Snart får cykeln åka med på bussen [Länk]

Startat av Fredde, 17 februari 2009, 23:54:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Yujin Zhang

Ja frågan är om man kommer montera cykelställ på en majoritet av vagnflottan (vilket jag tvivlar) eller om man kommer begränsa ett antal bussar med cykelställ som enbart kommer rulla på "linjer med cykelställ" i respektive garage (vilket _kan_ kräva fler vagnar, kanske tom förare, men allt beror på hur linjen och tidtabellen är utlagd).

homer

sådana här saker är väldigt lätt för en politiker att besluta om, att se får de att fungera i verkligheten är en helt annan sak...

Cero

Hur tusan sätter man cykelställ på luckan till en Omni? Det är väl bara plast i den? Fast politikerna kanske tror att vi åker Metropol och CF fortfarande. ;D

Nupski

Citat från: Cero skrivet 18 februari 2009, 20:53:06 PM
Hur tusan sätter man cykelställ på luckan till en Omni? Det är väl bara plast i den? Fast politikerna kanske tror att vi åker Metropol och CF fortfarande. ;D

Buntband och en jädrans massa silvertejp  ;D sen att lyckan flyfer upp ibland så det blir svårt att nå cyklarna är ju bara en fördel.

Martin Maltkvist

Citat från: Tomas skrivet 18 februari 2009, 22:46:52 PM
Buntband och en jädrans massa silvertejp  ;D sen att lyckan flyfer upp ibland så det blir svårt att nå cyklarna är ju bara en fördel.
Nog många tvåhjulingar lastade så ska luckan minsann hålla sig nere. ;D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Peter Erret

Det finns en enkel lösning på problemet, alla säten tas bort bakom den bakre dörren, på golvet, längs med bakrutan, monteras ist cykelställ. Då slipper föraren lämna förarplatsen. Kunden får själv ansvara för att cykeln är fastspänd. För att förhindra att någon cykel som inte är fastspänd (slarvig kund) kommer farande genom mittgången så stängs en grind vid bakre dörren automatiskt under färden. SL bekostar hela kalaset.  8)

Karsten

Citat från: Peter Erret skrivet 19 februari 2009, 00:43:45 AM
Det finns en enkel lösning på problemet, alla säten tas bort bakom den bakre dörren, på golvet, längs med bakrutan, monteras ist cykelställ. Då slipper föraren lämna förarplatsen. Kunden får själv ansvara för att cykeln är fastspänd. För att förhindra att någon cykel som inte är fastspänd (slarvig kund) kommer farande genom mittgången så stängs en grind vid bakre dörren automatiskt under färden. SL bekostar hela kalaset.  8)

Ska man i så fall åka gratis med cykel?

Peter Erret

Citat från: Karsten skrivet 19 februari 2009, 00:47:22 AM
Ska man i så fall åka gratis med cykel?

Jag förstår din tanke, att det skulle vara lika som med barnvagnarna, nja, skulle vara om man på cykeln har en barnstol och i den ett "levande barn", då kan ju inte cykelisten lämna cykelstället för att visa upp färdbeviset. Risken är ju att det "levande barnet" klättrar ur barnstolen och faller ned på golvet.  ;)

Peter Erret

När jag tänker till lite så tog jag ju bort några sitt och ståplatser, detta måste ju åtgärdas.  ;D

Ny interiör i SL:s bussar:
Mellan framdörr och mittdörr blir det sittplatser.
Mellan mittdör och bakdörr blir det ståplatser (nya given som i tunnelbanan möjliggöra att fler får plats på bussen) och givetvis plats för barnvagnar etc.
Efter bakdörren: Cykelparkering.

Detta måste införas i hela trafikområdet då förartjänsterna ser ut som de gör.  ::)

Jo

Citat från: Peter Erret skrivet 19 februari 2009, 01:14:00 AM
När jag tänker till lite så tog jag ju bort några sitt och ståplatser, detta måste ju åtgärdas.  ;D

Ny interiör i SL:s bussar:
Mellan framdörr och mittdörr blir det sittplatser.
Mellan mittdör och bakdörr blir det ståplatser (nya given som i tunnelbanan möjliggöra att fler får plats på bussen) och givetvis plats för barnvagnar etc.
Efter bakdörren: Cykelparkering.

Detta måste införas i hela trafikområdet då förartjänsterna ser ut som de gör.  ::)

Kombinerat med den i annan nämnda tråd så kallade "sittplatsgarantin" då?

Nico


Ääh, det är väl bara att köpa in ett par mindre lastbilar som får följa bussarna längs med hela linjen. Var väl så bl.a. Söderort skötte speciallinjen till Gotlandsfärjan på 1990-talet?

Vad gäller utanpåliggande cykelställ, CF:ar och vad politikerna känner till så undrar jag även lite om de vet hur nyare cyklar ofta är utrustade? När det begav sig så fanns det ju inte direkt mycket extra lull-lull på cyklarna, men dagens grejer skulle jag i alla fall vara lite tveksam till att hänga upp och låta trängas med en massa andra på ett ställ.

Bara att någon hoj råkar välta på en annan i ett cykelställ kan innebära en del tråcklande för att få loss sitt handbromshandtag ur ena grannens bromswire medan någon annan har fastnat med pedalen i ens egen flaskhållare osv. Att hänga upp eländena baktill och sedan rycka loss dem kan vara förenat med en viss risk för skador och liknande.

Får väl skicka aktuella förare på kurs i cykelpaketering eller så om detta ska fungera fullt ut. Annars kan man ju alltid skicka räkningen till SL och samtidigt be upprörda trafikanter att läsa eventuella 'lusar' av ansvarig politiker och inte av den som kör...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Erret

Citat från: Jo skrivet 19 februari 2009, 08:23:45 AM
Kombinerat med den i annan nämnda tråd så kallade "sittplatsgarantin" då?

Givetvis, 20 förfogandevagnar står beredda dygnet om.  ;D

Fredde

Enl. SL ska bussarna på berörda linjer få krokar monterade. (info från hemsidan) Om det är fram eller bak vet jag inte, gäller bara att man får en "krokbuss" när man kör aktuell linje för att slippa sura resenärer med cykel...


homer

Citat från: Fredde_J skrivet 19 februari 2009, 12:22:21 PM
Enl. SL ska bussarna på berörda linjer få krokar monterade. (info från hemsidan) Om det är fram eller bak vet jag inte, gäller bara att man får en "krokbuss" när man kör aktuell linje för att slippa sura resenärer med cykel...



med andra ord måste samtliga bussar få krok då...

hur många cyklar ska man räkna med? 2?

de här är bland de dummaste jag hört på länge... visst tanken är kanske god, men de kommer aldrig att fungera utan att de kommer bli en massa gnäll och skit
vi kan ju gissa att en fin sommardag står de 20 innerstadsbor som vill ut till björkvik och cykla ::) hur ska man handskas med de? eller en morgonbuss från brunn när de är fullpackat med folk och 10 pers vill ha med sig cykeln in till stan