Direktbussar Nynäshamn-Cityterminalen och Ösmo-Cityterminalen

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 februari 2009, 15:57:56 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Då man aldrig kan lösa problemet med Nynäshamnspendeln förtjänar ju Nynäshamnborna en direktlinje helt klart. Men i övrigt ska man nog vara försiktig med att köra varenda buss in till centrala stan. Iaf då den stora staden ju har pendeltåg och tunnelbana som komplement till busstrafiken.

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 februari 2009, 21:41:19 PM
Det kanske ser "fint" på pappret och visst, för turisternas del kan det verka mer "finare" (ev enklare) men i verkligheten så innebär det bara mer krångel för oss pendlare och mer stress för förare.

Det är ingen Karesuando eller Vittangi vi pratar om här, utan det är faktiskt huvudstaden med nästan 2 miljoner invånare vi pratar om...

Om vi drar en parallell jämförelse med den lilla småstaden Umeå så ser vi t.o.m. här att tätortsbussarnas knutpunkt Vasaplan stundtals är överbelastad, och ibland kan en sen buss korka igen all trafik i båda riktningar. Det beror på för att alltför många bussar och busslinjer prompt ska placera samma fåtal kvadratmeter. Det är något jag inte gärna vill se hända i centrala Stockholm.

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 februari 2009, 21:41:19 PM
(Och förresten, Cityterminalen är nog den knutpunkt som jag undviker mest. Det tar evigheter att gå till tunnelbanan, pendeltåg, bussar osv att jag helst undvikar det även om det innebär omväg av diverse sort.)

Som utflyttad "Norrlänning" var mitt första intryck av det omtalade Cityterminalen inte positivt. Det var en av de minsta och mest trånga terminaler jag besökt. Nej, inget som gjorde mig alltför imponerad.

virtual1

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 februari 2009, 21:41:19 PM
Det kanske ser "fint" på pappret och visst, för turisternas del kan det verka mer "finare" (ev enklare) men i verkligheten så innebär det bara mer krångel för oss pendlare och mer stress för förare.
Tänk dig, hur skulle det se ut att lägga Värmdöterminalen (tja...433/434 främst), Ekerölinjer (312/317/318 typ), 639/676, mfl i en och samma bussterminal?

Nej för tusan!!!! - Tok där =) - jag menade att om man ska satsa på typ 'länspendlar' som har få eller inga stopp så är det väl smartare att ta o samla dem där de flesta trafikslag knyts samman? Självklart ska ju dagens knutpunkter finnas kvar, finns ju ingen rimlig anledning att dra alla linjer som går till/från dem till samma plats så att trafiken korkar igen o ger längre restider!

Men vadå evigheter att gå från Cityterminalen till övriga platser? Har du missat pendeltågsingången på klarabergsbron? tvärs över gatan! Har du missat 1:an, 47:an, 59:ans och 69:ans hållplatser ett stenkast från terminalen? T-banan ligger längre bort, men det tar ju idag lika lång tid att gå från pendeltågen till t-banan som det gör från cityterminalen till t-banan!
[/quote]