Dax för ny kollektivtrafik upphandling i Halland!

Startat av Johan Hansson, 11 februari 2009, 17:26:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Magnus

Vem är det som kör linjetrafiken i Varberg och Halmstad idag? Visst är det väl Swebus i Falkenberg?

Johan Hansson

#2
Det är Swebus som kör även i Halmstad, Laholm och Varberg.
även Hylte.
Swebus har hela Halland utom Kungsbacka.
Sen är det några mindre bolag på matarlinjer
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Peter Andersson

#3
Citat från: Johan Hansson skrivet 11 februari 2009, 18:26:27 PM
Det är Swebus som kör även i Halmstad, Laholm och Varberg.
även Hylte.
Swebus har hela Halland utom Kungsbacka.
Sen är det några mindre bolag på matarlinjer

Japp de stämmer de. De mindre bolagen som kör på matarlinjerna är bla Sennans Buss och Byggets Buss. i I Hylte är de Unnaryds Taxi samt Arriva. i Falkenberg är de Asige Busstrafik samt Ätrans Buss.

I Varberg är de Lidbergs Buss,veddige Buss och Transport samt sj då de mellan Varberg och Borås samt Varberg och veddige går tåg i Hallandstrafikens regi. På ett par av dom Mindre linjerna i Varbergs Kommun körs de endast med anropsstyrd trafik

MVH Peter
X-län

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Andersson skrivet 14 februari 2009, 06:08:33 AM
I Varberg är de Lidbergs Buss,veddige Buss och Transport samt sj då de mellan Varberg och Borås samt Varberg och veddige går tåg i Hallandstrafikens regi.
MVH Peter
X-län

Liten petimäteraktig korrigering: Tågen Varberg-Borås är upphandlade av Rikstrafiken och körs som SJ:s egna tåg, men Hallandstrafiken har upphandlat giltighet för sina värde- och periodkort på dem. Vid kontant betalning är det dock SJ:s taxa som gäller. Om jag inte minns fel ändrades detta 2002. Innan var det ett samarbete mellan Hallandstrafiken och Älvsborgstrafiken/Västtrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Andersson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2009, 10:42:50 AM
Liten petimäteraktig korrigering: Tågen Varberg-Borås är upphandlade av Rikstrafiken och körs som SJ:s egna tåg, men Hallandstrafiken har upphandlat giltighet för sina värde- och periodkort på dem. Vid kontant betalning är det dock SJ:s taxa som gäller. Om jag inte minns fel ändrades detta 2002. Innan var det ett samarbete mellan Hallandstrafiken och Älvsborgstrafiken/Västtrafik.


Ok Tack Staffan för informationen :-)

MVH Peter
X-län

Jan

Citat från: Peter Andersson skrivet 14 februari 2009, 06:08:33 AM
Japp de stämmer de. De mindre bolagen som kör på matarlinjerna är bla Sennans Buss och Byggets Buss. i I Hylte är de Unnaryds Taxi samt Arriva. i Falkenberg är de Asige Busstrafik samt Ätrans Buss.

I Varberg är de Lidbergs Buss,veddige Buss och Transport samt sj då de mellan Varberg och Borås samt Varberg och veddige går tåg i Hallandstrafikens regi. På ett par av dom Mindre linjerna i Varbergs Kommun körs de endast med anropsstyrd trafik

MVH Peter
X-län

Vilka bussar och linjer kör Arriva i Halland.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 16 februari 2009, 16:12:51 PM
Vilka bussar och linjer kör Arriva i Halland.

Det är väl Arrivas depå i Gislaved som kör en eller ett par linjer som går in i Halland. Det är alltså linjer som börjar eller slutar i Jönköpings län.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

När skall trafiken starta i Halland?

mvh Stefan P

Peter Andersson

#9
Citat från: Jan skrivet 16 februari 2009, 16:12:51 PM
Vilka bussar och linjer kör Arriva i Halland.

Som Staffan och Lars skrev så Har ju Arriva sin Depå i Gislaved, och man kör därför sina bussar därifrån. Mestadels kör man linje 432 Mellan Halmstad- Hyltebruk och slutligen Gislaved. Men man kör även ett par turer på Linje 400 Mellan Halmstad och Hyltebruk. Detta gäller turen som går Lördag natt från Hyltebruk klockan 01:12 samt turerna som går från Halmstad mot Hylte klockan 00:20 samt 02:40

Vet ochså att man inte kör med Låggolvs bussar. Bla så har man scania k113 carrus normalbyggda bussar, på dessa linjer

MVH Peter
X-län