Direktbussar Nynäshamn-Cityterminalen och Ösmo-Cityterminalen

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 februari 2009, 15:57:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Ulo Maasing berättar på sin blogg att försöket under en novembervecka att köra expressbuss Nynäshamn-Cityterminalen nu kommer att resultera i en mer permanenent busstrafik. Det blir också direktbuss Ösmo-Cityterminalen. SL:s biljetter skall gälla. Och bussarna skall alltså gå till och från Cityterminalen, vilket ökar beläggningen där något om än marginellt.
http://maasing.wordpress.com/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kvarne skrivet 15 februari 2009, 16:19:22 PM
Intressant.....

Vad kan det bli för bussar...turist va?

Tydligen förhandlar man nu med bussbolag om lämpliga bussar. Men åtminstone till en början lär det väl bli turistbussar framför allt. PTS pratade vid invigningen av Cityterminalen i november om att de förutom OmniLink-ledbussen hade tre Neoplan som var lämpliga. Den som berättade detta för mig visste inte mer än så, men jag antar att de tänkte på sina tre Tourliner.
På lite sikt kan man kanske tänka sig att bussar med regionstandard tas fram för de här linjerna. Det återstår ju dock att se om de blir så populära. Under novemberveckan åkte man gratis. Och även om det betecknades som en framgång var bussarna ungefär halvfulla från Nynäshamn på morgonen och Stockholm på eftermiddagen. Betydligt färre från Stockholm på morgonen och Nynäshamn på eftermiddagen. Men tidtabellen var ju heller inte den mest optimala, om man så säger.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

15 meters MB Integro hade varit perfekt för dessa linjer. Lacka de lite annerlunda än övriga bussar så att man märker dessa. Mycket reklam så kommer detta funka.
I branschen 37 år

Patrik

Mycket bra måste jag säga!
Tänk om man kunde få sån här trafik till alla/många ytterkommuner i länet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik skrivet 15 februari 2009, 18:26:32 PM
Mycket bra måste jag säga!
Tänk om man kunde få sån här trafik till alla/många ytterkommuner i länet.

Ja, man måste ju börja någonstans. Och Nynäshamn är rätt lämpligt eftersom det visade sig att direktbussarna kan matcha tågens tider.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


homer

Till nästa tidtabellbyte borde de ju rimligtvis vara Busslink i Ösmo som kör med Sl standard, dvs Låggolv regional.

att ha någon udda färgsättning eller dekaler har man ju provat förut med varierat resultat.

sen kan jag tycka att klarabergsgatan/vattugatan hade varit bättre som start/stop än cityterminalen som alla andra linjer söderifrån

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 15 februari 2009, 21:04:42 PM
sen kan jag tycka att klarabergsgatan/vattugatan hade varit bättre som start/stop än cityterminalen som alla andra linjer söderifrån

Vilken fördel har de kalla och blåsiga hållplatserna vid Klarabergsviadukten och Vattugatan framför Cityterminalen? Där kan man vänta på bussen inomhus och det finns till och med servering och affärer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2009, 18:45:34 PM
Ja, man måste ju börja någonstans. Och Nynäshamn är rätt lämpligt eftersom det visade sig att direktbussarna kan matcha tågens tider.

Har alltid undrat varför Sthlm inte har liknande länspendlar som många andra län, det här är ju en bra start! Sen om man kunde göra motsvarande till Norrtälje t.ex. vore suveränt med.

homer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2009, 22:20:02 PM
Vilken fördel har de kalla och blåsiga hållplatserna vid Klarabergsviadukten och Vattugatan framför Cityterminalen? Där kan man vänta på bussen inomhus och det finns till och med servering och affärer.

visst kan de komfortmässigt vara trevligare med en inomhusterminal, men de förlänger säkert restiden med ganska många minuter innan bussen är nere på centralbron, när man sen kommer söderifrån och bara ska lämna av kan de ju inte spela så stor roll vilken sida av gatan man stannar på, den ena visserligen med tak men de borde gå fortare

Ersa

Citat från: homer skrivet 15 februari 2009, 21:04:42 PM
Till nästa tidtabellbyte borde de ju rimligtvis vara Busslink i Ösmo som kör med Sl standard, dvs Låggolv regional.

Du menar väl lågentré och regionalutrustning? :)
Låggolv a'la stomblå OmniCity skulle jag inte vilja åka med till Nynäshamn.

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 16 februari 2009, 05:27:34 AM
Du menar väl lågentré och regionalutrustning? :)
Låggolv a'la stomblå OmniCity skulle jag inte vilja åka med till Nynäshamn.

Nä det skulle inte jag heller vilja åka med en sådan buss typ på den sträckan. Ja kanske med Njurbälte och ½ meter höga sitt dynor skulle göra resan bekvämare. Men sen så tar ju sådan bussar såååå lite sittande passagerare. Tänk att få ståplats den aktuella resan  :-X

Jonas1968

Citat från: virtual1 skrivet 15 februari 2009, 22:35:05 PM
Har alltid undrat varför Sthlm inte har liknande länspendlar som många andra län, det här är ju en bra start! Sen om man kunde göra motsvarande till Norrtälje t.ex. vore suveränt med.
På vilket sätt skulle en länspendel skilja sig från dom bussar som redan rullar sträckan Norrtälje-Stockholm? Skulle det vara meningsfullt att förlänga Norrtäljebussen in till Cityterminalen med tanke på total restid jämfört med dagens byte till tunnelbana vid Tekniska högskolan?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 16 februari 2009, 11:33:45 AM
På vilket sätt skulle en länspendel skilja sig från dom bussar som redan rullar sträckan Norrtälje-Stockholm? Skulle det vara meningsfullt att förlänga Norrtäljebussen in till Cityterminalen med tanke på total restid jämfört med dagens byte till tunnelbana vid Tekniska högskolan?

Slår Nynäshamnsförsöket (vi får väl betrakta det som ett försök så länge) kommer säkert nya linjer att också förlängas till Cityterminalen. Egentligen är det ju skamligt att det skall finnas en så stor och fin bussterminal nästan mitt i stan som utnyttjas till kanske 50 procent i rusningstid.
Om man öppnar en utfart mot Klarabergsviadukten också så får man ju betydligt fler möjligheter att köra bussar dit. På köpet slipper man den farliga hanteringen med dubbeldäckare som måste vända på nedre planet eftersom de då kan köra runt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)