länk]

Startat av Fredde, 17 februari 2009, 23:54:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Jo skrivet 19 februari 2009, 18:56:26 PM
Frågan är hur många som kommer att nyttja tjänsten. I många andra län (frånsett något typiskt cykelturistområde som Gotland) brukar det ju inte vara alltför många som i verkligheten har cykeln med sig. Det som kanske är lite olyckligt och som eventuellt också uppmuntrar lite väl mycket till att ha cykeln med sig är ju att SL inte ska ta betalt för tjänsten. Nu kanske vi har någon flitig pendeltågsresenär på forumet, som kan uppskattat ungeför hur vanligt det är med cyklar där? (Är antalet cyklar ytterst begränsat där finns det väl ingen anledning att befara värsta rusningen på bussarna heller även om jag också förstår att någon enstaka helgtur till skärgården en fin dag kan vara mer populär än övrigt)

troligtvis komemr de inte vara 20 cyklar med på varje tur, men de kommer säkert vara turer då de förekommer, framförallt runt midsommar, och visst att inte ta betalt för de är idiotiskt, sen kan jag ju bara gissa att idioterna kommer göra en stor reklamkampanj om att de är tillåtet och folk kommer tro de går på alla linjer

preacher

Här är en variant på hur dom kanske "tänkt"(När det gällen Huvudmän verkar tankeförmågan ganska begränsad)I samarbete med VV har vi Cykelbussen till Öland varje sommar då det är förbjudet att cykla på Ölandsbron.


Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Bammis

Berättade om den här Nyheten för några äldre kollegor, efter att jag hade läst om detta i
DN strax innan, att det var planer på Att vi ska börja transportera cyklar på bl.a. 639:an
som vi kör...

Dom bara fnyste å sa; Vem ska montera fast dom cyklarna? och för vilken ersättning då?

Ha Ha Ha

Jo

Citat från: Bammis skrivet 04 mars 2009, 14:20:39 PM
Berättade om den här Nyheten för några äldre kollegor, efter att jag hade läst om detta i
DN strax innan, att det var planer på Att vi ska börja transportera cyklar på bl.a. 639:an
som vi kör...

Dom bara fnyste å sa; Vem ska montera fast dom cyklarna? och för vilken ersättning då?

Ha Ha Ha


Om det nu skulle bli så mycket cyklar får väl SL betala det genom utökad körtid för bussarna. Eller menar du att förarna ska ha ett "hänga upp cykelntillägg" på lönen de månader som de har haft någon cykel med på bussen?

På andra håll har man ju dock skrotat hållarna då de skymde reklamplatsen och det ändå inte var någon (eller mycket få) som utnyttjade möjligheten så man kanske inte ska vara alltför orolig för alla cyklar som folk kommer att ta med.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 04 mars 2009, 17:35:12 PM

Om det nu skulle bli så mycket cyklar får väl SL betala det genom utökad körtid för bussarna. Eller menar du att förarna ska ha ett "hänga upp cykelntillägg" på lönen de månader som de har haft någon cykel med på bussen?

På andra håll har man ju dock skrotat hållarna då de skymde reklamplatsen och det ändå inte var någon (eller mycket få) som utnyttjade möjligheten så man kanske inte ska vara alltför orolig för alla cyklar som folk kommer att ta med.

Om det nu blir så många cyklar att det blir ett verkligt problem för föraren och för att hålla tidtabellerna så visar det ju bara att man erbjuder en efterfrågad tjänst. Men jag tror som du att det bara blir ett marginellt utnyttjande och då är ju det inget större problem för tidtabellerna och knappast heller för föraren.
Hur är det med utnyttjandet av cykelbussen till Öland. När jag var där för ett par år sedan tyckte jag det var rätt få cyklar med, men det kan ju ha varit en tillfällighet på de bussar som jag såg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bammis

Citat från: Jo skrivet 04 mars 2009, 17:35:12 PM

Eller menar du att förarna ska ha ett "hänga upp cykelntillägg" på lönen de månader som de har haft någon cykel med på bussen?

Ja vad tror du själv...?

Kommentaren kan ju knappast komma från en bussförare - i SL trafiken - i alla fall *suck*

Jo

Citat från: Bammis skrivet 05 mars 2009, 08:46:56 AM
Ja vad tror du själv...?

Kommentaren kan ju knappast komma från en bussförare - i SL trafiken - i alla fall *suck*

För då skulle jag vetat att så fort man passerar länsgränsen till Stockholms län blir allt som är möjligt i andra län totalt omöjligt?